شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3720

رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: 25 درصد از مجموع 100 مطالبه پرستاران تاكنون محقق شده است و بقیه خواسته‌ها نیز در حال پیگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، غضنفر میرزابیگی امروز در یك نشست خبری در جمع خبرنگاران در محل سازمان نظام پرستاری افزود: خواسته های جامعه پرستاری به طور كلی در 150 محور مختلف تقسیم بندی می‌شود كه 100 مورد آن به مسئولان دولتی و خارج از سازمان نظام پرستاری مربوط است و حدود 50 مورد دیگر با فعالیت سازمان نظام پرستاری قابل حل است.
وی اضافه كرد: تاكنون 25 مورد از مطالبات 100گانه پرستاران با مساعدت مسئولان عملی شده است كه شامل، بازآموزی پرستاران، ادامه تحصیل بهیاران تا مقطع كارشناسی پرستاری بدون كنكور، ادامه تحصیل كاردانهای اتاق عمل و بیهوشی تا مقطع كارشناسی این رشته‌ها، ادامه تحصیل مربیان پرستاران تا مقطع دكترا به منظور ارتقای جایگاه آنها تا سطح استاد دانشگاه است.
وی گفت: از دیگر مطالبات محقق شده پرستاران می‌توان به بهبود وضع پرداخت اضافه كار هم از نظر سقف اضافه كار و هم قیمت واحد ساعت آن اشاره كرد، همچنین حقوق پرستاران طی یكسال گذشته به مراتب بیش از سایر كاركنان دولت افزایش یافته است و بین 75 تا 100 درصد افزایش حقوق داشته‌اند.
میرزابیگی افزود: اعمال طرح ارتقای مسیر شغلی برای همه پرستاران نیز از دیگر مطالبات محقق شده است، همچنین در صورتی كه لایحه مدیریت خدمات كشوری به تصویب نهایی برسد، حقوق پرستاران باز هم افزایش می‌یابد و حداقل حقوق آنان 345 هزار تومان می‌شود.
وی گفت: افزایش حق سختی كار، حق نوبت كاری، حق شبكاری، افزایش حق مسكن تا سقف 50 هزار تومان، متوقف شدن طرح خصوصی سازی پرستاری، افزایش استخدام و بكارگیری پرستاران در بخش دولتی تا میزان 50 درصد كل استخدامها،‌ وارد شدن پرستاران در طرح پزشك خانواده كه به منزله ورود آنها به دو سطح خدمات پیشگیری و توانبخشی علاوه بر خدمات درمانی نیز هست از دیگر خواسته های پرستاران است كه اكنون عملیاتی شده است.

* اعمال پذیرش جنسیتی دانشجویان پرستاری

رئیس كل سازمان نظام پرستاری اضافه كرد: اقدام دیگری كه اكنون انجام شده است اجرای طرح انطباق جنسیتی برای پذیرش پرستاران مرد و زن است كه به نسبت 60 درصد خانم و 40 درصد آقا تغییر كرده است در حالی كه در گذشته 80 درصد پذیرش دانشجویان پرستاری خانم بودند و این یكی از خواسته های خود پرستاران زن در مراكز درمانی بود.
وی گفت:‌اختصاص سهمیه حج عمره برای پرستاران، صدور پروانه كار برای پرستاران كه امسال از پرستاران كارشناس ارشد و دكترا شروع می‌شود و این افراد می‌توانند موسسات آموزشی، مشاوره و خدمات پرستاری تاسیس كنند نیز از دیگر اقداماتی است كه برای پرستاران اجرا شده است و در سالهای بعد به كل پرستاران تعمیم می‌یابد.
وی افزود:‌ تصویب طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در كمیسیونهای تخصصی مجلس نیز از دیگر اقدامات است كه منتظر تصویب نهایی آن در مجلس هستیم.
وی گفت:‌ خواسته ما این است كه هر چه زودتر این لایحه مهم در مجلس تصویب و اجرایی شود به خصوص اینكه پرداخت تبعیض آمیز كارانه‌ها در بیمارستانها بین پزشكان و پرستاران از جمله مسائلی است كه پرستاران را رنج می‌دهد و برای حل آن یا باید هر چه زودتر تعرفه خدمات پرستاری تصویب شود یا كل پرداخت كارانه ها معلق شود.
میرزابیگی افزود:‌ اقدام مهم دیگر تدوین لایحه كاهش ساعت كاری پرستاران است كه آماده ارائه به دولت شده بود ولی به درخواست ما دوباره با همكاری سازمان نطام پرستاری بازنگری شد و به زودی برای تصویب به دولت ارسال خواهد شد و بالاخره نامگذاری حداقل یك خیابان و میدان در شهرهای كشور به نام پرستار نیز از دیگر اقداماتی است كه اكنون تقریبا در تمام شهرهای كشور انجام شده است.
وی ادامه داد: چندی پیش اداره كل منابع انسانی وزارت بهداشت به خلاف نظر رئیس جمهوری و وزیر بهداشت به بیمارستانها اعلام كرده بود كه ساعت كاری پرستاری در همه جا باید 44 ساعت باشد كه این بخشنامه عرف كاری پرستاران را كه در بسیاری از مراكز حدود 36ساعت بود به هم ریخت كه در نهایت ‌این بخشنامه اصلاح شد و قرار شد كه به علت كمبود نیروی پرستار فعلا پرستاران ساعت مورد نیاز مراكز را به صورت اضافه كار پر كنند و همان عرف سابق اجرا شود و وزارت بهداشت نیز پرداخت اضافه كاریها را متعهد شد.
وی گفت:‌ از جمله اقداماتی كه توسط سازمان نظام پرستاری انجام شد، تدوین استانداردهای خدمات پرستاری بود كه برای اولین بار در ایران و به عنوان یك كار كم نظیر در دنیا انجام شد، تدوین شرح وظایف گروههای مختلف كادر پرستاری، تغییر لباس پرستاران با توجه به معیارهای جدید در دنیا برای بخشهای مختلف از دیگر اقدامات است، همچنین‌ اجرای پروژه عظیم رفاهی، اقامتی و تجاری پرستاران در كنار حرم مقدس حضرت امام رضا(ع) در مشهد با حدود 14 میلیارد تومان سرمایه گذاری كه 3 میلیارد تومان آن را پرستاران پرداخت كرده‌اند نیز از دیگر اقدامات بوده است كه امیدواریم حداكثر دو سال آینده پس از پیش فروش بخشهای تجاری آن به بهره‌برداری برسد.
وی اضافه كرد: ‌تعاونی مسكن پرستاران نیز در حال شكل گیری است و امیدواریم با همكاری وزارت مسكن، وزارت تعاون و دیگر نهادهای مسئول بتوانیم مشكل مسكن 10 هزار پرستار را طی دو سال آینده حل كنیم.
میرزابیگی گفت: ایجاد بیمه مسئولیت برای پرستاران ، تشكیل كانون بازنشستگی پرستاران و ایجاد خبرگزاری پرستاران نیز از دیگر اقدامات انجام شده و در حال پیگیری است و بالاخره آخرین اقدامی كه با فعالیت سازمان نظام پرستاری به نتیجه رسیده است، برگزاری جشنواره علمی دانشجویان پرستاری است و جشنواره ورزشی پرستاران است كه برای اولین بار از امسال برگزار می‌شوند.
رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت:‌ با همكاری وزارت بهداشت همچنین زمینه اعزام پرستاران برای كار به كشورهای عربی از جمله عمان فراهم شده است اما مشكلی كه در این زمینه وجود دارد مسلط نبودن پرستاران به زبان انگلیسی است كه برای حل آن نیز برنامه هایی داریم اما اصل كلی برای اعزام پرستاران به كشورهای خارج حفظ شان پرستاران و كشور است.

*بكارگیری پرستاران در تورهای گردشگری

وی اضافه كرد: علاوه بر این اقدامات با مساعدت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار شده است پرستاران در تورهای گردشگری و اقامتگاههای بین راهی گردشگری بكارگیری شوند كه این كار قطعا یك نوع آرامش فكری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.
میرزا بیگی گفت:‌ در زمان حاضر 145 دانشكده پرستاری در كشور فعالند و سالی حدود 7 هزار پرستار جدید فارغ التحصیل می‌شوند، برآوردها نشان می دهد كه حدود 150 هزار پرستار فارغ التحصیل در كشور داریم كه فقط حدود 75 هزار نفر آنها شاغل هستند.
وی اضافه كرد: 4 خواسته مهم پرستاران كه اكنون در مرحله پیگیری است عبارتند از تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تعیین استاندارد ساعت كاری پرستاران كه پیشنهاد ما این است كه بین 5/34 تا 5/36 ساعت باشد، رفع كمبود نیروی كار به نحوی كه به استاندارد 7/1 پرستار به ازای هر تخت برسیم زیرا اكنون به ازای هر تخت بیمارستانی فقط 5/0 پرستار شاغل است و بالاخره قرار گرفتن حرفه پرستاری در همه بخشها چه دولتی و چه غیر دولتی در زمره مشاغل سخت و زیان آور كه امیدواریم طی سال جاری به این 4 خواسته مهم دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha