معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه تعرفه‌های پزشکی 1403 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، به افزایش 35 درصدی تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: این تعرفه‌ها مبنای قانونی در سال جاری است و اعلام تعرفه‌های متفرقه از سوی برخی افراد در فضای مجازی، وجاهت قانونی ندارد.

افزایش سه برابری ویزیت پزشکان در مقایسه با سال 1400

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر سعید کریمی با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، یادآور شد: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، 126 هزار تومان، پزشکان متخصص 189 هزار تومان، پزشکان فوق‌تخصص و فلوشیپ 241 هزار تومان، متخصصان روانپزشکی 251 هزار تومان و پزشکان فوق‌تخصص روانپزشکی 286 هزار تومان است.


وی جزء حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی 101 هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، 30 هزار تومان عنوان کرد و گفت: تعرفه‌های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط 35 درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چرا که در دوران گذشته هیچ گاه شاهد رشد 35 درصدی تعرفه‌ها نبوده‌ایم.


معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب‌ماندگی تاریخی در تعرفه‌های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال 1390، یک واحد جزء حرفه‌ای در بخش خصوصی 36 هزار تومان بود و بعد از گذشت یک دهه و در سال 1400 به 52 هزار تومان رسید. در حالی که در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.


دکتر کریمی از جبران عقب‌ماندگی‌های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو، سه سال گذشته در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه‌های کاری آنها خبر داد و گفت: از نمونه‌های توجه دولت به جبران عقب‌ماندگی‌ها می‌توان به افزایش یک واحد جزء حرفه‌ای در بخش خصوصی از 52 هزار تومان در سال 1400 به 101 هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.وی افزایش ضریب کا از 20 به 30 هزار تومان را مبنای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد و افزود: پرستاران دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود.


افزایش سه برابری ویزیت پزشکان در مقایسه با سال 1400


معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نرخ 44 هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال 1400 تأکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری 126 هزار تومان تصویب شد و نسبت به سال 1400 حدود سه برابر افزایش یافته است. البته عدد 126 هزار تومان نسبت به هزینه‌های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب‌ماندگی‌ها در این دولت، قابل توجه است.


دکتر کریمی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود که افزایش 46 درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: پس از بررسی و تأیید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیأت دولت، در نهایت افزایش 35 درصدی تعرفه‌ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه‌ها نیز قرار می‌گیرد.


وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس «ضریب کا» ثبت می‌شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت 31 کا، آب مروارید 32 کا، سزارین 40 کا و زایمان طبیعی 50 کا است. «کا» واحد دستمزد و به جزء حرفه‌ای معروف است و هر سال توسط هیأت دولت ابلاغ می‌شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی «کا» از 36 هزار تومان در سال 1390 به 52 هزار تومان در سال 1400 و 101 هزار تومان در سال جاری رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha