در روزهای اخیر رخدادی عجیب، کام مردم ایران را در تعطیلات نوروز تلخ کرد؛ حدود 4هزار درخت و نهال هیرکانی بدون مجوز شورایعالی جنگل ومرتع" و بدون مجوز رسمی از دستگاه متولی، پاکتراشی شد؛ آنهم برای ساخت پارکینگ یک "طرح گردشگری بدون مجوز" و در روزهایی که دولت و سازمان متولی با شعار "کاشت یک میلیارد درخت" گوش فلک را کر کرده و تمام امکانات و ظرفیت های سازمان منابع طبیعی صرف این "طرح بی سرانجام" شده است.  

برکناری و محاکمه عاملان پاکتراشی جنگل الیمالات یک مطالبه عمومی است

هر چند معاونت امور جنگل در گفت وگو با رسانه ها تلاش کرد به گونه ای مدیران منابع طبیعی مازندران را "سبزشویی" کند؛ اما از حواشی ماجرا این گونه استنباط می شود که برخی مدیران منابع طبیعی در استان مازندران و شهر نور از این ماجرا باخبر بوده اند ( نقل از دادستان مرکز مازندران) و حتی موافقت ضمنی کرده اند یا اینکه دستور داشته اند با آن موافقت کنند. حنیف رضا گلزار در گفت وگو با سلامت نیوز درباره حواشی این رخداد تلخ و مطالبات مردمی این حادثه می گوید.

حنیف رضا گلزار کارشناس ارشد خاک وآب و کنشگر محیط زیست درباره زمینه های بروز تخلف در میان مدیران سازمان متولی جنگل ها ومنابع طبیعی کشور به دلیل برخورد نادرست با مدیران وظیفه شناس در سال های گذشته گفت:« سال گذشته درست در همین روزهای نخست نوروز، درگیر پرونده برکناری جنگلدار وظیفه شناس بابل بودیم. جنگلداری که در پی انجام وظیفه قانونی و پس از به دادگاه کشاندن نماینده زمین خوار، با حکم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مقام خود برکنار شد. نوروز امسال هم همزمان شد با انتشار اسنادی درباره تصرف و تغییر کاربری بخش هایی از عرصه های ملی و جنگلی منطقه الیمالات برای ساخت پارکینگ یک مجموعه گردشگری. ورود یک دستگاه بولدوزر و یک دستگاه لودر به عرصه، پاکتراشی بیش از ۴ هزار اصله درخت و نهال جنگلی و تخریب ۳۰ تا ۴۰ هزارتُن خاک جنگلی و ... این ها تنها بخشی از تخلفات رخ داده در این پرونده است.»

او افزود:« اینکه چطور می شود ماشین آلات سنگین وارد عرصه ملی شده و چندین روز به پاکتراشی و تخریب خاک و تغییرکاربری مشغول باشند ولی نهاد متولیِ صیانت از منابع طبیعی، از موضوع آگاه نشده و واکنشی نشان ندهد، پرسشی است که همچنان منتظر پاسخ روشنگر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است. هر چند معاون امور جنگل توضیحاتی در این باره داد؛ اما آن توضیحات بیشتر توجیه مدیرانی بود که از مسوولیت خود تخطی کرده و مرتکب تخلف شده اند.»

گلزار با اشراه به اینکه همه این ماجرا به بهانه استفاده از حریم دکل فشار قوی برق انجام گرفت تاکید کرد:« این درحالی است که با استناد به صورت جلسه مورخ ۱۳۸۶٫۰۷٫۰۳ میان مدیران کل منابع طبیعی مازندران با استاندار وقت و مدیرکل وقت برق منطقه ای استان، مقرر شده بود نسبت به نهال کاری حریم این عرصه ها نیز اقدام شود. آن روزگار هنوز خبری از نمایش کاشت یک میلیارد درخت و شعار درخت داری نبود؛ ولی آنقدر درایت و تعصب در میان مدیران وقت منابع طبیعی بود که حتی عرصه واقع شده در حریم دکل فشار قوی برق را هم رها نکرده و بدون هیاهو و تبلیغات، نسبت به نهال کاری در آن اقدام کرده بودند».

این کارشناس خاک وآب همچنین با اشاره به اینکه تجاوزهای انجام شده در جنگل سلیاکتی الیمالات بار دیگر پوچ و توخالی بودن شعار "کاشت یک میلیارد درخت" و جایگزینی سیاست بازی به جای رویکردهای کارشناسی و بی اعتقادی سازمان منابع طبیعی به شعار درخت داری را آشکار کرد. گذشته از کارکردها و شعارهای سطح کلان سازمان، بررسی های اولیه بیانگر هماهنگی شفاهی پیمانکار تغییر کاربری عرصه های جنگلی الیمالات با مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مازندران (ساری) است».

برکناری و محاکمه عاملان پاکتراشی جنگل الیمالات یک مطالبه عمومی است

گلزار افزود:« ساختار مدیریت منابع طبیعی کشور در چند سال گذشته موجب شده تا دره ای ژرف میان کارشناسان و کنشگران با بدنه مدیریتی سازمان ایجاد شود. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امروز بیشتر از هر دورانی در طول تاریخ نزدیک به ۱۲۰ ساله این تشکیلات، به بنگاهی اقتصادی با هدف واگذاری عرصه های طبیعی تبدیل شده و ادامه این روند در راستای منافع ملی و منافع زیستی کشور نیست. با درنظر گرفتن کارنامه مدیرکل منابع طبیعی مازندران طی یکسال گذشته و باتوجه به حاشیه های منتسب به ایشان و لحاظ کردن حساسیت های مدیریت منابع طبیعی در استان مازندران، کناره گیری یا برکناری و نیز محاکمه ایشان با هدف برگماردن مدیرانی توانمند و بدون حاشیه، مطالبه جدی مردم استان و کنشکران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید DE ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام شب بخیر در منطقه تکیش سلیمان اباد از توابع گلیجان تنکابن حدود ۴۰هکتار از جنگلهای هیرکانی دستخوش اقدام افراد سود جود گردیده برسی کنید در طول یک سال اخیر مساحت چند برابر این جنگلها تبرتراشی شده ولی کسی نیست پیگیری کند جهت اطلاع و روشنگری