در حالی که متقاضیان "پتروشیمی میانکاله" و برخی مسوولان مدافع این صنعت در استان مازندران ادعا دارند می توانند از آلمان، تکنولوژی لازم برای پاکسازی آلودگی های پتروشیمی میانکاله وارد کنند، نیروگاه شهید سلیمی همچنان با استفاده از مازوت برای فعالیت خود، هوا را آلوده می کند. این مازوت سوزی علاوه بر زیان های اقتصادی گسترده، خسارت های فراوان و جدی بر سلامت، بهداشت و محیط زیست شهروندان دارد.

ادعای تکنولوژی سبز برای پتروشیمی میانکاله و مازوت سوزی نیروگاه نکا/ دم خروس و قسم حضرت عباس مسوولان ارشد مازندران

به گزارش سلامت نیوز، دودی که در ویدئو می بینید متصاعد از مصرفه روزانه مازوت در "نیروگاه شهید سلیمی نکا" است. به گفته فعالان محیط زیست این نیروگاه روزانه حدود 4 واحد مازوت معادل 10 میلیون لیتر مازوت گوگردزدایی نشده مصرف می کند که از خطرناک ترین نوع مازوت است و از نظر آلودگی محیط زیست و بهداشت، خطرات بسیار دهشتناکی دارد.

حر منصوری کنشگر محیط زیست منطقه با ارسال این ویدئو برای "سلامت نیوز" گفت:« این نیروگاه کاملا پایه گازسوز بوده ولی به دلیل کمبود بنزین و تحریم ها و تبدیل برخی از پالایشگاه ها برای تولید بنزین، مازوت گسترده و زیادی باقی می ماند که بزرگ ترین مصرف کننده اش نیروگاه های حرارتی هستند و نیروگاه شهید سلیمی نکا نیز یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های آن است.»

او افزود:« این در حالی است که مسوولان ارشد استانی در مازندران ادعا دارند که با ارتباط با کشور آلمان، می خواهند برای پتروشیمی میانکاله از آن تکنولوژی استفاده کنند و در واقع آن خروجی های آلاینده به صفر خواهد رسید. ولی برای این حجم از آلودگی این نیروگاه که ابعاد آن هر روز در حال گسترده تر شدن است هیچ تلاشی نمی کنند؛ تلاشی که می تواند به حفظ جان، محیط زیست، سرمایه های اقتصادی مردم و سلامت محیط زندگی مردم کمک جدی کند و از بروز بیماری های لاعلاجی که در منطقه رو به گسترش است جلوگیری کند.»

منصوری درباره تبعات سنگین مازوت سوزی نیروگاه نکا برای مردم و اقتصاد منطقه گفت:« در فاصله 10 کیلومتری نیروگاه شهید سلیمی نکا، روستاها و هتل، مجتمع ها و سکونت گاه های فراوانی قرار دارد که حدود 60 هزار نفر در این شعاع زندگی می کنند. همه این جمعیت عظیم در معرض خطر آلودگی ناشی از مصرف مازوت گوگردزدایی نشده قرار دارند که این موضوع، می تواند تبعات بسیار سنگینی را هم برای اقتصاد منطقه و مهم تر از آن، سلامتی مردم به وجود بیاورد.»

این فعال پرسابقه محیط زیست از مواردی نام برد که اثبات کننده این آلودگی ها برای مردم است. او گفت:« آنقدر این آسیب ها جدی است که سال هاست باغداران روستاهای "نوظرآباد" و "دنگ سرک" و "زاغمرز" و .... که در نزدیکی نیروگاه قرار دارند از نیروگاه شکایت می کنند و همه ساله مبالغی را برای ضرر و زیان بابت باغ های خود از نیروگاه دریافت می کنند که این نشان می دهد آلودگی و آسیب های نیروگاه، کاملا ثابت شده و غیرقابل انکار است.»

منصوری تاکید کرد:« به نظر می رسد به جای استقرار یک صنعت آلاینده دیگر در منطقه که ابهامات و شبهات بسیاری دارد مدیران کلان استان تلاش کنند مشکل آلودگی نیروگاه، با اختصاص گاز با کاهش تخصیص مازوت از بین برود تا جان ومال مردم و سلامتی آنها و نیز محیط زیست منطقه دچار آسیب نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha