یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 37305
سلامت نیوز: طبق قانون استاندارد، فروش دستمال فله ممنوع بوده، ولی این محصول هم‌اكنون به صورت گسترده در مركز عمده‌فروشی محصولات سلولزی و بهداشتی در میدان اعدام عرضه می‌شود.

در حالی كه سازمان ملی استاندارد ایران طرح طاها را با هدف نظارت بر بازار داخلی كالا به اجرا در آورده، شواهد موجود نشان می‌دهد كه در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بازار محصولات سلولزی و بهداشتی شدت تخلفات بسیار بالاست.

گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مراكز اصلی بنكداری و فروش محصولات سلولزی و بهداشتی در تهران یعنی میدان اعدام و منطقه بنی هاشم حاكی از آن است كه انواع و اقسام تخلفات از فروش دستمال كاغذی تقلبی تا عرضه جنس قاچاق در این مراكز در حال انجام است.

طبق قانون استاندارد، فروش دستمال فله ممنوع بوده، ولی این محصول هم‌اكنون به صورت گسترده در مركز عمده‌فروشی محصولات سلولزی و بهداشتی در میدان اعدام عرضه می‌شود.

همچنین تخلفات استانداردی در زمینه عرضه‌ دستمال كاغذی نیز بسیار بالاست؛ به طوری كه جعبه‌های دستمال كاغذی و مشخصات درج شده روی آنها هیچ تناسبی با محتویات داخل جعبه ندارند. بعضا روی جعبه دستمال نوشته شده كه درون جعبه 100 یا 200 برگ دستمال كاغذی وجود دارد، این در حالی است كه شاید تعداد واقعی دستمالهای موجود در جعبه به 50 برگ هم نرسد.

عرضه‌ پوشك قاچاق نیز به وفور در این مراكز انجام می‌شود. به گفته فعالان بازار عمده پوشكهای قاچاق از طریق تركیه وارد ایران می‌شوند. نكته جالب اینجاست كه با وجود ممنوعیت عرضه دستمال كاغذی فله، برخی از هتلها، فست فودها و بیمارستانهای معروف تهران از همین نوع دستمالها برای استفاده مشتریان خود خریداری می‌كنند.

از سوی دیگر برخی از این مراكز عرضه تاكنون بارها از سوی سازمان حمایت و تعزیرات حكومتی جریمه شده‌اند، اما همچنان به تخلفات خود ادامه می‌دهند. میزان بعضی از جریمه‌ها در حدی بوده كه فروشندگان دوباره به تخلف خود ادامه داده‌اند. به عنوان مثال واحد عرضه‌كننده متخلف در یك مورد تنها 50 هزار تومان جریمه شده است.

در همین حال خبرنگار ایسنا اطلاع یافته كه برخی چاپخانه‌ها نیز با تولیدكنندگان زیرپله‌ای و غیراستاندارد همكاری كرده و جعبه‌های دستمال كاغذی آنها را با جعل علامت استاندارد و پروانه بهداشت چاپ می‌كنند.

در واقع هم‌اكنون زنجیره‌ای از تخلف در بازار محصولات سلولزی بهداشتی كشور رخ می‌دهد. زنجیره‌ای كه از تولید زیرپله‌ای آغاز شده، سپس در برخی چاپخانه‌ها عمل چاپ و جعل رخ می‌دهد و در نهایت فروشنده و بنكدار در بازار جنس غیراستاندارد را به خرده‌فروشان و مردم می‌فروشند.

در همین حال یكی از فعالان بازار سلولزی و بهداشتی به خبرنگار ایسنا گفت كه از زمستان گذشته، تخلفات در بازار به ویژه كم‌فروشی افزایش چشمگیری پیدا كرده است.

پیشتر نیز انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با اعلام افزایش چشمگیر تخلفات در بازار محصولات این حوزه اعلام كرده بود كه نمونه‌برداری از بازار محصولات سلولزی و محصولات بهداشتی از سالها پیش آغاز شده و در چند سال اخیر تشدید شده كه نتایج آن نشان داده كه تعداد تخلفات نیز افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha