شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 370239

روزهای پایانی سال گذشته (1402) بود که خبر رسید اوضاع دریاچه ارومیه بهبود یافته است؛ تراز دریاچه ارومیه که در سال‌های گذشته به کمترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده بود با بارش‌های خوب زمستان افزایش یافت و امیدها به احیای دریاچه ارومیه بیشتر شد.

امیدها به احیای دریاچه ارومیه بیشتر شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حجم آب دریاچه ارومیه ‌یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب است که نسبت به ابتدای سال آبی سال گذشته 250 میلیون مترمکعب افزایش داشته.همین خبرهای خوب جمعه (24فروردین) پای خیلی از اهالی و مسافران را به این منطقه کشاند تا شاهد برپایی نخستین جشنواره گردشگری، فرهنگی و ورزشی دریاچه ارومیه باشند.


جلب مشارکت مردمی


دریاچه ارومیه و جزایر اطراف آن در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر و شبکه جهانی ذخیره‌گاهای زیست ‌کره یونسکو ثبت شدند. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه از نظر طبیعی و میراثی به همشهری می‌گوید که احیای دریاچه، بدون مشارکت مردم و جامعه محلی یک کار نافرجام و برگزاری جشنواره گردشگری، فرهنگی و ورزشی دریاچه ارومیه یک گام در راستای همراه کردن بیشتر مردم است.

به ‌گفته مرتضی صفری، نهادها و فعالان محیط‌زیستی و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری همزمان در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی و فرهنگسازی در حال تلاش هستند تا علاوه بر افزایش آگاهی جامعه نسبت به این میراث ارزشمند به اصلاح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی که یکی از مهم‌ترین راهکارهای احیای دریاچه است کمک کنند.



حال خوب دریاچه


مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان غربی تأکید می‌کند که پیش از برگزاری جشنواره با رویکرد گردشگری، با دستور استاندار همه دستگاه‌های ذیل معاونت عمرانی بسیج شدند و در اطراف دریاچه، ساحل‌سازی انجام دادند تا فضا مناسب فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد. صفری ادامه می‌دهد:‌ طی یک سال و نیم گذشته علاوه بر بهره‌برداری از سد کانی‌سیب، حقابه خوبی از سمت نقاط مرزی وارد دریاچه می‌شود که در کنار سایر منابع شرایط خوبی را برای دریاچه رقم زده است؛ بارش‌های خوب، افزایش ۲۶درصدی ورودی آب سدها، انتقال آب از کانی‌سیب، مسدودی چاه‌های غیرمجاز و قطع اضافه برداشت‌های چاه‌های مجاز از عواملی بوده که حال این روزهای دریاچه را بهتر کرده است.‌



اولین مسابقات قایقرانی


اولین جشنواره گردشگری، فرهنگی و ورزشی دریاچه ارومیه با برپایی غرفه غذای سنتی، اجرای موسیقی سنتی، اجرای مراسم آیینی و مسابقه همراه بود و آنطور که مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان غربی توضیح می‌دهد قایق‌سواری برای بزرگسالان و بچه‌ها، پرواز بادباک‌ها، مسابقه نقاشی، فروش صنایع‌دستی، معرفی جاذبه‌های گردشگری و فروش سوغات از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود. به ‌گفته صفری، نخستین مسابقات قایقرانی دریاچه ارومیه هم با حضور ورزشکاران تیم ملی برگزار شد و همه این رویدادها در کنار هم فضایی شاد و پرنشاط را برای اهالی هر دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رقم زد؛ به‌طوری که بیش از 10هزار نفر از این جشنواره بازدید کردند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha