خبرهای خوبی درباره دیابت و داروی کاهش وزن Ozempic وجود دارد: تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است این دارو به تسکین بیماری کبد چرب در افراد مبتلا به HIV کمک کند.

بیماری کبد چرب در افراد HIV با داروی دیابت تسکین می یابد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، این مطالعه نشان داد که شش ماه تزریق هفتگی داروی اوزمپیک (سماگلوتاید) به طور متوسط ۳۱ درصد کاهش تجمع مضر چربی در کبد بیماران HIV مثبت را به همراه داشت.

علاوه بر این، کارآزمایی نشان داد که ۲۹٪ از شرکت کنندگان بهبود کامل کبد چرب را تجربه کردند، به این معنی که چربی کبد آنها به ۵٪ یا کمتر از محتوای کلی کبد کاهش یافت.

نام بالینی وضعیت مورد هدف کارآزمایی، بیماری استئاتوز کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) است. این عارضه شایع‌ترین علت بیماری کبد است و اغلب در افراد مبتلا به چاقی و یا دیابت نوع ۲ رخ می‌دهد.

افراد مبتلا به HIV نیز می‌توانند به MASLD مبتلا شوند.

در صورت عدم درمان، MASLD می‌تواند منجر به نیاز به پیوند کبد شود.

از آنجایی که اوزمپیک به کاهش چاقی و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند، محققان به رهبری دکتر «جردن لیک»، از دانشگاه تکزاس، به بررسی این موضوع در افراد مبتلا به HIV پرداختند.

این مطالعه شامل ۴۹ فرد مبتلا به HIV بود که ۴۰ نفر از آنها داروهای سرکوب کننده HIV که حاوی نوعی داروهای مهارکننده انتقال رشته اینتگراز بودند مصرف می‌کردند. این داروها دارای عوارض جانبی افزایش وزن هستند و احتمال ابتلای بیمار به MASLD را افزایش می‌دهند.

پس از شش ماه تزریق هفتگی اوزمپیک، تیم تحقیق از MRI برای بررسی کبد بیماران استفاده کرد.

این مطالعه نشان داد که علاوه بر کاهش چشمگیر چربی در کبد، وزن بیماران کاهش یافت، کنترل قند خون شأن بهتر شد و سطح تری گلیسیرید خون شأن بهبود یافت.

به گفته محققان، یافته‌ها از این ایده حمایت می‌کند که Ozempic می‌تواند سلامت کبد را در افراد مبتلا به HIV افزایش دهد.

تحقیقات بیشتری در حال انجام است تا مشخص شود که آیا افراد مبتلا به HIV نسبت به بیمارانی که به ویروس آلوده نشده‌اند، نسبت به این دارو (از نظر پاسخ‌های ایمنی یا التهابی) واکنش متفاوتی نشان می‌دهند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha