یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 369974

وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر کار را به جایی رساند که از «کشتی به گل نشسته» برای توصیف شرایط دریاچه استفاده شد و شمارش معکوس برای مرگ همیشگی آن به‌ویژه در بخش‌های جنوبی آغاز شد.

بازگشت قایق‌ها به دریاچه ارومیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، خشکسالی و کاهش بارندگی در 4سال متوالی نیز با وجود اقدامات ستاد احیاء، وضعیت مناسبی برای دریاچه ارومیه رقم نزد، اما در روزهای آغازین سال‌جاری خبر افزایش حجم و تراز آب این دریاچه نسبت به‌مدت زمان مشابه سال قبل و همچنین در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری، خبری مسرت‌بخش قلمداد شد؛ اتفاقی که به‌دلیل افزایش حجم بارندگی‌ها و انتقال حقابه دریاچه ارومیه از سدهای منطقه رخ داد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که مسئولان از احتمال آغاز دوباره فعالیت‌های گردشگری در این دریاچه خبر می‌دهند.



اقداماتی که همچنان باید تکمیل شوند


براساس مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی آب از پشت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه سالانه یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب است. پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه و تبریز نیز هم‌اکنون به دریاچه می‌ریزد و قرار است پساب تصفیه شده 15شهر دیگر نیز به این دریاچه بریزد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نجات دریاچه ارومیه، انتقال آب از سد کانی‌سیب به این دریاچه از تونل زاب است تا سالانه 600میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه راهی شود. حدود 10هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه در محدوده آذربایجان شرقی قرار دارد. سالانه نیز باید 2هزار حلقه چاه در این حوضه آبریز مسدود شود.



رضایت از وضعیت دریاچه ارومیه


علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل بسیار مناسب‌تر است. یک‌میلیاردو۷۷۰میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد و شرایط برای تفریح مردم مهیاست. نخستین سال است که وزارت نیرو به حقابه دریاچه ارومیه ورود خوب داشت. هر سدی که وضعیت مناسبی داشته باشد با توجه به جدولی که در وزارت نیرو داریم، حقابه را تامین می‌کند. البته که هر چه هوا گرم‌تر شود طبیعتا تبخیر افزایش می‌یابد. رهاسازی از مخزن چند سد انجام شده است. در مورد بقیه سدها نیز بستگی به وضعیت بارندگی دارد. اکنون 11تالاب اقماری دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارند و حیات وحش این منطقه در وضعیت خیلی مناسبی است.

بازگشت قایق‌ها به دریاچه ارومیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha