موج اول سفرهای نوروزی از نیمه دوم اسفند ماه آغاز شد و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تراکم و ترافیک خودروهای مسافران نوروزی در جاده‌ها بیشتر می‌شود.

نوروز امسال بارانی خواهد بود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،پیش‌بینی‌ها و برآوردهای کارشناسی سازمان هواشناسی خبر از روزهایی پر بارش در طول تعطیلات نوروزی و در اغلب استان‌های کشور می‌دهد. طبق گفته رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور به «ایران»، از هفته آخر اسفند تا پایان هفته دوم فروردین، 3 سامانه بارشی از آسمان کشور گذر کرده و بارش‌های نسبتاً خوبی را در بخش‌های مختلف کشور از جمله نوار غربی، شمال غرب تا مرکز پدید خواهد آورد. لذا به مسافران نوروزی توصیه می‌کنیم که قبل از سفر، از وضعیت هوا مطلع شده و بر اساس آن احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.


ورود 3 سامانه بارشی به کشور

«احد وظیفه» رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور به «ایران» می‌گوید: «موج اول بارندگی روز جمعه (25 اسفند) از شمال غرب وارد کشور شده و شنبه و یکشنبه (26 و27 اسفندماه) مناطق شمال غرب و غرب را درگیر می‌کند. این سامانه روز دوشنبه (28 اسفند) از آسمان کشورعبور کرده و خارج می‌شود.»

«احد وظیفه» ادامه می‌دهد: «همزمان با خروج موج دوم بارش از آسمان کشور، روز دوشنبه (28 اسفند) موج دوم بارندگی‌ها از غرب وارد کشور شده و بارش‌های خوبی را در نیمه شمالی تا جنوب غرب کشور و در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه، بویراحمد و... پدید می‌آورد. البته پیش‌بینی می‌شود که در مناطقی از جنوب شرق شامل هرمزگان، کرمان، سیستان، بلوچستان و یزد و...، شاهد هیچ نوع بارشی نباشیم.»


قطعیت در هواشناسی وجود ندارد

وی تصریح می‌کند: « باید تأکید کرد که پیش‌بینی هواشناسی در هیچ کجای دنیا قطعیت نداشته و هیچ‌کس نمی‌تواند صددرصد وضعیت آب و هوا را به شکل صحیح و درست پیش‌بینی کند. زیرا جو متغیر بوده و متغیرهایی که برای این کار وجود دارد باعث می‌شود پیش‌بینی‌ها درست انجام نشده و خطا ایجاد شود.»


طبق گفته رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور، «هفته اول فروردین (یکم تا سوم فروردین) شاهد گذر امواج متعدد بارشی و بارش‌های نسبتاً خوب در نوار غربی و مناطق شمال غرب تا مناطق مرکزی خواهیم بود. بارش‌های خوبی از یک تا3 فروردین در البرز غربی و زاگرس پیش‌بینی می‌شود.

هفته‌های بعد نیز کم وبیش این پیش‌بینی‌های هفتگی وجود داشته و نسبت به بارش‌های نرم و اندکی بیش از نرم در مناطق مختلف کشور، خوش‌بین هستیم. البته باید تأکید کرد که پیش‌بینی‌های زودهنگام وضعیت جوی و آب و هوایی در هفته‌های پس از تعطیلات با خطای قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و قابل اطمینان نیست. این موج بارشی پس از عبور از آسمان کشور روز جمعه (اول تا سوم فروردین) از آسمان مناطق شرقی عبور کرده و از کشور خارج می‌شود».


تداوم بارش‌ها در نوار شمالی

وی ادامه می‌دهد: «موج سوم بارشی نیز از 3 فروردین وارد کشور شده و نوارغربی تا مرکزی کشور را دربر گرفته و 7 تا 8 فروردین بارش‌های خوبی در نوارشمالی پدید خواهد آورد.»«احد وظیفه» به کاهش 26 درصدی مقدار بارندگی در کشور نسبت به میانگین دوره بلندمدت و کاهش 16 درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته اشاره کرده و می‌گوید:«با توجه به کمبود بارندگی در استان‌های تهران، لرستان، سمنان، فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، قزوین، البرز و کهگیلویه و بویراحمد امیدواریم بارش‌های اخیر بخشی از کمبود ذخایر آب در استان‌های کشور را تأمین کند.»


نکات ایمنی در سفرهای نوروزی

این مقام مسئول، به مسافران نوروزی توصیه می‌کند که قبل از سفر از شرایط جوی اطلاع پیدا کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. به مسافرانی که قصد عزیمت به مناطق مختلف دارند توصیه می‌شود قبل از حرکت، وسایل گرمایشی و لباس گرم با خود به همراه داشته باشند. همچنین در مواقع بارندگی از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند تا آسیبی به خود و اموالشان در سال جدید و تعطیلات وارد نشود. همچنین خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی با توجه به افزایش شدت وزش باد با احتمال وقوع صاعقه، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تردد در محورهای استان، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و خسارات احتمالی ناشی از کاهش محسوس دما نیز به مسافران نوروزی و گردشگران توصیه می‌شود.


تأمین امنیت غذایی

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور می‌افزاید: «بارندگی آن هم در واپسین روزهای سال، نعمتی ارزشمند تلقی شده و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کند. بارش‌هایی که سدهای خالی را پر کرده و نوید غنای پوشش گیاهی، طراوت دشت‌های سبزپوش و بهاری دیگر در منطقه را سر می‌دهد. بارش‌هایی که در ارتفاعات و مناطق سردسیر به صورت برف بر زمین فرود آمده و ذخیره برفی کشور را افزایش می‌دهد. کلام آخر اینکه بارندگی‌ها یکی از نعمت‌های خدادادی محسوب می‌شود که با نازل شدن آن بر آسمان کشور، باید شکرگزار بوده و قدر و نعمت آن را بدانیم.»


بارندگی‌های کمتر از نرمال

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درحالی از ورود 3سامانه بارشی به کشور تا پایان هفته دوم تعطیلات نوروزی خبر می‌دهد که پیشتر پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، با تولید و ارائه جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالی، دمای هوا از ۲۸ اسفند تا 5 فروردین را در جنوب شرق کشور تا یک درجه و برای سایر مناطق بین یک تا سه درجه بیش از نرمال برآورد کرده بود. همچنین طبق گفته «محمد اصغری» روزهای پایانی اسفند و شروع سال جدید با ورود امواج قدرتمند در غرب، شمال غرب وجنوب غرب همراه بوده و طبق پیش‌بینی‌ها از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، شرایط بارندگی بویژه در استان‌های همراستای زاگرس مانند چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان، شمال و شرق خوزستان کمتر از نرمال خواهد بود. البته باید تأکید کرد که پیش‌بینی‌های صادره توسط سازمان هواشناسی کشور پنج روزه بوده و باز هم احتمال خطا در روزهای آخر پنج روز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha