رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه با استخدام سالانه ۱۵ هزار نیروی پرستار به منظور ارتقاء کیفیت خدمات به بیماران، به استاندارد حداقل ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی دست خواهیم یافت.

تقاضای نظام پرستاری برای استخدام سالانه ۱۵ هزار پرستار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد تقی جهان پور اظهار کرد: شغل پرستاری به دلیل مواجهه با مخاطرات مختلف در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد اما در عمل، پرستاران هیچ بهره‌ای از این رده‌بندی نمی‌برند.

وی افزود: بی‌توجهی به جامعه پرستاری، بی توجهی به سلامت جامعه است و تمامی دستگاه‌های ذیربط، نمایندگان مجلس، سازمان استخدامی و برنامه بودجه باید نگاهی ویژه به قشر زحمتکش پرستاری داشته باشند.

جهان پور تصریح کرد: امروز حجم کار همکاران پرستار در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح بالاست که باید تلاش کنیم حداقل سالانه ۱۵ هزار نفر کادر پرستاری، اتاق عمل وهوشبری را داشته باشیم .

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ما با کمبود نیروی پرستاری در برخی از نقاط کشور به ویژه مناطق کم برخوردار مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور افزایش یافته و برخی از پرستاران بازنشسته شده یا ترک خدمت کرده‌اند، نیاز به استخدام نیروی انسانی در حرفه پرستاری بیش از پیش احساس می‌شود.

جهان پور گفت: شاخص پرستار به تخت بیمارستانی در کشور ۰.۹ است که بر اساس برنامه ششم این رقم باید به دو و نیم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی افزایش می‌یافت.

وی بیان کرد: در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه با استخدام سالانه ۱۵ هزار نیروی پرستار به منظور ارتقاء کیفیت خدمات به بیماران، به استاندارد حداقل ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد، گفت: خصوصاً در مناطق کم برخوردار این مشکل بیشتر بود زیرا بسیاری از بیمارستان‌های ۳۲ تختخوابه که افتتاح شده زیان‌ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کم برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲K و ۳K محاسبه شود.

جهان پور با اشاره به اینکه برخی از پرستارانی که در زمان شیوع کرونا در قالب طرح پایان تحصیل به بیماران خدمات ارائه کرده‌اند برخلاف وعده‌های داده شده به کار گرفته نشده‌اند، بیان کرد: حدود ۵۰۰۰ پرستار در دوران کرونا مشغول به کاربودند که تاکنون استخدام نشده‌اند و تقاضا داریم در قالب قرارداد کار معین بر اساس مجوزهای وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به کار باشند و در پایان به صورت شرکتی استخدام و به طرح ساماندهی نیروهای دولت اضافه شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بیش از ۳۰ هنرستان بهیاری در کشور داریم که در جذب این افراد گلایه وجود دارد و حتماً من و همکاران در مرکز برای ارتقاء تحصیلی آنها تلاش خواهیم کرد و حمایت ویژه‌ ما در جهت ارتقاء تحصیلی خصوصاً در بحث کنکور افزایش درصد سهمیه بهیاران از ۵ درصد به ۲۵ درصد است تا شاهد آکادمیک شدن بهیاران در کشور باشیم.

وی همچنین در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: حضور مقام عالی وزارت در سازمان نظام پرستاری نشان دهنده عزم راسخ وزیر در جهت تامین حقوق مردم و رفع چالش‌ها جامعه پرستاری است.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با تاکید بر اینکه در بخش تامین منابع انسانی حوزه پرستاری با کمبود شدید مواجه هستیم و تنها راه‌ رفع این نیاز برون‌سپاری خدمات است.

وی عنوان کرد: برون‌سپاری مراکز مشاوره پرستاری در منزل را از وزیر درخواست کردیم تا جامعه پرستاری ما در سطح جامعه بیش از گذشته بتواند نقش خودش را ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha