سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 37060

بهترین روش برای لاغری کنترل تغذیه به همراه ترکیبی از ورزش های هوازی و مقاومتی است.

سلامت نیوز: استاد دانشگاه شهید رجایی تاكید كرد:بهترین روش برای لاغری کنترل تغذیه به همراه ترکیبی از ورزش های هوازی و مقاومتی است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛وزن بدن انسان از 2 بخش استخوان‌ها و عضلات و بخش چربی‌ها تشکیل شده است،بخش عضلات و استخوان‌ها باعث ایجاد ترکیب مناسب بدن و انجام شدن درست کارها می‌شود؛در صورتی که بخش چربی بخش تنبل بدن می‌باشد و انرژی کمتری می‌سوزاند.ملاک سنجش تناسب اندام از 2 شاخص BMI و WHR تشکیل شده که این دو شاخص مکمل یکدیگر می‌باشند.

*ملاک‌های سنجش تناسب اندام

فرشته شهبازی فر،‌دکتری فیزیولوژی و استاد دانشگاه شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شاخصی که به طورمعمول برای سنجش تناسب اندام استفاده می‌شود،شاخص BMI می‌باشد که ازطریق تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید و طبقه بندی سنجش به این صورت است که عدد به دست آمده اگر از 20 پایین‌تر باشد فرد لاغر، 20-25متناسب و 25 -30 دارای اضافه وزن و بالاتر از 30 چاق به حساب می‌آید.

وی افزود:‌از آنجاکه این شاخص به تنهایی جوابگوی تمام افراد نمی‌باشد و از شاخص مکمل دیگری به نام WHR که از سمت دورکمر به دور باسن بدست می‌آید استفاده می‌شود؛شاخص WHR بیشتر برای ورزشکارها استفاده می‌شود که طبقه‌بندی این شاخص‌ به این صورت می‌باشد که درخانم‌ها از 8/0 درصد بیشتر نباشد و در آقایان از 1 بالاتر نباشد که در غیر اینصورت افراد دارای تناسب اندام نمی‌باشند.این شاخص برای ورزشکاران که دارای حجم عضله بیشتری هستند در کنار BMI معنا پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت:بدترین نوع چاقی،چاقی دورکمر یا به عبارت دیگر چاقی سیبی شکل می‌باشد این نوع چاقی درصد بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌ها را افزایش می‌دهد.

*نقش ورزش در کاهش وزن

فرشته شهیدی‌فر درباره تصور غلط افراد جامعه در رابطه با ترک ورزش و اضافه‌وزن مجدد گفت:‌با وجود تصور نادرست ترک ورزش و ابعاد اضافه وزن،افراد به استفاده از مکمل‌های دارویی،قرص‌های لاغری،عمل‌های جراحی برای لاغری و ... روی می‌آورند.

وی تاکید کرد:‌افراد مطمئن باشند که فواید داروها به هیچ وجه نمی‌تواند به اندازه ورزش بیشتر از مضرات آنها باشد.
وی در ادامه گفت:‌داروها،بالون‌معده،عمل‌های جراحی مختلف و ... می‌توانند در آنها واحد وزن فرد را کاهش دهد اما سلول‌های چربی را خارج نمی‌کند؛فرد از نظر روانی همچنان اشتها تغذیه قبل را دارا می باشد.

وی تصریح کرد:آمار دقیق و قابل استانداردی درباره تلفات شیوه های غلط لاغری در دست نیست،طبق تحقیقات به عمل آمده برروی سه گروه از افراد که گروه اول فقط با ورزش اقدام به کاهش وزن کرده،‌گروه دوم با رژیم غذایی و ورزش و گروه سوم تنها با استفاده از داروهای لاغری اقدام به کاهش وزن کرده بودند،در انتها به این نتیجه رسیده‌اند که گروهی که از ورزش به همراه کنترل غذایی استفاده کرده‌اند،بیشترین تاثیر و ماندگاری را داشته‌اند.

*ورزش و کاهش وزن

شهیدی‌فر ،درباره تاثیر تربیت بدنی در کاهش وزن گفت‌:درصورتی که مردم ما بدانند چه فعالیت بدنی برای کاهش وزن باید انجام دهند تا ماندگاری طولانی مدت داشته باشد؛دیگر به روش‌های دارای عوارض روی نمی‌آورند.

وی افزود:خیلی از مردم تصور می کنند راه‌رفتن و دویدن که ازجمله ورزش های هوازی می باشد باعث لاغری می‌شوند،این نوع ورزش های هوازی به روی بافت چربی تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که بافت چربی سریع تحت تاثیر قرار می‌گیرد،در نتیجه با سرعت نیز بازگشت پذیر است.

وی در ادامه گفت:‌اگر ما بتوانیم بافت عضلانی را جایگزین بافت چربی کنیم؛می‌توانیم مدت ماندگاری کاهش وزن را افزایش دهیم.با استفاده از ترکیبی از ورزش های هوازی و مقاومتی به صورتی که یک روز درمیان ورزش هوازی و مقاومتی داشته باشیم،بیشترین ماندگاری را خواهیم داشت.چراكه به این روش بافت عضلانی را جایگزین بافت چربی می‌کنیم.

*عوارض بعضی از تکنیک‌های لاغری غیر اصولی

شهیدی فرد درخصوص عوارض تکنیک‌های غیر اصولی گفت:‌هیچ نظارتی بر سالن های آرایشی  که ماساژ لاغری به اسم چربی شکنی انجام می‌دهند وجود ندارد؛این کار عارضه‌هایی را به همراه دارد.اگر فرد زمینه بیماری کلیه، طحال، کبد و ... را داشته باشد با فشارها و ضرباتی که وارد می‌شود؛خیلی زود این بیماری ها نمود پیدا می‌کند.
این روش فعالیت بدنی یا ماساژ غیرفعال می‌باشد وبا این روش تنها جابجایی سلول های چربی صورت می‌گیرد و فقط تغییر سایز صورت می‌گیرد.زیرا تنش عضله افزایش پیدا کرده و بعدازگذشت زمان این تنش کاهش پیدا می‌کند این روش به هیچ عنوان به اندازه تربیت بدنی تاثیر ندارد.

وی افزود:نقاط طلایی در لاله گوش وجود دارد که افراد با استفاده از گوشواره‌های مخصوص لاغری و چسب‌های مخصوص تلاش می‌کنند تا اشتهای خود را کاهش دهند.استفاده از این وسایل سنسورهایی را به بدن وارد می‌کند و ایجاد استرس می‌کند.این استرس بر روی افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد پس این  روش به تمام افراد توصیه نمی‌شود،اما تزریقاتی که بر لاله گوش صورت می‌گیرد چون مواد خارجی را وارد بدن می‌کند ضرر بیشتری دارند.

*اصول لاغری

شهیدی فر گفت:‌بهترین روش کاهش وزن ترکیب فعالیت بدنی و کنترل تغذیه می‌باشد.کنترل چربی دریافتی و کربوهیدارت‌ دریافتی،افزایش ویتامینها و مینرال‌های دریافتی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند،تغذیه به تنهایی به کاهش وزن افراد کمک می‌کند،اما بدن را نحیف کرده که در این امر ورزش مکمل تغذیه می‌باشد،فعالیت بدنی باید ترکیبی از ورزش های هوازی و مقاومتی باشد.

وی در ادامه گفت:‌رژیم غذایی که توسط متخصص تغذیه تنظیم می‌شود؛براساس تغذیه روزانه فرد می‌باشد.تغییر فرهنگ تغذیه به مدت طولانی برای افراد قابل پذیرش نمی‌باشد.وی تصریح کرد:بهترین الگوی کاهش وزن،کاهش 950 گرم در هفته می‌باشد و کاهش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته به طورحتم با عارضه همراه خواهد بود.نوع برنامه غذایی نباید به گونه‌ای باشد که فرد را مجبور به ترک علایق غذایی کند.این کار باعث حریص شدن فرد نسبت به مواد غذایی مورد علاقه‌اش می‌شود و این امر باعث می‌شود فرد از نظر روانی چند برابر به غذاخوردن روی بیاورد.رژیم غذایی سخت باعث می‌شود که فرد ازنظر ذهنی با این نوع تغذیه تطابق پیدا نکند و بعداز یک مدت رژیم را رهاکند و وزن فرد دوباره جایگزین شود.

وی در ادامه تاکید کرد:‌افراد باید ابتدا نسبت به رژیم غذایی پذیرش داشته باشند و این مطلب به این معناست که در کنار رژیم غذایی باید میزان هورمون‌های آرامش بخش فرد را افزایش داد.یکی از تاثیرات ورزش به خصوص ورزش هوازی افزایش هورمون های مغز می‌باشد و نقش آرام‌بخشی برای فرد دارد.در حقیقت به این هورمون‌ها مخدرهای طبیعی گفته می‌شود.

شهیدی‌فر در انتها گفت:‌کم کردن وزن به تنهایی ملاک نیست؛اگر فرد با کاهش وزن خود میزان سلامتی را کاهش دهد،مقصود مورد نظر حاصل نمی‌شود./ه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha