اخبار مربوط به سیل سیستان و بلوچستان، مختص امروز و دیروز و امسال و پارسال نیست؛ سال‌هاست که این خطه از خاک ایران، علاوه بر گرفتارشدن در چنبره خشکسالی، گرفتار عواقب سیل‌های خانمان‌برانداز هم شده که هر دوی آن‌ها در نتیجه سیاست‌های ناصحیح در مواجهه با عواملی است که محیط زیست را تهدید و تخریب می‌کنند.

جدال مردمان بلوچِ سیل زده با بیماری ها و عفونت‌های ناشی از آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،اینکه بودجه کافی در از سوی دیگر با اینکه اخباری از کمک‌رسانی هلال احمر، بسیج، سپاه و ارتش منتشر می‌شود و به گفته خبرگزاری تسنیم، این‌ها که نام بردیم، بیش از پیش پای کار خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بوده‌اند، حالا خبرهایی از اتفاقات و عواقب سیل بعد از فروکش آن، به گوش می‌رسد و نوبت این رسیده که مردمان بلوچِ گرفتارآمده در مناطق آب‌گرفته حالا با بیماری‌های بعد از سیل و عفونت‌های ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند.

این زمینه وجود ندارد یا همان بودجه کم هم به جای خود صرف می‌شود یا خیر، بحثی جداگانه است. سازوکارهای لازم و مناسب برای جلوگیری از سیلاب‌ها و عواقب ناشی از آن وجود ندارد. خیلی ساده است؛ ما نمی‌توانیم مانند همه جای دیگر دنیا با بروزرسانی امکانات و تجهیزات، از آب‌های ناشی از بارندگی های شدید بهره ببریم تا هم خشکسالی را تا حدودی رفع کرده و هم مانع حوادث ناشی از سیل‌زدگی شوند.

درد بی دارویی را سیل بیشتر نشان داد

بر اساس اخباری که خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند، مناطق سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطقی نظیر دشتیاری بلوچستان چابهار، قصرقند، زرآباد، کنارک، نیکشهر، فنوج، سرباز و راسک که بیش از همه درگیر بارندگی و سیل بوده‌اند، حالا با عواقب بعد از سیل مواجه شده‌اند و نکته اینکه این مناطق که به خودی خود و در حالت معمولی با مشکلات بهداشت و درمان مواجه بود (و از آن جمله می‌توان به کمبود داروهای بیماران تالاسمی اشاره کرد)، حالا در شرایط بحرانی بعد از سیل درد بی دارویی و نبود امکانات درمانی خود را بیشتر به رخ می‌کشد.

خبرگزاری تسنیم، در کنار بیان این مطالب از شیوع بیماری‌های عفونی بعد از فروکش سیل و نیز بحث کمبود دارو، تازه‌ترین اخبار را هم از مناطق سیل‌زده بلوچستان با توضیح اسکان اضطراری ۵۹۰۰ ‌سیل‌زده منتشر کرده و نوشته جمعیت هلال‌احمر ‌آخرین جزئیات و آمار خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و از امدادرسانی در ۸۴۹ روستای محاصره در سیلاب و توزیع انواع اقلام زیستی و امدادی میان سیل‌زدگان خبر داد.

در متن اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر در خصوص آخرین آمار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان آمده است که امدادگران هلال‌احمر از روز هفتم اسفند که بارش‌ها در سیستان و بلوچستان شدت گرفت، منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در مناطق جنوبی استان شد که بر اثر آن، تا امروز 15 هزار و 166 خانوار شامل 65 هزار و 143 نفر تحت تاثیر سیل بوده و آسیب دیده‌اند.

همچنین اخباری از تامین و ارسال 150 میلیارد ریال اقلام مورد نیاز مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان توسط این رسانه منتشر شده با این مضمون که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ارسال و تحویل اقلام مورد نیاز مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال توسط زیرمجموعه‌های این وزارتخانه طی روزهای اخیر خبر داد.

در این راستا، مهدی محمدی‌فر در تشریح نحوه خدمت‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هموطنان سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان، گفته: بلافاصله بعد از رخداد این حادثه، مقام عالی وزارت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه و با هدف کاهش آلام و مشکلات مردم عزیز مناطق متاثر از سیل، دستور کمک‌رسانی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این وزارتخانه را صادر کردند.

لذا در کمترین زمان، هیاتی از وزارت صمت به منطقه اعزام و این هیات تلاش‌ها برای امدادرسانی به مردم شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، نیکشهر و قصرقند را آغاز کردند. در این گزارش از آمار و اطلاعات دیگری از نحوه کمک‌رسانی و اقلامی که به دست مردم سیل‌زده رسیده است، نام برده شده.

جدال رسانه‌ها بر سر سیل

اما در روزهای اخیر، اخباری از کمک سلبریتی‌ها و چهره‌های بازیگری و ورزشی شناخته شده به سیل‌زده‌های بلوچستان منتشر شده که در میان آن‌های چهره‌هایی نظیر رسول خادم و پرویز پرستویی مشاهده می‌شود و نوعی دو دستگی میان رسانه‌ها به وجود آمده. پیش از به بخشی از یک گزارش تسنیم اشاره می‌کنیم که نوشته: «در این میان برخی سلبریتی‌های فعال در فضای مجازی هم طبق معمول برای گرفتن عکس و فیلم و افزایش مخاطبین به میدان آمدند و البته حالا پس از گذشت مدتی از سیل و در حالی که همچنان مردم سیل‌زده نیازمند خدمت‌رسانی هستند، خبری از افراد و گروه‌های دوربین به دست نیست اما هلال احمر، بسیج، سپاه و ارتش بیش از پیش پای کار خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.»

خبرانلاین هم از زبان معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس یازدهم هم با کنایه به حضورنداشتن مؤثر مسئولان در سیل، نوشته است: «ما ممنون هستیم که دوستان بالاخره انجام وظیفه کردند ؛ اما مهم‌تر از حضور، تصمیماتی است که باید منجر به یک نتیجه مشخص برای حوزه چابهار و دشتیاری و کنارک و قصرقند شود. الان عمده زیرساخت‌های راه این منطقه به طور کامل از بین رفته است.»البته سعیدی از هلال‌احمر و سپاه و ارتش هم تشکر کرده که نگرانی‌های آن‌ها را درباره بالگرد کم کرده و سبدهای غذایی هم فرستاده‌اند و در نهایت از رسول خادم و پرویز پرستویی هم تشکر کرده که در این مناطق حضور پیدا کردند.

ضرورت مراقب از مردم سیل‌زده در مقابل بیماری‌ها

از جدال رسانه‌ای و حواشی که عبور کنیم، به خطراتی اشاره می‌کنیم که بعد از سیل می‌توانند سلامت شهروندان و سیل‌زده‌ها را تهدید کنند. خطراتی که سال‌هاست گوشزد می‌شوند از عقرب و مارگزیدگی و بیماری‌های تنفسی، پوستی و گوارشی بعد از فروکش سیل وجود دارد.باید گفت که مناطق سیل‌زده در فصل سرما افزایش موارد بیماری های تنفسی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی را نیز خواهند داشت.در چنین مواردی مسئولان وزارت بهداشت می‌بایست میان سیل‌زده‌ها آب معدنی توزیع کرده و کلر آب آشامیدنی را افزایش دهند و از سویی برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی اقدام کرده و آموزش های لازم به مردم برای استفاده از محلول های ضدعفونی کننده آب انجام شود.

واکسن آنفلوانزا هم باید به میزان کافی در استان سیستان و بلوچستان مهیا باشد و اولویت را برای زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال و کودکان به صورت رایگان قرار دهند.یکی دیگر از کارهایی که مسئولان باید انجام دهند، از بین بردن لاشه حیواناتی که در سیل از بین رفته اند. واکسن، دارو و امکانات بهداشتی هم همانطور که گفته شد باید به میزان لازم در منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان مهیا و حاضر شود.

هفتم اسفند که بارش‌ها در سیستان و بلوچستان شدت گرفت و منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در شهرستان‌های منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان شد که بر اثر آن تاکنون 15 هزار و 166 خانوار شامل 65 هزار و 143 نفر در 849 و نقاط شهری مختلف به ویژه دشتیاری، چابهار، قصرقند، زرآباد، کنارک، نیکشهر، فنوج، سرباز و راسک تحت تاثیر سیل بوده و آسیب دیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha