یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

کلیه‌های یک فرد اگر دچار نارسایی شوند، بعد از مدتی برای همیشه از کار خواهند افتاد و راه زنده نگه داشتن چنین فردی دیالیز و بعد پیوند کلیه است که هرکدام مشکلات خاص خود را دارند.

بیماری وخیمی که چراغ‌خاموش می‌آید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، امروز 20اسفند، روز جهانی کلیه است و به همین منظور با دکتر ناصر سیم‌فروش، فلوشیپ جراحی کلیه و رئیس قطب اورولوژی ایران و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده ایم. دکتر سیم‌فروش معتقد است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ به‌خصوص درباره کلیه.



یک بیماری وخیم که علائمی ندارد


دکتر ناصر سیم‌فروش، درباره این بیماری می‌گوید: بیماری نارسایی کلیه، یک بیماری خیلی وخیم و جزو بیماری‌های خاص است. بدی آن این است که خیلی بی‌صدا و تدریجی رخ می‌دهد و اوایلش علائمی ندارد و اگر زود آن را تشخیص ندهیم، کلیه‌ها از بین می‌روند و کار به دیالیز یا پیوند می‌کشد.



مهم‌ترین دلایل نارسایی کلیه‌ها


دکتر سیم‌فروش درباره مهم‌ترین دلایل نارسایی کلیه‌ها توضیح می‌دهد: شایع‌ترین علت و سردسته عوامل بروز نارسایی کلیه‌ها «دیابت کنترل‌نشده» است و بعد «فشارخون بالا و مزمن». این دو عامل به‌تدریج کلیه‌ها را از بین می‌برند. این فلوشیپ جراحی کلیه، بزرگ‌ترین اشتباه در مراقبت از کلیه‌ها را اینطور عنوان می‌کند که افراد قند خون و فشارخون خود را مرتب چک نمی‌کنند و تصور می‌کنند که وقتی بیمار شدند، باید آنها را چک کنند؛ درحالی‌که فرد وقتی سالم است، باید از سلامتش مراقبت کند وگرنه وقتی مریض شد، کار بسیار دشوار می‌شود و حتی ممکن است درمان دیگر فایده‌ای نداشته باشد. الان هم در بیشتر خانه‌ها دستگاه قند خون و فشارخون وجود دارد و به‌راحتی می‌توان در زمان‌های لازم آنها را چک و کنترل کرد.



حتما این موارد را مرتب چک کنید


سیم‌فروش می‌گوید: ما پزشکی داریم که خودش متخصص کلیه است و متوجه فشارخون بالای خود نشده بود! فشار خون این پزشک عمدتا روی 20 بود و او نمی‌دانست. در نتیجه کلیه‌هایش از کار افتاد و الان دیالیز می‌شود. این چهره‌ ماندگار رشته پزشکی می‌گوید: پس اگر حداقل سالی یک‌بار قند خون و هر چندماه یک بار، فشارخون چک و کنترل شود، معمولا کلیه‌ها از کار نخواهند افتاد. متأسفانه گاهی هم پزشک، بیماری فرد را به اشتباه فشارخون بالا تشخیص می‌دهد و قبل از بررسی کامل و جامع، کلی دارو برای او تجویز می‌کند. ما بیماری داشتیم که 8سال داروی فشارخون مصرف می‌کرد؛ بدون اینکه علت فشارخونش بررسی شده باشد؛ درحالی‌که اگر این موضوع کاملا بررسی شود، گاهی نیاز به مصرف دائمی دارو هم نخواهد بود.



دیالیز و پیوند در انتظار کلیه‌های از کارافتاده


فردی که دچار نارسایی کلیه می‌شود، به‌تدریج کلیه‌های خود را از دست می‌دهد و 2راه بیشتر برای او باقی نمی‌ماند؛ دیالیز یا پیوند کلیه که هرکدام مشکلات و تبعات خود را دارند و هر یک به نوعی بر کیفیت زندگی فرد اثر می‌گذارند. دکتر سیم‌فروش می‌گوید: البته دیالیزکردن، راه درمان نارسایی کلیه نیست و فقط یک جور پشتیبانی محسوب می‌شود، اما خب مشکلات زیادی هم دارد؛ مثلا فرد باید هفته‌ای 3بار برای انجام دیالیز به بیمارستان مراجعه کند، یکی، دو ساعت زیر دستگاه بخوابد و هروقت از زیر دستگاه بیرون آمد، تا ساعت‌ها حالش خوب نیست. فرد دیالیزی باید کلی دارو مصرف کند، علائم ضعف، بی‌حالی و کم‌خونی همیشه با او هست و دائم باید برای کم‌خونی آمپول بزند. دیالیز هزینه خیلی زیادی هم دارد.



چند توصیه پیشگیرانه


پرخوری نکنید
میوه و سبزی تازه بخورید
آب کافی بنوشید
شیرینی زیاد مصرف نکنید
نوشابه را ترک کنید
ورزش و پیاده‌روی روزانه
داشته باشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha