یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 37302
سلامت نیوز: التهاب در واقع واكنش طبیعی بدن برای بهبود یافتن است كه اساسا جراحات را از بین می‌برد و به بدن فرصت ترمیم شدن می‌دهد اما درعین حال اگر در بدن به طور مزمن باقی بماند، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های جدی مثل آرتریت، دیابت، چاقی، سرطان و امراض قلبی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یك مطالعه جدید در دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده است كه التهاب می‌تواند به دلیل وجود یك سیستم ایمنی غیرمتعادل در بدن، مزمن و ماندگار شود.

سایت اینترنتی ارگانیك در مقاله‌ای دراین‌ باره آورده است سلولهای Mast سلولهای طبیعی ایمنی هستند كه در افراد سالم، سلولهای آسیب را ترمیم می‌كنند اما در افرادی كه به چاقی و دیابت مبتلا هستند سلولهای Mast در بافت چربی تجمع می‌كنند و در واقع می‌توانند به این بافت نفوذ كرده و موجب بروز آسیب‌های جدی شوند. البته خبر خوب این است كه با یك رژیم غذایی و الگوی زندگی مناسب می‌توانید به بدن خود كمك كنید كه از این مكانیسم بیماری‌زایی سبقت بگیرد و در بروز التهاب مزمن پیشگیری كرده و یا حتی علائم آن را بهبود بخشد. در این مقاله به چند نكته اصلی برای تجهیز بدن در برابر التهاب مزمن اشاره شده است.

متخصصان تاكید دارند برای مقابله با التهاب مزمن، مصرف مواد غذایی را كه موجب بروز این مشكل می‌شوند، كاهش دهید. گوشت قرمز، لبنیات، غذاهای فرآوری شده، الكل و قند همگی از خوردنی‌هایی هستند كه ما عاشق آنها هستیم اما در واقع این خوردنی‌ها عوامل اصلی ایجاد كننده التهاب در بدن هستند. این تاثیر احتمالا به دلیل افزایش بیش از حد چربی امگا 6 در غذاهای فرآوری شده و محصولات حیوانی است. با وجودی كه اسید چرب امگا ـ 6 برای سلامت بدن حیاتی است اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند موجب بروز التهاب مزمن شود.

یك اقدام دیگری برای كاهش التهاب، افزایش آب بدن است. آب برای تك تك سلولهای بدن حیاتی و مهم است و به ویژه فاكتوری قدرتمند برای مقابله با مواد سمی و التهاب‌ها در بدن ما است. نوشیدنی‌های كافئین‌دار و الكل می‌توانند موجب از دست رفتن آب بدن یا به اصطلاح دی‌هیدراته شدن بدن شده و درنتیجه التهاب را تشدید كنند.

روش موثر دیگر برای مجهز كردن بدن در برابر پروسه‌های التهابی افزودن چربی‌های امگای سالم به رژیم غذایی روزانه است. اسیدهای چرب ضروری مثل چربی‌های امگا ـ 3 واكنش‌های ضد التهابی بدن را تقویت می‌كنند و موجب كاهش التهاب مزمن می‌شوند. این چربی‌ها همچنین می‌توانند به كنترل درد، ناشی از آرتریت مزمن یا آسیب‌های جدی كمك كنند.

یك روش جالب دیگر برای مقاوم كردن بدن در برابر التهاب‌های مزمن، سازگار شدن با باكتری‌ها است. در تمام فرهنگ‌های سراسر جهان، مردم از مدت‌ها قبل از غذاهای تخمیری و پرورشی استفاده می‌كرده‌اند. این در حالی است كه در سالهای اخیر رژیم غذایی استاندارد آمریكایی كه حاوی قند، چربی و نمك بیشتر است جایگزین غذاهای سنتی‌تر شده است. اغلب خوردنی‌ها در این رژیم غذایی آمریكایی همچنین عاری از پروبیوتیك‌ها و باكتری‌های مفید و ضروری هستند. این باكتری‌ها در واقع از بدن و سیستم گوارشی حمایت و محافظت می‌كنند. بنابراین توصیه می‌شود كه با افزودن محصولات پروبیوتیك به رژیم غذایی از بروز التهاب مزمن جلوگیری كنید.

در عین حال هرگز از قدرت شگفت‌انگیز گیاهان به عنوان شفادهنده‌های قوی بر روی زمین غافل نشوید. برای مثال آنزیم‌های گیاهی در آناناس یا زردچوبه كه از ادویه‌های مهم و مفید است، دارای تركیبات ضدالتهابی قوی هستند. زنجبیل نیز یك مبارز ضد التهابی قدرتمند دیگری است كه می‌توان آن را به راحتی در رژیم غذایی روزانه وارد كرد و از مزایای آن بهره‌مند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha