با سعی و تلاش فراوان و یاری خداوند ، تاریخچه بیمارستان سینا در تهران که قدیمی ترین بیمارستان معاصر در ایران است و همچنین تاریخچه دانشکده پزشکی تهران ، اولین دانشکده طب نوین در ایران ، در این مجله بسیار معتبر پذیرفته و به چاپ رسید.

چاپ مقاله ای درباره بیمارستان سینای تهران در معتبرترین مجله قلب و عروق جهان

دکتر حسین شهزادی – فوق تخصص قلب کودکان – بیمارستان قلب شهید رجایی طی یادداشتی در سلامت نیوز نوشت : مجله پزشکی Circulation معتبرترین مجله قلب و عروق در دنیا است. این مجله در بخش مقالات بیمارستان های تاریخی ، به صورت مختصر و همراه با عکس هایی تاریخی ، اقدام به معرفی بیمارستان ها و دانشگاه های قدیمی و تاریخی جهان می پردازد.

بی شک شناخت و شناساندن جهانی همه مفاخر علمی و پزشکی تاریخ ایران می تواند افتخاری بزرگ برای ایران و ایرانی باشد.

به طور خلاصه در مقاله تاریخچه بیمارستان سینا آمده است :

150 سال قبل در سال 1873 میلادی (1251 شمسی) به دستور ناصرادین شاه قاجار و با تلاش و کوشش علی اکبرخان نفیسی ، مشهور به ناظم الاطبا ، پزشک و بنیانگذار طب مدرن در ایران ، اولین بیمارستان نوین در عهد معاصر در مرکز شهر تهران تاسیس شد. نام این بیمارستان را در ابتدا " بیمارستان دولتی " نامیدند و سپس در سال 1940 میلادی (1318 شمسی) و به احترام پدر طب ایران ، ابن سینا ، نام این بیمارستان را سینا گذاشتند.

در سال 1940 میلادی (1318 شمسی) ، دکتر یحیی عدل (1381-1287 شمسی) ، معروف به پروفسور عدل، پدر جراحی نوین ایران، به عنوان رئیس بخش جراحی بیمارستان سینا منصوب شد . او را " قهرمان اولین ها " می نامند ، زیرا او جراحی های زیادی را برای اولین باردر ایران انجام داد. وی برای اولین بار در ایران ، در 5 آذر 1332 شمسی ، اولین عمل جراحی قلب در ایران را یعنی والووتومی دریچه میترال به روش بسته را با موفقیت انجام داد.

امروزه بیمارستان سینا پس از گذشت 150 سال از افتتاح با بیش از 400 تخت فعال، یکی از بزرگترین بیمارستان های آموزشی – پژوهشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران محسوب می شود.

درمقاله تاریخچه دانشکده پزشکی تهران آمده است :

بیش از 170 سال پیش، در سال 1851 میلادی (1230 شمسی) ، با حمایت میرزا تقی خان فراهانی ، معروف به امیرکبیر، اولین مدرسه علوم و فناوری نوین در تهران افتتاح شد. نام این مدرسه " دارالفنون "بود.

آموزش طب نوین یکی از برنامه های آموزشی اصلی در دارالفنون بود و دکتر یاکوب ادوارد پولاک (1818-1891 میلادی) ، پزشک اتریشی، مسئول آموزش پزشکی بود.

در سال 1916 میلادی ( 1295 شمسی ) ، دکتر محمدحسین لقمان ادهم (1329 – 1258 شمسی) ، معروف به لقمان الدوله ، به عنوان رئیس برنامه درسی پزشکی دارالفنون منصوب شد. او کارهای مهم و اساسی برای توسعه پزشکی انجام داد. با تلاش او، برنامه های آموزش پزشکی از یک کلاس به یک دانشکده پزشکی تبدیل شد.

در 15 بهمن 1313 شمسی ، ساختمان جدید دانشکده پزشکی تهران در محل فعلی افتتاح شد و دکتر لقمان ادهم به عنوان رئیس آن انتخاب شد. سالن تشریح اولین قسمتی از ساختمان جدید بود که افتتاح شد.

دکتر ابوالقاسم بختیار(1349 – 1248 شمسی) و دکتر امیراعلم (1340 – 1255 شمسی ) به همراه دکتر لقمان ادهم ، بنیانگذاران دانشکده پزشکی تهران بودند. آنها تلاش زیادی را برای تجهیز و راه اندازی سالن تشریح و برنامه آموزش پزشکی نوین انجام دادند.

امروزه دانشکده پزشکی تهران با گذشت بیش از 170 سال از افتتاح آن ، برجسته ترین و بزرگ ترین دانشکده پزشکی ایران به شمار می رود.

عکسهای تاریخی در اصل مقالات موجود است و لینک دریافت اصل مقالات در دسترس است.

به یاد و سپاس از همه بزرگان پزشکی این سرزمین و به امید روزهای بهتر...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha