مدت‌هاست مساله مهاجرت پرستاران به یکی از معضلات بخش درمان تبدیل شده اما حالا مساله دیگری که زنگ خطر بزرگ‌تری را برای حوزه بهداشت و درمان به صدا درآورده استعفای پرستاران است.

استعفای پرستاران زنگ خطری برای حوزه بهداشت و درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت نیوز، طی روزهای اخیر استعفای 20 پرستار بیمارستانی در چالوس هرچند از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان تکذیب شد اما فرماندار چالوس از تکذیب این خبر سر باز زد.

مساله اینجاست که مشکلات حوزه پرستاری از مدت‌ها قبل باعث بروز نارضایتی بسیاری در بین پرستاران شده است. از بی‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به اجرایی شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گرفته تا اجرای اضافه‌کاری اجباری که خود معضل تازه‌ای برای پرستاران به شمار می‌رود آن هم با حقوقی بسیار اندک. از سوی دیگر سال‌هاست پرستاران با قراردادهای 89روزه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند؛ حتی پرستارانی که در دوران کرونا به آنها وعده استخدام داده شد بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا نه‌تنها استخدام نشدند که با نامه عدم نیاز عذرشان خواسته شد و به این ترتیب یک بار دیگر وزارت بهداشت و درمان ثابت کرد در اجرایی کردن وعده‌هایی که به جامعه پرستاری می‌دهد هیچ‌گاه موفق عمل نکرده است.

تمام این مشکلات و کمبودها را که کنار مشکلات معیشتی پرستاران قرار بدهیم به این نتیجه می‌رسیم که مساله استعفای پرستاران چندان هم دور از انتظار نیست. وقتی قرار باشد شما در ماه بیش از 120 ساعت اضافه‌کاری اجباری داشته باشی و در نهایت بابت آن 2 میلیون تومان دریافت کنی در حالی که مجبوری برای تامین هزینه‌های معیشتی خود شیفت‌های اضافه را هم در بیمارستان‌های دیگر بپذیری و در نهایت هم توان روحی و روانی‌ات تحلیل پیدا می‌کند و هم توان جسمی، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که خدمات ارائه‌شده به بیماران از سوی این پرستاران کیفیت مطلوبی داشته باشد.

بی‌توجهی به مساله کمبود پرستار در کادر درمان، بی‌توجهی به نارضایتی پرستاران از دریافتی‌های اندک و از سوی دیگر فشار کاری مضاعفی که آنها تحمل می‌کنند نتیجه‌ای جز مهاجرت و استعفا در بر نخواهد داشت، هرچند که بخواهیم با قوانین من‌درآوردی مانع از مهاجرت پرستاران شویم اما قطعاً هیچ قانونی نمی‌تواند مانع از استعفای فردی شود که به دلایل مختلف دیگر توان ادامه کار ندارد. در حال حاضر وضعیت کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی به مساله‌ای حاد تبدیل شده است و بیماران از ارائه خدمات رضایت ندارند.

پرستاران توان رسیدگی به این سیل بیمارانی را که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند راهی بیمارستان‌های دولتی شوند از دست داده‌اند. اما همچنان مسئولان وزارت بهداشت و درمان بهترین راه برای برطرف کردن تمامی این مشکلات را تکذیب اخباری می‌دانند که هر از گاهی منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha