سلامت نیوز: یك نفرولوژیست گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قند، دیابت، فشار خون و  عروقی و كسانی كه در بستگان نزدیک خود افراد مبتلا به بیماری‌های ارثی کلیه دارند،‌ بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های كلیوی قرار دارند.

دکتر خدیجه گلزاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: افراد باید دردهای گلو و هر گونه ناخوشی را جدی بگیرند. بیماران دیابتی هم باید همیشه آگاه باشند زیرا بیماری‌های کلیوی از عوارض احتمالی بیماری دیابت است.

وی افزود: گاهی اوقات افراد با بیماری‌های شدید کلیوی علایم بیماری را ندارند به همین دلیل لازم است برای بررسی سلامت كلیه‌های خود آزمایش خون و ادرار را انجام دهند.

گلزاری تصریح كرد: به‌طور معمول در هر فرد سالم دو کلیه وجود دارد كه مهمترین وظیفه آن‌ها برداشت مواد زائد از خون و برگرداندن خون تصفیه شده به بدن فرد است برای این که بدن به ‌درستی و به نحوی مطلوب فعالیت کند لازم است همیشه دارای حجم مناسبی از آب باشد.

فوق تخصص كلیه و فشار خون بیمارستان گلستان اهواز گفت: وظیفه مهم دیگر کلیه‌ها برداشت آب اضافی یا حفظ آب بدن در موارد ضروری است. علاوه بر این کلیه‌ها هورمون‌سازی هم انجام می‌دهند، این هورمون‌ها در جریان خون گردش کرده و بعضی از عملکردهای بدن مانند فشار خون را تنظیم می‌کنند.

وی خاطرنشان كرد: هنگامی که کلیه‌ها نارسا شوند مواد زائد و مایعات در بدن تجمع می‌كند و نیاز به دیالیز برای تصفیه خون و یا پیوند کلیه در بدن ضروری می‌شود.

این نفرولوژیست افزود: افراد با چك كردن فشار خون خود به طور منظم و كنترل دیابت و قند خون خود می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های کلیوی پیشگیری كنند.

گلزاری یادآور شد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های كلیوی افراد از مصرف مسكن‌ها و داروهای دیگر بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

وی گفت: نشانه‌های هشدار دهنده بیماری‌های كلیوی و دستگاه ادراری شامل فشار خون بالا، وجود خون یا پروتئین در ادرار، كراتینین خون بالاتر از حد مشخص، تكرر ادرار به ویژه در شب، مشكل در ادرار كردن یا ادرار دردناک، تورم در چشم و تورم دست و پا به ویژه در كودكان است.

گلزاری از مسؤولین تصمیم گیرنده بخش سلامت کشور، بیمه و مددکاری خواستار شد: حمایت از بیماران کلیوی افزایش داده شود زیرا پس از پیوند كلیه به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بسیاری نیاز است و هزینه‌های دارویی این بیماری هم بسیار بالا است.

این نفرولوژیست پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را مهمترین عامل پیشگیری از بیماری‌های کلیوی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha