متخصص کودکان و نوزادان با هشدار نسبت به حجامت نوزاد برای درمان زردی گفت:«حجامت نه تنها کمترین اثری روی کاهش زردی نوزاد ندارند که برعکس باعث افزایش خطر عفونت های پوستی و سپسیس (عفونت خونی) گردیده، می‌توانند عوارض مرگ‌بار و برگشت ناپذیری برای نوزاد دلبند داشته باشد.»

هشدار! حجامت نوزاد برای درمان زردی عوارض مرگبار دارد

دکتر بابک خطی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره زردی نوزادان گفت:«زردی نوزادی از مسائل شایع نوزادی است و در بیش از 70 در صد نوزادان دیده می‌شود که در اکثر موارد بدون هیچ مشکلی به طور خودمحدود بر طرف می‌شود. البته در عده کمی از نوزادان نیز نیاز به فتو تراپی و درمان های دیگر برای درمان زردی خواهد بود.»

وی با اشاره به روش های برخورد صحیح با زردی نوزاد، گفت:«هدف از برخورد صحیح با زردی، پیدا کردن و درمان مواردی از زردی است که تاخیر در آن موجب عوارض جبران ناپذیر خواهد بود. نکته اول این است که زردی در 24 تا 36 ساعت اول غیر طبیعی است و باید حتما مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد. نکته دوم اینکه طبق توصیه آکادمی اطفال آمریکا بهتر است همه نوزادان در روز دوم یا سوم زندگی تحت آزمایش غربالگری بررسی زردی قرار گیرند، که انجام آن کمک کننده و اطمینان بخش برای خانواده و پزشک است.»


وی افزود:«برای رفع نگرانی والدین باید گفته شود سنجش زردی در این موارد، الزاما به خونگیری از رگ نیاز ندارد-مگر با توصیه پزشک- و با دستگاه مخصوص پوستی یا گرفتن قطره خون از پاشنه قابل انجام است. پس از این اقدام، پزشک اطفال شما با توجه به عدد زردی، والدین را راهنمایی می‌کند و خبر خوب اینکه اکثریت نوزادان از لحاظ میزان بیلی‌روبین (عامل زردی) در منطقه بی خطر قرار می گیرند و خاطر مادر و پدر آسوده می گردد.»


وی در ادامه گفت:«نکته سوم این است که هر وقت متوجه زردی در نوزاد خود شدید، سریعا" به پزشک اطفال مراجعه نمایید. زردی معمولا از صورت و چشم‌ها شروع می‌شود و بعد به قفسه سینه، پشت و اندام‌ها تسری می‌یابد و نکته چهارم اینکه در همه انواع زردی ها شیر دهی مکرر به نوزاد توصیه می‌شود. البته در برخی موارد و انواع خاص زردی و براساس نظر و توصیه پزشک ممکن است که نیاز به استفاده از شیر خشک باشد که طبق مطالعات در مورد درمان زردی اثربخش بوده و نقش درمانی دارد. بنابراین در برخی از موارد زردی -به عنوان یک انتخاب و با توصیه پزشک اطفال- میتوان دو تا سه روز از شیر خشک به جای شیر مادر استفاده کرد. برخی متخصصین مجرب، در این دوره، استفاده همزمان از شیر خشک و شیر مادر به صورت یک در میان را نیز توصیه می‌کنند.»


متخصص کودکان و نوزادان درباره درمان زردی نوزاد با گیاهان دارویی به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«نکته پنجم مواردی مثل عرق کاسنی و ترنجبین و... است که هیچ اثر ثابت شده‌ای بر زردی ندارند و نباید استفاده گردند، چرا که ممکن است عوارض جانبی آنها برای نوزاد خطرناک باشد. تنها ماده گیاهی که در برخی مطالعات بررسی شده شیر خشت است که به صورت اندازه‌گیری شده و همراه با مانیتول در قطره‌های موسوم به بیلی ناستر موجود است. بنابراین استفاده از بیلی ناستر فقط و فقط در مواردی که پزشک توصیه کند، مجاز است. قابل توجه اینکه استفاده خودسرانه این دارو نیز به علت عوارض جانبی چون کاهش آب بدن نوزاد و... توصیه نمی‌گردد.»


وی درباره درمان زردی نوزاد با حجامت، گفت:«نکته ششم این است که مواردی مثل حجامت نیز نه تنها کمترین اثری روی کاهش زردی نوزاد ندارند که برعکس باعث افزایش خطر عفونت های پوستی و سپسیس (عفونت خونی) گردیده، می‌توانند عوارض مرگ‌بار و برگشت ناپذیری برای نوزاد دلبند داشته باشد.»


دکتر خطی به رژیم غذایی مادر در دوره زردی نوزاد به عنوان هفتمین نکته اشاره کرد و گفت:« از لحاظ علمی، مادر در دوره زردی نوزاد نیاز به رعایت هیچ رژیم خاصی را ندارد. باید توجه داشته باشیم که مادری که تازه زایمان کرده است، تحت استرس زایمان و در معرض مواردی چون غم و افسردگی پس از زایمان قرار دارد. نکته دیگر اینکه میزان خواب یک مادر خصوصا در یک ماه اول پس از زایمان ۲۵ درصد یک انسان معمولی است. بنابراین مادر یک نوزاد به اندازه کافی تحت فشار و استرس قرار دارد و اطرافیان وظیفه دارند نهایت سعی خود را در حمایت از مادر و کمک به او به کار بگیرند و با تحمیل رژیم‌های غذایی من در آوردی و غیرعلمی استرس جدیدی برای او ایجاد نکنند.»


وی گفت:«نکته آخر اینکه از دادن آب قند در نوزادان مبتلا به زردی باید خودداری شود، چرا که براساس مطالعات باعث تشدید زردی می‌گردد.»


وی یادآوری کرد:« بطور خلاصه، مادران و پدران عزیز، این نقشه راه ما برای برخورد با زردی است:

  • به زردی در 36 ساعت اول زندگی توجه ویژه شود.
  • بهتر است برای همه نوزادان در روز دوم یا سوم زندگی از لحاظ زردی یک بررسی غربالگرانه‌ی اولیه انجام شود(معمولا بدون نیاز به روشهای تهاجمی مثل خونگیری از رگ)
  • در صورت مشاهده هرگونه زردی در نوزاد دلبند برای تعیین مقدار زردی به پزشک مراجعه گردد و اکنون شما می‌دانید که اکثریت این موارد زردی‌های طبیعی و بی خطر هستند و جای نگرانی وجود ندارد.
  • شیرخشک به عنوان یک انتخاب در برخی انواع زردی و با توصیه پزشک برای درمان زردی لازم است.
  • مصرف هیچ ماده گیاهی توسط نوزاد یا برقرار کردن هیچ نوع رژیم غذایی برای مادر در زردی نوزادی پیشنهاد نمی‌گردد.
  • مصرف آب قند بدلیل تشدید زردی به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

در نهایت اینکه زردی نوزادی در بیشتر موارد یک وضعیت طبیعی و خودمحدود است و در مواردی که بالا رفته و تبدیل به بیماری شده نیز با مراجعه و درمان به موقع به خوبی بهبود می‌یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha