عسل علاوه بر کاربردهای پزشکی، از دیرباز جزء بسیاری از محصولات مو و زیبایی بوده است. عسل طبیعی، بره موم و ژل رویال همگی محصولات جانبی کندوی عسل هستند و مزایای متعددی دارند. در بسیاری از دستورالعمل های ماسک موی خانگی نیز از عسل استفاده می شود. عسل یک مرطوب کننده طبیعی است. به عبارتی دیگر، عسل می تواند مولکول های آب را از هوا بیرون کشیده و آنها را به فولیکول مو و پوست سر انتقال دهد. نتیجه آن، داشتن موهایی فوق العاده براق و سالم است که در برابر ریزش و شکستگی مقاومت می کنند.

بررسی فواید عسل برای سلامتی مو + طرز تهیه ماسک مو

فواید عسل برای مو

عسل به دلیل خاصیت آبرسانی، تقویت کننده، ضد باکتریایی و ضد التهابی برای موها مفید است. از دیگر مزایای خرید عسل طبیعی می توان به توانایی آبرسانی و تقویت مو، افزایش درخشندگی، تسکین پوست سر اشاره کرد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

رشد سالم موها

شاید شما هم شنیده باشید که از عسل برای بهبود زخم و جلوگیری از عفونت استفاده می شود. مطالعات درباره فواید عسل برای مو نشان می دهد که عسل ماده شگفت انگیزی برای تقویت رشد سلولی، به ویژه رشد سلول های اپیتلیال پوست است. این سلول ها فولیکول های مو را می سازند که برای رشد موی سالم ضروری هستند و در این مطلب قرار است تا درباره خواص عسل برای مو بپردازیم و فواید مختلف آن را بررسی کنیم.

عسل حتی می‌تواند فولیکول‌های مو را که غیرفعال شده ‌اند فعال نموده یا تقویت کند و باعث رشد بیشتر موهای جدید شود. عسل همچنین حاوی مواد مغذی است که ضخامت و ساختار مو را تقویت کرده و دو شاخه شدن و شکستگی مو را کاهش داده و به رشد طولانی تر مو در طول زمان کمک می کند.

نرم و حالت دادن به موها

عسل یک نرم کننده طبیعی شگفت انگیز برای مو است؛ زیرا خاصیت مرطوب کنندگی آن مو را نرم و صاف می کند. عسل همچنین حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان هایی است که از مو در برابر آسیب محافظت کرده و سلامت کلی مو را بهبود می بخشد.

درخشندگی و صاف شدن موهای خشک یا مجعد

عسل خواص نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و به فولیکول های مو رطوبت و نرمی می بخشد. در نتیجه، به طور طبیعی ساقه مو را صاف کرده و درخشش و درخشندگی را به موهای وز، خشک، مجعد یا کدر باز می گرداند. خواص مرطوب‌کننده طبیعی آن مانع از دست رفتن رطوبت موها در آینده نیز می شود.

روشن شدن  رنگ موها

عسل حاوی یک آنزیم طبیعی به نام گلوکز اکسیداز و قند طبیعی به نام گلوکز است. هنگامی که آنزیم گلوکز را تجزیه می کند، پراکسید هیدروژن را از خود بر جای می گذارد که با تجزیه ملانین مو، رنگ مو را روشن می کند. باقی ماندن عسل روی مو برای مدت طولانی می تواند هایلایت های طبیعی بدون آسیب رساندن مانند مواد شیمیایی ایجاد کند.

جلوگیری از شکستگی و ریزش مو

عسل سرشار از مواد مغذی حیاتی برای سلامت مو از جمله مقادیر کمی کراتین است. کراتین یک پروتئین طبیعی است که به موها ساختار و ضخامت می بخشد. کراتین به همراه خواص آنتی اکسیدانی و اثرات مرطوب کنندگی، عسل را به گزینه ای عالی برای مبارزه با ریزش و شکستگی مو تبدیل می کند.

حفظ سلامت پوست سر

عسل برای حفظ سلامت پوست سر عالی است، زیرا موادی که می‌تواند فولیکول مو را مسدود کرده و منجر به بیماری ‌هایی مانند درماتیت شود از بین می برد. عسل خاصیت ضد التهابی دارد که امروزه بسیار از محققین معتقدند که درمان اگزما با عسل امکان پذیر است.

شوره سر نیز اغلب به دلیل قارچ یا باکتری ایجاد می شود. عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و اثرات ضد التهابی خود، برای تسکین شوره سر، درماتیت سبورئیک مزمن و پوست سر ملتهب، ایده آل است.

مراقبت از موی طبیعی

عسل ارگانیک یک انتخاب فوق العاده برای هر کسی است که به دنبال مراقبت از موهای طبیعی خود است. علاوه بر اینکه به موها رطوبت می بخشد به راحتی از روی موها پاک می شود. همچنین به دلیل داشتن موادی چون اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی، ریشه و تارهای مو را تقویت می کند. همچنین عسل به دلیل خواص احیا کننده آن، برای پوست سر عالی است.

نحوه استفاده از عسل و تهیه ماسک مو با آن

عسل را می توان به عنوان یک عنصر در بسیاری از محصولات مو، به ویژه محصولات مناسب برای موهای مجعد یا آسیب دیده یافت. همچنین عسل به دلیل فواید فراوان و دسترسی آسان، یکی از رایج ترین موادی است که در تهیه ماسک ها و درمان های موی خانگی استفاده می شود. از عسل و ماسک آن باید هر هفته به استفاده شود تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

نحوه استفاده از عسل و تهیه ماسک مو با آن

تهیه خمیر برای درمان مشکلات پوست سر: توصیه می شود از عسل به تنهایی استفاده کنید تا اثربخشی آن به حداکثر برسد. بهترین راه برای استفاده از عسل این است که آن را با کمی آب مخلوط کنید (فقط به اندازه ای که چسبندگی کمتری داشته باشد)، آن را روی پوست سر ماساژ دهید و تا انتهای موها بکشید. بگذارید یک تا دو دقیقه بماند. سپس آن را شسته و شامپو بزنید و مثل همیشه حالت دهید.

استفاده از عسل برای حالت دادن به موها: برای تهیه یک حالت دهنده سفارشی، عسل را با نارگیل یا سایر روغن های حامل که باعث افزایش رطوبت موها می شوند مخلوط کنید. شما می‌توانید ماسک مو را با مخلوط عسل و ماست یا آووکادو نیز بسازید و سپس آن را روی موهای خود اعمال کنید.

اضافه کردن عسل را به شامپو یا نرم کننده: شما می توانید عسل را به شامپو و نرم کننده موجود خود اضافه کنید. با این حال، از افزودن بیش از چند قطره خودداری کنید زیرا می تواند منجر به چسبندگی آن روی موها شود.

بهترین عسل برای موهای شما

عسل طبیعی و خام برای موهای شما بهتر است. عسل خام را فقط باید از زنبورداران محلی خریداری کرد که به هیچ وجه عسل خود را فرآوری نمی کنند. شما می توانید عسل خام را از کشاورزان محلی یا از فروشگاه های معتبر آنلاین مانند هاچ لند نیز خریداری کنید. در نهایت، اگر می خواهید سلامت موهای خود را بهبود ببخشید و در عین حال در هزینه صرفه جویی کنید، محصولات گران قیمت را فراموش کنید و از عسل برای تغذیه موهای خود و رشد سریع آنها استفاده کنید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha