درمان کودکان زیر ٧سال رایگان شد. به گفته «پدرام پاک‌آیین»، سخنگوی وزارت بهداشت، رایگان‌شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷سال در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با استناد به بند «الف» ماده ٩ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به تازگی به بیمه‌های پایه ابلاغ شده است.

برخورد با بیمارستان هایی که کودک بیمار را رایگان درمان نکنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،بنابر نظر «پاک‌آیین»، با ابلاغ مصوبه‌ خدمات درمانی رایگان کودکان، همه بیمه‌های پایه مکلف به پرداخت صددرصد تعرفه دولتی برای همه‌ خدمات درمانی، سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال از جمله معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری، توانبخشی و استفاده از کیت غربالگری نوزادان در مراکز دولتی دانشگاهی سراسر کشور هستند.

«پاک‌آیین» با اشاره به اینکه رایگان‌شدن خدمات درمانی به کودکان زیر ۷سال به استثنا خدمات سرپایی دارویی است، گفت: «آن بخش از خدماتی که ممکن است تحت پوشش بیمه‌های پایه نباشد هم تا سقف تعهد سازمان‌های بیمه‌گر از محل دیگری تامین خواهد شد.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، خدمات به صورت برخط است و نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

اسفندماه تصویب شد


رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال از مهر ١٤٠٢ مطرح شده است. در همان بازه زمانی وزیر بهداشت اعلام کرده بود: «کودکان در این گروه سنی، در بیمارستان‌های دولتی خدمات رایگانی دریافت می‌کنند.» «بهرام عین‌اللهی» با اشاره به اینکه این طرح، به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت کمک می‌کند، گفته بود: «در نیمه اسفندماه، موضوع رایگان‌شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در هیأت‌ دولت تصویب شده است.»

کودکی پذیرش نشود، برخورد می‌شود


روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه بود که «سعید کریمی»، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه هرگونه درمان سرپایی و بستری بدون پرداخت هزینه از جیب بیمار انجام می‌شود، گفته بود: «همه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت آن هستند و اگر کودکی را پذیرش نکنند، با آنها برخورد می‌شود.»«سعید کریمی» اعلام کرده بود: «مردم تخلفات را به سامانه ١٩٠ اطلاع دهند.» البته در همین خصوص «علی مشکی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته بود: «اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال از ابتدای فروردین اجرایی شده و اگر بیمارستانی این مصوبه را اجرا نکند، تخلف کرده است.»

٢میلیون یا ٧میلیون و ٨٠٠ کودک؟


«سعید کریمی»، معاون درمان وزارت بهداشت، اسفندماه گفته بود: «با ابلاغ مصوبه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، امکان برخورداری یک تا ٢میلیون کودک از درمان کاملا رایگان در بخش دولتی فراهم می‌شود. هرچند «مجتبی همتی‌فر»، رئیس سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک، پیش از این گفته بود: «اگر کودکان زیر هفت سال را در نظر بگیریم، در حال حاضر ٧میلیون و ٨٠٠هزار کودک داریم.» «مجتبی همتی‌فر» با اشاره به اینکه اگر این جمعیت را به دو دسته شامل دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی تقسیم کنیم، گفته بود: «دوره اول یعنی بدو تولد تا سه سال، حدود ٤میلیون کودک و دوره دوم که چهار، پنج ساله و شش ساله هستند، ٣میلیون و ٨٠٠هزار نفر هستند.»

٢٠هزار تخت بیمارستانی برای کودکان داریم


«سعید کریمی»، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه قبل از این، فقط بیمه این افراد برحسب دهک آنها و استحقاق‎سنجی، رایگان بود، گفته بود: «با اجرایی‌شدن این مصوبه، فرانشیز یا خود پرداخت این افراد هم در مراکز درمانی سراسر کشور صفر خواهد بود.»
«کریمی» با تاکید بر این مسئله که ایران از پیشرفته‌ترین شبکه بهداشتی درمانی برخوردار است و مرگ نوزادان و مادران باردار در ایران در حد شاخص‌های اروپایی است، گفته: «۱۵هزار تخت بیمارستانی کودکان در کشور موجود است. ۱۱هزار تخت آموزشی است، ٥هزار تخت کودکان هم مراقبت‌های ویژه است، در کل ۲۰هزار تخت بیمارستانی برای کودکان داریم.»

رایگان‌شدن درمان کودکان زیر ٧سال، اتفاق خوبی است


به گفته «ایرج خسرونیا»، رئیس هیأت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به «شهروند» اجرایی شدن درمان کودکان زیر هفت سال، اتفاق خوبی است. «کودکان زیر هفت سال با بیماری‌های عفونی، سرخک، آبله و... درگیرند و این در حالی است که برخی بیماری‌های ژنتیکی را هم باید به مشکلات این جمعیت اضافه کرد.» رئیس هیأت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران کودکان زیر هفت سال را در مقابل همه‌گیری‌ها آسیب‌پذیر می‌داند و می‌گوید: «در آنفلوآنزا و کرونا این جمعیت آسیب‌پذیرتر بودند.»‌

وضعیت بهداشت و درمان کودکان در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها خوب نیست


«ایرج خسرونیا»، رئیس هیأت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه قلبا آرزو دارم همه شهروندان ایران بیمه باشند، می‌گوید: «پرداختی بیمه‌ها یکی از مشکلات بخش درمان است که نیازمند توجه بیشتر است. بسیاری از شهروندان به همین دلیل برای درمان مراجعه نمی‌کنند و اغلب بیماری‌ها به همین دلیل مزمن شده و هزینه چند برابری را به جامعه بهداشت و افراد تحمیل می‌کند.» به گفته «ایرج خسرونیا»، شرایط بهداشتی و درمانی کودکان در مراکز استان‌ها و تهران بد نیست. او ادامه می‌دهد: «در اطراف تهران اما شرایط بد است یا در استان‌هایی همچون سیستان‌وبلوچستان، کردستان و شهرستان‌های دوردست وضعیت خوب نیست.»

این طرح، سرمایه‌گذاری پرفایده است


بنا به گفته «حسین قناعتی»، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، درمان رایگان کودکان یک سرمایه‌گذاری بسیار مفید روی سلامتی آنها در بزرگسالی است. «حسین قناعتی» با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر هفت سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند، گفته: «تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند.

در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد.»بنابرنظر «قناعتی»، مطالعات نشان داده هر یک‌دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل ٧دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود، بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

سلامت کودکان، هزینه‌های نظام سلامت را بی‌شک کاهش خواهد داد


رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به اینکه سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی است، اظهار کرده: «سلامت کودکان، هزینه‌های نظام سلامت را بی‌شک کاهش خواهد داد.» بنا به گفته «حسین قناعتی»، اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود، کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. به گفته «قناعتی»، افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند، در تحصیلات خود موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی کمک می‌کنند. او عنوان کرده: «میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند، کمتر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha