بعد از اهمیت پوشش در بحث لباس، از منظر سلامت و حساسیت، کفش در درجه بالایی از اهمیت قرار می‌گیرد چراکه انتخاب نادرست آن می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد.

هرچی سنگه پیش کفش تنگه/ نکاتی در باب انتخاب پای‌افزار مناسب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بعد از پوشش در بحث لباس، از منظر سلامت و حساسیت، کفش در درجه بالایی از اهمیت قرار می‌گیرد چراکه انتخاب نادرست آن می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد.
وقتی شاغل باشید و زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنید شاید اهمیت کیفیت و راحتی کفشی که می‌پوشید برایتان بیشتر باشد. مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد کفشی که می‌پوشد، پاهایش را آزار دهد، از آن جا که پا زمان زیادی در داخل کفش است اگر کفش مناسب نباشد قطعا به پا آسیب می‌رساند مواردی مانند، دردهای مفصلی، درد پاشنه، میخچه، خمیدگی انگشتها و ... از جمله عوارض کفش نامناسب است.

تاریخچه کفش در جهان و ایران
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کفش که انسان به پا کرد چگونه بود و انسان از چه تاریخی شروع به پوشیدن کفش کرد. بر اساس یافته‌های تاریخی قدیمی‌ترین کفش به 7 تا 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد که به صورت صندل بوده است و از گیاه مریم گلی تهیه می‌شد. در ایران نیز تصاویر و نقش برجسته‌های موجود نشان می‌دهد که مادها اولین کسانی بودند که از کفش استفاده می‌کردند کفش‌هایی شبیه جوراب که جنس آنها از چرم بوده، که به وسیله پابندهایی که از شلوارها آویزان بودند، روی پاها محکم می‌شدند.

اهمیت استفاده از کفش در دین اسلام
یکی از مواردی که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است اهمیت پوشش پا است امام علی (ع) در این رابطه به یاران خود می‌فرمایند: «کفش خوب، حافظ بدن و کمک بر نماز و پاکیزگی است».

همچنین امام باقر(ع) می‌فرماید: «پوشیدن خُف(نوعی کفش راحتی)، نیروی چشم را افزایش می‌دهد».

خصوصیات و معیارهای کفش مناسب

جمله « پا قلب دوم انسان است» نشان می‌دهد که سلامتی پا تا چه اندازه مهم است بنابراین پوشیدن کفش خوب نه تنها راه رفتن، دویدن و انجام کارهای بیرون از منزل را آسان کرده، بلکه به حفظ سلامت بدن شما نیز کمک می‌کند.

در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند به شما در انتخاب کفش مناسب کمک کند

در بیشتر افراد اندازه هر دو پا کاملا یکسان نیست، بنابراین در انتخاب سایز کفش ملاک خود را پای بزرگتر در نظر بگیرید.

1. کفشی که می خرید باید هم در ناحیه پنجه و هم در ناحیه پاشنه فیت و کاملا اندازه پای شما باشد.

2. هنگام پوشیدن آن احساس درد و ناراحتی نداشته باشید و با راه رفتن پاهایتان خسته نشود.

3. کفش انتخابی تنگ نباشد که باعث فشار به ناخن ها و انگشتان پا شود.

4. جنس کفش به لحاظ تنفس و گردش هوا خیلی مهم است. جنس چرم برای کفش از انواع دیگر مناسب‌تر است، زیرا چرم همانند پوست، هوا را عبور می‌دهد و قالب پا را به خود می‌گیرد..

توصیه می شود صبح ها برای خرید کفش اقدام نکنید زیرا ، به طور معمول در طول روز پاها به علت ایستادن زیاد و راه رفتن متورم می شوند، پس اوخر روز بهترین زمان برای خرید کفش است.

5. در بیشتر افراد اندازه هر دو پا کاملا یکسان نیست، بنابراین در انتخاب سایز کفش ملاک خود را پای بزرگتر در نظر بگیرید.


6. در زمان خرید کفش حتما جوراب بپوشید. چرا که ممکن است کفشی که بدون جوراب پا کرده اید کاملا اندازه پای شما باشد اما اگر کفش را با جوراب بپوشید تنگ به نظر برسد.

7. توصیه می شود صبح ها برای خرید کفش اقدام نکنید زیرا ، به طور معمول در طول روز پاها به علت ایستادن زیاد و راه رفتن متورم می شوند، پس اوخر روز بهترین زمان برای خرید کفش است.

8. پاشنه استاندارد کفش برای پاهای معمولی 2 تا 4 سانتی متر است اگر بیشتر از این باشد ممکن است برای زانو و ستون فقرات ایجاد مشکل کند.

9. قالب کفش ها با هم فرق می کند لذا در هنگام خرید به شماره کفش قبلی خود اکتفا نکنید و حتما کفش جدید را بپوشید و امتحان کنید. برای مثال اگر شماره پای شما در یک کفشی 39 باشد ممکن است در کفش‌های دیگر، شماره 39 برای شما مناسب نباشد.

10 پنجه کفش باید پهن باشد (گرد یا چهارگوش) به گونه‌ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند.

11.اندازه‌ی مناسب کفش حائز اهمیت است کفش باید حدوداً به اندازه‌ی ورود یک انگشت اشاره‌ی فرد در قسمت جلو و بغل کفش جا داشته باشد.

12 - از خریدن کفش‌های بزرگتر به این امید که در سال آینده امکان پوشیده شدن آن باشد خودداری شود؛ چون ممکن است سبب پینه شود.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

1. انحراف انگشت شست پا

2. ایجاد میخچه، پینه و تاول در انگشتان پا

3.درد در ناحیه کمر

4.دردهای زانو و مفاصل

5. درد پاشنه پا

6. بروز بیماری نوروپاتی

7.بیماری پا در ورزشکاران

8. فرو رفتن ناخن در گوشت پا

9. خستگی های زودرس

کفش مناسب برای کودکان:

کفش مناسب برای کودکان کفشی است که نرم و منعطف بوده، و فضای کافی در قسمت پنجه وجود داشته باشد تا جلوی رشد انگشتان و پنجه کودک را نگیرد. نکته مهم دیگر در انتخاب کفش کودکان این است که از مقاومت و ضخامت لازم برخوردار باشدتا به پای کودک آسیبی نرسد همچنین پای کودک را دائما چک کنید در صورت وجود علائمی مانند قرمزی، تاول و زخم فورا کفش او را تعویض کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha