بواسیر زمانی رخ می دهد که رگ های داخل و اطراف مقعد شما تحریک، برآمده، متورم و ملتهب می شوند.آنها بسیار شایع هستند و از هر 20 نفر 1 نفر را مبتلا می کند و با افزایش سن احتمال بروز آنها بیشتر است.

بهترین راه خلاص شدن از هموروئید در دوران بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول فامیلی، بارداری می تواند دوران شادی برای خانواده باشد، اما همچنین می تواند با درد و سایر ناراحتی های فیزیکی همراه شود. یکی از شکایات مهم در میان افراد باردار، هموروئید است که در واقع در دوران بارداری بسیار رایج است.

اگر در بارداری هموروئید را تجربه می کنید یا نگران این هستید که ممکن است در آینده آن را تجربه کنید، احتمالاً سوالات و نگرانی هایی نیز دارید. ممکن است بخواهید بدانید چه چیزی باعث بواسیر بارداری می شود، چه احساسی دارد، چگونه از آن جلوگیری کنید و مهمتر از همه، چگونه از شر آنها خلاص شوید.

هموروئید چیست؟

بواسیر زمانی رخ می دهد که رگ های داخل و اطراف مقعد شما تحریک، برآمده، متورم و ملتهب می شوند. بواسیر می تواند در دو مکان ایجاد شود: داخل راست روده و اطراف مقعد. آنها بسیار شایع هستند و از هر 20 نفر 1 نفر را مبتلا می کند و با افزایش سن احتمال بروز آنها بیشتر است.

بیش از 50 درصد افراد بالای 50 سال هموروئید را تجربه می کنند.

بیشتر بدانید : دلیل بروز بواسیر یا هموروئید چیست؟ پیشگیری و درمانهای خانگی و پزشکی

چرا هموروئید در دوران بارداری ایجاد می شود؟

بواسیر زمانی ایجاد می شود که فشار شدید روی ناحیه رکتوم وجود داشته باشد، مانند زمانی که در حین مدفوع، نشستن طولانی مدت یا بلند کردن اجسام سنگین زور می زنید. در دوران بارداری، وزنه سنگینی را در لگن خود حمل می کنید (کودک شما) که فشار بیشتری به ناحیه رکتوم شما وارد می کند.

ژیل هچمن در گروه پزشکی پدیاتریکس، می گوید که هموروئید در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان بسیار شایع است. او می گوید: «این هموروئید به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن و فشار از رحم بزرگ، ایجاد شده است. این اتفاق جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث تورم سیاهرگ‌هایی می‌شود که از مقعد می‌گذرند.»

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2022 در BMC Pregnancy and Childbirth منتشر شد، تغییرات هورمونی بارداری نیز احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد. شما می توانید هورمون پروژسترون را به طور خاص برای این موضوع سرزنش کنید، زیرا پروژسترون ماهیچه های دیواره رگ های خونی رکتوم و همچنین روده ها را شل می کند و آنها را در برابر آسیب، آسیب پذیرتر می کند.

بواسیر ممکن است در هر مقطعی از بارداری اتفاق بیفتد، اما در سه ماهه سوم بارداری شیوع بیشتری دارد و معمولاً پس از تولد از بین می رود. آنها بین 15 تا 41 درصد از افراد باردار را تحت تاثیر قرار می دهند و در افراد مسن باردار و افرادی که بیش از یک بار بارداری داشته اند شایع تر هستند.

علائم هموروئید در بارداری

علائم بواسیر می تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد.

دکتر هچمن می گوید:« شایع ترین علائم هموروئید در دوران بارداری خارش، سوزش، تورم و خونریزی است. همچنین ممکن است بتوانید یک توده سفت و حساس را در قسمت بیرونی مقعد خود احساس کنید.»

دکتر هچمن می گوید که گاهی اوقات، بواسیر می ترکد که می تواند منجر به خونریزی یا وضعیتی به نام هموروئید ترومبوزه شود. دکتر Hechtman توضیح می دهد: «این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک لخته در هموروئید تشکیل می شود.این لخته به شدت دردناک است و گاهی اوقات ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.»

تشخیص هموروئید

کلی باروز ، MD، رئیس زنان و زایمان در بیمارستان مموریال در تگزاس، می گوید که بواسیر چیزی نیست که شما به تنهایی آن را تشخیص دهید. او توصیه می کند: «اگر سوزش رکتوم، خارش، فشار، درد یا خونریزی را تجربه می کنید، باید توسط یک پزشک ارزیابی شوید.»

اگر مشکوک هستید که ممکن است با هموروئید دست و پنجه نرم کنید، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک عمومی بگیرید، یا برنامه ریزی کنید که در طول یک ویزیت برنامه ریزی شده قبل از تولد با آنها در مورد آن صحبت کنید. تشخیص هموروئید معمولاً شامل بحث در مورد علائم و انجام معاینه رکتوم است. بواسیر خارجی ممکن است با معاینه بصری تشخیص داده شود، اما هموروئید داخلی شامل یک معاینه دیجیتالی (انگشتی) رکتوم است. در موارد شدید، ممکن است نیاز به مشاوره با جراح کولورکتال یا متخصص گوارش باشد.

آیا می توان از هموروئید در بارداری جلوگیری کرد؟

تا حدودی نمی توان از هموروئید در دوران بارداری به طور کامل پیشگیری کرد. دکتر هچمن توضیح می دهد که این به این دلیل است که عواملی که باعث هموروئید می شوند برای حفظ یک بارداری سالم ضروری هستند. او توضیح می‌دهد: «ما می‌خواهیم که جریان خون در ناحیه لگن افزایش یابد و می‌خواهیم کودک رشد کند.»

در عین حال، متغیرهایی وجود دارند که ممکن است در کنترل شما باشند. طبق مطالعه BMC Pregnancy and Childbirth، یبوست بزرگترین عامل قابل تغییر در مورد هموروئید در بارداری است. به عبارت دیگر، درمان و پیشگیری از یبوست در دوران بارداری ممکن است راهی برای کاهش احتمال هموروئید باشد.

Heather Swain، DPT، فیزیوتراپ کف لگن در Ally Total Physical Therapy ، با این نظریه موافق است و می گوید که اجتناب از یبوست و زور زدن می تواند خطر ابتلا به هموروئید در بارداری را کاهش دهد.

سواین توضیح می دهد: «اگر عضلات کف لگن به دلیل مشکلات مزمن یبوست بیش از حد کار کنند، نیاز به جریان خون در لگن افزایش می یابد که می تواند منجر به عروق اضافی در لگن شود و افراد را مستعد ابتلا به هموروئید کند.»

نحوه درمان هموروئید در دوران بارداری

حتی اگر تمام تلاش خود را برای پیشگیری از آنها انجام دهید، گاهی اوقات هموروئید در بارداری اتفاق می افتد و شما قطعاً کار اشتباهی انجام نداده اید. خوشبختانه راه های زیادی برای تسکین ناراحتی شما وجود دارد.

یکی از راه های محبوب و موثر برای مقابله با بواسیر استفاده از بالش حلقه ای هنگام نشستن است که بالش های گرد با سوراخ در وسط است. دکتر هچمن توضیح می دهد: «بالش های حلقه ای به کاهش فشار کمک می کنند و می توانند به کاهش برخی از ناراحتی ها کمک کنند.» او همچنین استفاده از پدهای فندق جادوگر، حمام های گرم نشسته را برای تسکین هموروئید توصیه می کند.

دکتر هچمن اطمینان می دهد: «این موارد در دوران بارداری بی خطر هستند.»

دکتر باروز می گوید برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از یبوست ایجاد کنید که می تواند به هموروئید کمک کند. به ویژه، او توصیه می کند که فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و غذاهایی مانند سیب، عدس، تمشک، نخود فرنگی و ماکارونی گندم کامل را در نظر بگیرید.

سواین می گوید یکی از عوامل اصلی ایجاد هموروئید در دوران بارداری، زور زدن در حین اجابت مزاج است. علاوه بر تغییرات رژیم غذایی و اجتناب از یبوست، او توصیه می کند که مکانیک بدن خود را در هنگام مدفوع بهبود ببخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha