تغذیه خوب راه را برای رشد کودک هموار می‌کند اما خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم چی بپزیم و تنوعی به وعده‌های غذایی بدهیم. در این مطلب ۳ ایده برای صبحانه آورده شده که هم شما دوست خواهید داشت هم فرزندانتان.

۳ ایده برای صبحانه که کودکان آنها را دوست خواهند داشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین به نقل از وبسایت یونیسف، تغذیه خوب راه را برای رشد کودک هموار می‌کند و به آنها کمک می‌کند شاد و سالم رشد کنند. لیان براون (Leanne Brown) نویسنده کتاب «آشپزی خوب و ارزان»، ما را به آشپزخانه خود دعوت کرد تا ایده‌هایی را برای والدین پرمشغله به اشتراک بگذاریم. این نکته را فراموش نکنید که این دستور العمل‌ها را برای کودکان یک سال به بالا امتحان کنید: آنها آسان، مغذی و خوشمزه هستند!

۱. تخم مرغ همزده و گوجه فرنگی؛ املت


بافت این صبحانه خوشمزه که مواد اولیه زیادی ندارد نرم و خامه‌ای است. بهتر است در آن از گوجه‌فرنگی‌های شیرین و آبدار و تازه استفاده کنید. این غذا را با تکه‌های نان تست یا تورتیلا ( اگر در خانه دارید) سرو کنید.

مواد اولیه

۱/۲ قاشق غذاخوری (۷ گرم) کره
۴ گوجه فرنگی تازه کوچک (یا ۲ بزرگ) ریز خرد شده
۴ عدد تخم مرغ

مواد افزودنی: اضافه کردن ریحان تازه ریز خرد شده یا ادویه جات موجود در آشپزخانه غذا را خوش‌طعم می‌کند.

این مقدار برای ۲ فرد بزرگسال است. اگر برای یک کودک نوپا می‌خواهید درست کنید مقدار پیشنهادی برای تخم مرغ حدود ۱/۲ تا ۱ عدد است.

چگونه آن را درست کنیم؟


کره را در یک تابه نچسب کوچک یا متوسط روی حرارت ملایم آب کنید و آن را بچرخانید تا تابه را بپوشاند. گوجه فرنگی‌ها را اضافه کنید و ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید تا آب آنها خارج شود و بیشتر آن تبخیر شود.
در همین حین، تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با چنگال کمی هم بزنید.

حرارت را کم کنید و تخم مرغ‌ها را به تابه اضافه کنید. با کاردک، تخم مرغ‌ها را به آرامی با گوجه فرنگی مخلوط کرده و با دقت و مدام هم بزنید تا تخم مرغ‌ها تکه نشوند. حرارت را تا حد امکان کم کنید؛ هرچه تخم‌مرغ‌ها کندتر بپزند، خامه‌ای‌تر می‌شوند.

پس از پخته شدن تخم مرغ‌ها به غلظت دلخواه شما، حرارت را خاموش کرده و سبزی‌های خرد شده را اضافه کنید. ترکیب ریحان با گوجه فرنگی بهترین گزینه است. اگر ترجیح می‌دهید تخم‌مرغ‌ها خشک‌تر شوند، می‌توانید اجازه دهید کمی بیشتر بپزند.

خوب است بدانید: تخم مرغ به عنوان یک منبع کامل پروتئین در نظر گرفته می شود زیرا حاوی هر ۹ اسید آمینه ضروری است - مفید برای رشد کودکان. آنها منابع غنی سلنیوم، ویتامین D، B۶، B۱۲ و مواد معدنی مانند روی، آهن و مس هستند.

گوجه فرنگی ویتامین C و A دارد که برای سیستم ایمنی بدن کودک شما عالی است و ریحان نیز سرشار از ویتامین است.

تکه‌های کوچک نان سبوس‌دار یا تورتیلا می‌توانند منبع خوبی از فیبر باشند، اما از نان‌هایی که شکر اضافه دارند اجتناب کنید.

۲. فرنی بلغور جو دوسر


فرنی یک صبحانه گرم است که به شما کودکتان برای شروع یک صبح عالی انرژی می‌دهد. فرنی بلغور جو دوسر معمولی به کسل‌کننده بودن شهرت دارد، اما این دستور غذا را می‌توان به روش‌های مختلفی درست کرد که خسته‌کننده نباشد.

فرنی ساده را به عنوان یک پایه در نظر بگیرید. می‌توانید به آن هر میوه‌ای که دوست دارید اضافه کنید و از خوردن یک کاسه جو گرم در صبح با فرزندان خود لذت ببرید.

مواد لازم

۱ فنجان (۱۰۰ گرم) جو بلغور
۲ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) آب

مواد افزودنی: ۱/۲ فنجان (۵۰ گرم) توت له شده، میوه ریز خرد شده یا سایر گزینه های سالم مانند آجیل. تعجب آور است که تنها با امتحان کردن یک میوه جدید یا ترکیب چند میوه می توانید به تنوع غذایی دست پیدا کنید.

این مقدار مواد اولیه برای ۲ فرد بزرگسال است. اگر برای یک کودک نوپا می‌خواهید درست کنید مقدار پیشنهادی حدود ۱/۳ فنجان (۳۰ گرم) جو است.

چگونه آن را درست کنیم


جو و آب را به یک قابلمه کوچک اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد. بلافاصله حرارت را ملایم کرده و در قابلمه را بگذارید.

به مدت ۵ دقیقه بپزید تا جوها نرم و لطیف شوند و بیشتر آب آن تبخیر شود. اگر دوست دارید فرنی نرم و رقیق باشد، می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید یا برای غلیظ شدن و خامه شدن آن کمی کمتر از آن استفاده کنید.

فرنی توت

فرنی را طبق دستوری که گفته شد بپزید؛ دو دقیقه قبل از آماده شدن، ۱/۲ فنجان (۵۰ گرم) توت له شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند.

خوب است بدانید: جو دوسر با داشتن مقدار زیادی پروتئین، منیزیم، آهن و روی، از سیستم ایمنی بدن کودک شما حمایت می‌کند و منبع خوبی برای انرژی است.

کربوهیدرات‌های غنی از فیبر در جو سبوس‌دار، انرژی بدن و مغز کودکان شما را می‌تواند در تمام طول صبح تامین کند.

برای اینکه فرنی مغذی‌تر شود، به اندازه‌ای آن را بپزید که غلیظ شود و از قاشق خارج نشود.

۳. ماست طعمدار


در خواربارفروشی انواع ماست‌های زیادی وجود دارد: برخی کم چرب و پرشکر و برخی یونانی هستند. ما در اینجا برای درست کردن این صبحانه مغزی به ماست ساده نیاز داریم. با ماست ساده می‌توانید طعم‌های فوق‌العاده‌ای را در آشپزخانه خود درست کنید، جایی که دقیقا می‌دانید چه چیزی در آن وجود دارد. از بچه‌هایتان بپرسید چه طعم‌هایی را دوست دارند و آن را درست کنید! این کار بسیار سرگرم کننده تر از این است که از مواد غذایی آماده استفاده کنید.

مواد لازم

ماست ساده با یک یا چند مورد از موارد زیر:

میوه های ریز خرد شده (مثلا موز)
انواع توت‌ها له شده
نارگیل خرد شده

برای یک کودک نوپا مقدار پیشنهادی حدود ۱/۳ فنجان (۸۵ گرم) ماست است.

۳ ایده برای صبحانه که کودکان آنها را دوست خواهند داشت

خوب است بدانید: ماست یک غذای عالی برای آشنایی کودک با غذاهای جامد (از ۶ ماه به بالا) است.

کلسیم و پروتئین کلیدی برای سلامت استخوان کودک هستند.

ماست ساده و پرچرب مفیدترین ماست است زیرا قند کمی دارد و کودکان برای رشد مناسب و رشد مغز به چربی در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha