دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 37332
سلامت نیوز: اگرچه بسیاری از افراد سیگاری به این نکته واقفند که استعمال دخانیات برای قلب، ریه و مغز مضر است و باعث بروز انواع سرطان ها می شود، اما باز هم دست بردار نیستند و وسوسه دود کردن یک نخ سیگار و پک زدن به آن رهایشان نمی کند. چه بسیارند جوانانی که دغدغه زیبایی خود را دارند و ساعت ها وقت و هزاران تومان صرف زیبایی چهره و آرایش موی خود و ... می کنند، اما از این نکته غافلند که با کشیدن سیگار حتی یک نخ آن سلامت خود را که بالاترین نعمت است، به خطر می اندازند. در این مطلب به نقل از «Prevention» به 6 تاثیر منفی استعمال سیگار بر ظاهر افراد اشاره شده است.

* پف زیر چشم؛ کم خوابی روی صورت فرد تاثیر می گذارد. افراد سیگاری نسبت به بقیه افراد ۴ برابر بیشتر دچار بی خوابی می شوند. علت آن هم تاثیر مصرف نیکوتین است که باعث بی خوابی می شود.

* پیری زودرس و ایجاد چین و چروک؛ افراد سیگاری نسبت به بقیه افراد 1.4 سال پیرتر به نظر می آیند. پوست صورت و دست ها به طور مستقیم در معرض دود سیگار قرار می گیرد و مانع از خون رسانی مناسب به پوست می شود.

* دیر بهبود یافتن زخم؛ نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، افراد سیگاری پس از انجام جراحی از جمله جراحی دندان زخم هایشان به راحتی بهبود نمی یابد. به همین دلیل بعضی از دندان پزشکان تا زمانی که بیمار سیگار را ترک نکند، جراحی انجام نمی دهند.

* زگیل؛ به علت نامعلوم، افراد سیگاری به عفونت هایی مبتلا می شوند که ناشی از ویروس انسانی به نام «پاپیلوما» است. اگرچه زگیل های تناسلی از طریق آمیزش جنسی انتقال پیدا می کند، اما استعمال دخانیات نیز عامل خطرناکی به حساب می آید.

 * سرطان پوست؛ استعمال دخانیات، علت اصلی سرطان از جمله سرطان ریه، گلو، دهان و مری است. همچنین سیگار کشیدن خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد. نتایج تحقیقات نشان می دهد افراد سیگاری نسبت به دیگران ۳ برابر بیشتر در معرض خطر سرطان پوست قرار دارند.

* ترک های روی پوست؛ نیکوتین موجود در سیگار، به فیبر و بافت های پیوندی موجود در پوست آسیب می رساند و باعث از بین رفتن انعطاف پذیری پوست می شود. اگرچه ترک ها اصولا بر اثر افزایش وزن و بارداری به وجود می آید، اما استعمال سیگار نیز در ایجاد ترک روی پوست نقش زیادی دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha