روش درمانی کار-تی سل پیشتر برای مبارزه با سرطان‌های مربوط به خون مانند لوسمی مورد استفاده قرار گرفته است.

روش جدید مبارزه با سرطان تهاجمی مغز؛ تومورها کوچک شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، روش جدید در حمله به نوع بسیار تهاجمی تومور مغزی در یک جفت آزمایش با تعداد انگشت‌شماری از بیماران امیدوارکننده بود.

دانشمندان سلول‌های ایمنی خود بیماران را گرفتند و آنها را به «داروهای زنده»‌ای تبدیل کردند، که قادرند گلیوبلاستوما (شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی، که در نخاع یا مغز بروز می‌کند) را تشخیص و به آن حمله کنند.

محققان روز چهارشنبه گزارش دادند که در آزمایش‌های مرحله اول، آن سلول‌ها، تومورها را دست‌کم به طور موقت کوچک کردند.

روش درمانی کار-تی (CAR-T) پیشتر برای مبارزه با سرطان‌های مربوط به خون مانند لوسمی مورد استفاده قرار گرفته است، اما محققان می‌کوشند تا از این روش برای غده‌های سرطانی استفاده کنند.

به گزارش ای‌پی، در حال حاضر تیم‌های جداگانه‌ای در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا در حال توسعه نسل بعدی نسخه‌های کار-تی هستند، که برای عبور از سیستم‌های دفاعی گلیوبلاستوما طراحی شده‌اند.

دکتر استفان بیگلی که هدایت یکی از پژوهش‌ها را برعهده داشت، هشدار داد: «روزهای ابتدایی (تحقیق) است، اما ما خوش‌بین‌ایم که اینجا چیزی داریم تا بر پایه آن بسازیم؛ اساس و شالوده‌ای‌ درست.»

گلیوبلاستوما، سرطان مغز که مرگ بو بایدن، پسر جو بایدن و سناتور قدیمی آریزونا، جان مک کین را به دنبال داشت، به سرعت رشد می‌کند و درمان آن هم دشوار است.

بیماران معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند و با وجود دهه‌ها تحقیق، گزینه‌های کمی برای احیا پس از جراحی و پرتودرمانی، وجود دارد.

سلول‌های تی سیستم ایمنی با بیماری مبارزه می‌کنند اما سرطان راه‌هایی برای پنهان شدن دارد. در کار- تی سل سلول‌های تی بیماران را به طور ژنتیکی تغییر می‌دهند تا سلول‌های خاص سرطان را هدف قرار دهند، اما تومورهای قوی مانند گلیوبلاستوم مانع ایجاد می‌کنند، زیرا آنها ترکیبی از سلول‌های سرطانی با جهش‌هاش مختلف دارند. بر این اساس هدف قرار دادن تنها یک نوع سلول به بقیه فرصت می‌دهد تا به رشد خود ادامه دهند.

دکتر مارسلا ماوس در آزمایشگاهش «مس جنرال» (Mass General)، کار-تیم(CAR-TEAM) را به وجود آورد؛ ترکیبی از مولکول‌های آنتی‌بادی کارتی‌ و سلول‌های تی که نسخه‌هایی از پروتئین ای‌جی‌اف‌آر (EGFR) را هدف قرار می‌دهند. این نسخه در اکثر گلیوبلاستوماها یافت می‌شود، اما در بافت‌های طبیعی مغز وجود ندارد.

محققان در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش دادند که مس جنرال سه بیمار را با کارتیمی (CAR-TEAM) که تولید کرده بود، آزمایش کرد. اسکن مغز یک یا دو روز بعد نشان داد که تومورهای آنها به سرعت شروع به کوچک شدن کرده‌اند.

ماوس گفت: «هیچ یک از ما واقعا نمی‌توانستیم آن را باور کنیم، این اتفاق (معمولا) نمی‌افتد.»

تومورهای دو نفر از بیماران به زودی شروع به رشد مجدد کردند و دوز یادآوری که به یکی از آنها داده بودند، جواب نداد. اما پاسخ یک بیمار به این روش درمانی آزمایشی، بیش از شش ماه طول کشید.

به گزارش محققان، شش بیمار اول که تحت درمان قرار گرفتند، درجات مختلفی از کوچک‌شدن تومور را نشان دادند. در حالی که برخی از آنها به سرعت عود کردند، باگلی گفت که تومور یکی از آنها که در ماه اوت تحت درمان قرار گرفته بود تاکنون رشد مجدد نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha