با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. این موضوع باید به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها باید محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط زیست ایجاد کنند.

دوستی با محیط‌زیست، آموزشی مفید برای دانش‌آموزان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، هیچ توافقی در مورد میزان اثر فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست وجود ندارد و اقدامات حفاظتی، گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. موسسات علمی اکنون دوره‌های آموزشی مثل مطالعات زیست‌محیطی، مدیریت محیط زیست و مهندسی محیط زیست را پیشنهاد می‌دهند که تاریخچه و روش‌های حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهند.

حفاظت از محیط زیست، احتیاج به توجه و فعالیت‌های مختلف انسانی دارد. تولید زباله، آلودگی هوا و از بین رفتن تنوع زیستی (ناشی از معرفی گونه‌های مهاجم و گونه‌های در حال انقراض) بعضی از موارد مرتبط با حفاظت محیط زیست هستند. حفاظت از محیط زیست تحت تاثیر 3 فاکتور درهم‌آمیخته است: قوانین زیست‌محیطی، اخلاق و آموزش و پرورش؛ هر کدام از این 3 فاکتور هم در سطح تصمیمات بین‌المللی و هم در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند. برای اینکه حفاظت از محیط زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع در این زمینه‌ها پیشرفت کرده و تصمیمات زیست‌محیطی را اتخاذ کنند.

محمدصابر باغخانی‌پور، کارشناس حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «فرهنگ دوستی با محیط‌زیست باید از کودکی آغاز شود و آموزش و پرورش نیز باید در این راستا به فعالیت بپردازد. زیرا این موضوع، نیاز کشور در شرایط موجود است. همچنین سبک این فرهنگ‌سازی بسیارمهم است و ما می‌توانیم دانش‌آموزان را به اردوهایی برده و آن‌ها را با طبیعت آشنا کنیم.»

وی با بیان اینکه انتخاب اسم برای این اردوها بسیار مهم است، افزود: «نباید اسم‌هایی مثل پاکسازی طبیعت برای این اردوها قرار داد بلکه می‌توان اردوهایی را برگزار کرد و اسم‌هایی مثل درختکاری و آشنایی با طبیعت برای آن‌ها انتخاب کرد. عناوینی که قرار داده می‌شود باید ایجابی باشد. زیرا قرار دادن اسم‌های سلبی برای اردوها کار مطلوبی نیست.»

باغخانی‌پور تاکید کرد: «اگر از مشکل شروع کنیم، دانش‌آموزان در ذهن خود به سمت ایراد می‌روند و این اتفاق برای تربیت آن‌ها مطلوب نیست. باید به نحوی جلو رویم که نشان‌دهنده دلسوزی ما برای طبیعت باشد که این پیشرفتی برای جامعه است. نگاه به این موضوع باید مساله‌محوری بوده و نگاه مشکل‌محوری نداشته باشیم.»

این کارشناس ادامه داد: «علاوه بر این باید سازمان‌های متولی این حوزه که درگیر فضای منابع طبیعی و فرهنگ‌سازی برای این حوزه هستند با همکاری با آموزش و پرورش و یا حتی هلال احمر، تفاهم‌نامه‌ای امضا کنند و دانش‌آموزان را در قالب بحث‌های اردویی به سمت دوستی با محیط زیست سوق دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «اکنون سازمان مراتع و جنگل به این مساله که در هر مدرسه یک نهالستان ایجاد شود، رسیدگی کرده تا دانش‌آموزان در نگهداری و به ثمررساندن نهال‌ها فعالیت کنند. امید است که این‌گونه فعالیت‌ها در کشور زیاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha