دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 369981

بواسیر می تواند به دلیل التهاب، بهداشت ضعیف مقعد، رطوبت بیش از حد یا تمیز کردن بیش از حد مقعد باعث خارش شود. خاراندن یا مالش می تواند خارش را بدتر کند. تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه می تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند. کرم هیدروکورتیزون، مسکن‌های خوراکی، حمام سیتز و نرم‌کننده‌های مدفوع تنها برخی از راه‌هایی هستند که به کاهش خارش مقعدی ناشی از هموروئید کمک می‌کنند.

علت خارش بواسیر و روش های درمانی آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، بواسیر اغلب زمانی که وریدهای متورم در مقعد یا رکتوم باعث التهاب می شوند، خارش پیدا می کند. التهاب، به نوبه خود، ترشح ماده شیمیایی به نام هیستامین را تحریک می کند که باعث خارش مقعد می شود. خاراندن آن نیز می تواند با ایجاد التهاب بیشتر اوضاع را بدتر کند.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خارش بواسیر انجام دهید، از جمله کرم های هیدروکورتیزون، حمام نشسته، بی حس کننده های موضعی و بهبود بهداشت مقعد.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا بواسیر باعث خارش می شود و چه کاری می توانید برای آن انجام دهید.

چرا هموروئید خارش پیدا می کند؟

خارش در هموروئید داخلی یا خارجی شایع است و یک واکنش حسی پیچیده است که سیستم ایمنی و سایر عوامل بیولوژیکی و فیزیکی را درگیر می کند.

التهاب

بواسیر با واسطه یک ماده هورمون مانند به نام پروستاگلاندین باعث التهاب می شود. در حالی که پروستاگلاندین ها باعث خارش نمی شوند، می توانند باعث باز شدن سلول های ایمنی درون پوست به نام ماست سل ها شوند.

ماست سل ها حاوی مواد شیمیایی به نام هیستامین هستند. اینها همان مواد شیمیایی هستند که علائم آلرژی را در سایر قسمت های بدن ایجاد می کنند. هنگامی که هیستامین در بافت ها آزاد می شود، خارش می تواند ایجاد شود و هر چه بیشتر بخارانید یا مالش دهید بدتر می شود.

اعصاب موضعی در پوست نیز می توانند با مالش یا خاراندن مکرر بیش از حد تحریک شوند.

دفع مدفوع و رطوبت

مطالعات نشان داده اند که علائم هموروئید به طور کلی پس از پاکسازی مدفوع از بافت مقعد بهبود می یابد که نشان می دهد که مدفوع محرکی است که باعث خارش می شود.

دفع مدفوع همچنین می تواند باعث التهاب و تحریک شود زیرا بواسیر را در حین اجابت مزاج خراش می دهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرد یبوست داشته باشد. اسهال همچنین می تواند پوست را تحریک کند، به خصوص اگر پوست پس از اجابت مزاج کاملا شسته نشود.

نشت مخاط نیز یکی از علائم رایج هموروئید است. از آنجایی که مخاط بسیار غلیظ است، می تواند رطوبت را در چین های پوستی مقعد به دام بیندازد و باعث آسیب پوستی و التهاب ناشی از رطوبت شود. تعریق بیش از حد نیز می تواند همین کار را انجام دهد.

از طرف دیگر، شستشوی بیش از حد چربی های بدن را از بین می برد و باعث خشکی، تحریک و خارش پوست می شود.

چگونه می توان از خارش هموروئید جلوگیری کرد؟

راه های مختلفی برای تسکین خارش هموروئیدی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی وجود دارد. این موارد شامل گزینه های زیر است:

  • بهداشت خوب: پس از اجابت مزاج، به آرامی با یک پارچه مرطوب یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر تمیز کنید. به شدت بدن خود را مالش ندهید. همچنین ممکن است استفاده از بیده را در نظر بگیرید. پس از تمیز کردن، خود را به خوبی خشک کنید.
  • از صابون های معطر خودداری کنید: صابون های معطر یا رنگی، بمب های حمام، ژل های دوش، دستمال مرطوب بچه و لوسیون های پوستی می توانند پوست را تحریک کنند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.
  • هیدروکورتیزون: این یک کرم استروئیدی کم قدرت است که التهاب را تسکین می دهد و به کوچک شدن هموروئید کمک می کند. این موارد بدون نسخه با قدرت 1٪ تا 2.5٪ در دسترس هستند.
  • مسکن‌های خوراکی: مسکن‌های بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) و ادویل (ایبوپروفن) می‌توانند خارش و درد مقعد را برای مدت کوتاهی تسکین دهند.
  • کرم‌های بی‌حس کننده: این کرم‌ها شامل بی‌حس‌کننده‌های بدون نسخه مانند لیدوکائین، زایلوکائین، دیبوکائین و بنزوکائین هستند.
  • حمام سیتز: این کار شامل خیس کردن باسن در یک وان پلاستیکی یا نشستن در یک وان حمام پر از چند اینچ آب است. حمام 20 دقیقه ای منظم می تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند. سپس با یک حوله نرم پوست را خشک کنید.
  • نرم کننده های مدفوع: این محصولات بدون نسخه، تحریک ناشی از دفع مدفوع را کاهش می دهند. به عنوان ملین نرم کننده نیز شناخته می شود. آنها حاوی ماده فعال docusate سدیم هستند.
  • فندق جادوگر: این مایعی است که از برگ ها، پوست و شاخه های گیاه فندق جادوگر تقطیر می شود و دارای خواص قابض و ضد التهابی است که می تواند به تسکین هموروئید کمک کند.
  • اکسید روی: این یک کرم، پماد یا خمیر دارویی است که بدون نسخه به فروش می رسد و ممکن است به تسکین سوزش پوست کمک کند.
  • آلوئه ورا : ژل یا کرم آلوئه ورا تسکین دهنده است و در صورت وجود خشکی یا تحریک پوست می تواند مفید باشد.


هموروئید را درمان کنید

به همان اندازه مهم است که به ریشه مشکل برسیم و خود هموروئید را درمان کنیم. درمان آن ممکن است شامل مصرف داروها، روش های تخصصی و جراحی های باشد:

  • کرم ها یا شیاف های هموروئید: این داروهای موضعی حاوی موادی مانند فنیل افرین هستند.(یک تنگ کننده عروق که به کوچک شدن عروق خونی کمک می کند) و پراموکسین(یک بی حس کننده که به کاهش درد و خارش مقعدی کمک می کند).
  • بستن نوار لاستیکی: این روش شامل قرار دادن یک نوار لاستیکی کوچک در اطراف پایه یک هموروئید است تا جریان خون را قطع کند و باعث پژمرده شدن و افتادن آن در عرض یک هفته می شود.
  • اسکلروتراپی: این یک تزریق شیمیایی از یک محلول (به نام عامل اسکلروز کننده) به هموروئید است. محلول ورید را تحریک می کند و باعث سفت شدن و فروپاشی آن می شود.
  • انعقاد: این روش تخصصی از گرما، لیزر یا نور مادون قرمز برای سخت شدن و کوچک کردن هموروئیدهای خونریزی دهنده استفاده می کند.
  • هموروئیدکتومی: این عمل جراحی برداشتن هموروئید است. بسته به اندازه و شدت هموروئید، ممکن است با بی حسی موضعی، بلوک نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

سایر علل خارش مقعد

بواسیر تنها یکی از علل خارش مقعد است که برخی از آنها ممکن است جدی باشند. به همین دلیل است که در صورت مداوم، شدید یا بدتر شدن علائم، مراجعه به یک پزشک مهم است.


شقاق مقعد

شقاق مقعدی پارگی در پوشش مقعد است که اغلب به دلیل اجابت مزاج سخت ایجاد می شود. ممکن است علائمی مانند درد یا خارش ایجاد کند. در صورت عدم درمان، شقاق مقعدی می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود که می تواند به جریان خون گسترش یابد و جدی شود.

عفونت های قارچی

خارش مقعد می تواند ناشی از عفونت قارچی باشد. خارش ناشی از عفونت قارچی مقعدی ممکن است با رعایت بهداشت خوب و پوشیدن لباس های گشاد و قابل تنفس کمک شود.

داروهای ضد قارچ تجویزی نیز ممکن است کمک کند. کرم های ضد قارچ بدون نسخه برای عفونت های مخمری مقعدی توصیه نمی شود.

عفونت های ویروسی

زگیل مقعدی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که یک عفونت شایع مقاربتی است. زگیل ها به صورت توده های کوچک شروع می شوند و می توانند بزرگتر شوند. زگیل مقعدی می تواند علائمی مانند خارش، خونریزی، ترشحات مخاطی و احساس وجود توده در رکتوم ایجاد کند.

تبخال تناسلی می تواند ناحیه مقعد و همچنین اندام تناسلی را درگیر کند. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. خارش مقعد اغلب با بروز تاول ها و زخم های دردناک همراه است.


پروکتیت

پروکتیت التهاب پوشش رکتوم است که می تواند در موارد زیر رخ دهد:

  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • پرتو درمانی
  • عفونت های باکتریایی، از جمله عفونت های مقاربتی
  • آسیب به مقعد یا رکتوم
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • عدم جریان خون به راست روده


پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که علائمی مانند خارش ایجاد می کند و می تواند در ناحیه تناسلی و مقعدی هم ایجاد شود. علاوه بر خارش، می تواند باعث ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و خونریزی پوست در باسن و مقعد شود.

انگل

کرم های سوزنی انگل های کوچکی هستند که می توانند در روده بزرگ و راست روده زندگی کنند. آنها در کودکان شایع تر از بزرگسالان هستند؛ بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند، اما برای برخی ممکن است باعث خارش شدید شوند که خواب را مختل می کند.

گال یک بیماری پوستی است که توسط کنه های ریز ایجاد می شود که به لایه های بیرونی پوست نفوذ می کنند. همچنین می تواند باعث خارش شدید شود.


حساسیت های غذایی

حساسیت های غذایی نیز می تواند باعث خارش مقعد در برخی افراد شود. برخی از متداول‌ترین مقصران عبارتند از:

  • کولا
  • قهوه
  • شکلات
  • مرکبات
  • کلسیم (در غذاهای غنی شده با کلسیم)

سرطان مقعد

در حالی که سرطان مقعد یک علت کمتر شایع برای خارش مقعد است، باید به عنوان علت احتمالی علائم شما بررسی شود.

سرطان مقعد یک سرطان نادر مرتبط با HPV است. علائم شامل خونریزی از مقعد یا راست روده است. همچنین ممکن است یک توده در نزدیکی مقعد وجود داشته باشد که به راحتی با هموروئید اشتباه گرفته شود. خارش و ترشح مقعدی شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha