سلامت نیوز: آموزش اصولی و پیوسته یکی از نکاتی است که باید در بحث کاهش اثرات ‌بلایای طبیعی مورد توجه قرار گیرد و چه خوب است که این آموزش‌ها از دوران کودکی آغاز شود و در این راستا آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی کشور می‌تواند در این زمینه گام‌های مؤثری را بردارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، طبیعت با همه زیبایی‌اش، گاهی صدمات و خساراتی را وارد می‌کند که از آن به عنوان بلایای طبیعی یاد می‌شود؛ بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله که بشر در آن دخالتی ندارد، ضررهای جانبی و مالی زیادی را به وجود می‌آورند که با آگاهی و عملکرد مناسب در برابر این حوادث می‌توان ضررهای آن را کاهش داد و این موضوع تنها با آموزش محقق می‌شود.

آموزش اصولی و پیوسته یکی از نکاتی است که باید در بحث کاهش اثرات ‌بلایای طبیعی مورد توجه قرار گیرد و چه خوب است که این آموزش‌ها از دوران کودکی آغاز شود و در این راستا آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی کشور می‌تواند در این زمینه گام‌های مؤثری را بردارد.

* آموزش و پرورش دانش‌آموزان را در برابر بلایای طبیعی آماده کند

آموزش و پرورش نهادی است که می‌تواند در بحث آموزش‌های ‌امدادی مستمر و جدی وارد عمل شود؛ از این رو به سراغ مردم رفته‌ایم تا نظر آنها را در خصوص اینکه آموزش و پرورش تا چه اندازه می‌تواند در راستای پیشگیری و آموزش‌‌های امدادی به دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور مؤثر باشد، بدانیم.

سهیلا رمضانی 27 ساله، کارمند و مادر یک دانش‌آموز ابتدایی در این خصوص اظهار می‌دارد: آموزش و پرورش بزرگترین نهاد آموزشی در کشور به حساب می‌آید و در زمینه پرورش افراد، فرهنگ‌سازی و هر موضوع دیگری می‌‌تواند ایفای نقش کند.

وی می‌گوید: به همان میزان که تکنولوژی به وجود آمده، میزان خطر و بلایای طبیعی نیز بشتر شده است، از آنجایی که کشور ما خصوصاً تهران در منطقه زلزله خیز واقع شده است مسلماً خطری بزرگ همه افراد را تهدید می‌کند؛ متأسفانه بیشتر افراد جامعه نسبت به زلزله و اقداماتی که باید هنگام وقوع آن انجام داد، اطلاعی ندارند و همین مسئله موجب بروز خسارات‌ جانی و مالی زیادی می‌شود.

رمضانی بیان می‌کند: آموزش های امدادی به افراد جامعه بسیار کم است و اکثر افراد به دلیل مشغله‌های کاری هیچ وقت به سراغ چنین آموزش‌هایی نمی‌روند از این رو بهتر است این نوع از آموزش‌های از دوران کودکی و به عنوان درس لحاظ شود که در این راستا آموزش و پرورش نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می‌کند.

این مادر می‌افزاید: البته در چند سال اخیر در بحث بلایای طبیعی و ارائه اطلاعات و آگاهی، مسئولان اقداماتی را انجام داده‌اند و صدا و سیما نیز برنامه‌هایی را در این زمینه پخش می‌کند اما نسبت به خطر بزرگ یعنی همان زلزله که مردم تهران را تهدید می‌کند، بسیار کم است.

* آموزش‌های امدادی واحد درسی شود

از آنجایی که بحث زلزله و قرار داشتن کشور بر روی گسل زلزله بسیار جدی است و شاهد زلزله‌های دلخراش در کشور بودیم، آگاهی داشتن از نحوه برخورد با این حوادث و اقداماتی که باید انجام داد، می‌تواند از بروز بسیاری از خسارات مالی و جانی جلوگیری کند.

برخی از افراد بر این اعتقادند که آموزش و پرورش این آموزش‌ها را در دوران تحصیلی به دانش آموزان ارائه دهد و افراد از دوران کودکی و نوجوانی با آموزش‌های امدادی آشنا شوند و می‌گویند اگر این آموزش‌ها به صورت یک کتاب مجزا و یک واحد درسی باشد، بسیار مؤثر خواهد بود.

میترا کوچکی 30 ساله، خانه‌دار و دارای یک فرزند 9 ساله بیان می‌دارد: خطر زلزله همیشه وجود دارد و متأسفانه افراد خصوصاً کودکان اطلاعات کمتری از چگونگی و اقداماتی که باید برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام داد، دارند.

وی می‌گوید: دخترم در پایه سوم دبستان تحصیل می‌کند و این اطلاع را دارم که مدرسه در خصوص اینکه هنگام وقوع زلزله چه اقداماتی را باید انجام داد، آموزش‌هایی را به آنها داده است البته فرزندم هر زمان که این آموزش‌ها را در مدرسه فرا می‌گیرد برای من نیز تعریف می‌کند.

این زن خانه‌دار ادامه می‌دهد: اینکه آتش‌نشانان با حضور در مدارس نحوه خاموش کردن آتش و استفاده از کپسول اطفای حریق را به دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند، در بالا بردن اطلاعات دانش‌آموزان و بالا بردن مهارت‌های آنها در برابر حوادث بسیار کمک کننده است.

کوچکی بیان می‌دارد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و خطر زلزله، لازم است که تمامی افراد خصوصاً کودکان آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند؛ این در حالی است که آموزش و پرورش آموزش‌‌های امدادی را به عنوان واحد درسی برای دانش‌آموزان لحاظ کند.

* نقش مهم آموزش و پرورش در پیشگیری و مقابله با حوادث بلایای طبیعی

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص نقش آموزش و پرورش در بالابردن آگاهی دانش‌آموزان در برایر بلایای طبیعی اظهار می‌دارد: کشور ما در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد با وجود اینکه حوادث طبیعی در اصل حکمت خداوندی است اما خداوند دست بشر را باز گذاشته تا با تلاش خود در راستای کاهش بلایا و فجایع ‌آن اقداماتی را انجام دهد که بی‌توجهی به این مسئله، مسائل فاجعه‌باری را به وجود می‌آورد.

وی می‌گوید: در بحث پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی ساز و کارهایی اندیشیده شده است که این امر نشان می‌دهد با آموزش لازم و نگاه علمی به این مسائل می‌توان از مخاطره‌های طبیعی جلوگیری کرد البته تقویت روحیه مشارکت جمعی و همگرایی افراد جامعه در بروز بلایا بسیار مهم است از این رو آموزش و پرورش در ارائه این آموزش‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان می‌دارد: آموزش و پرورش نسبت به سایر سازمان‌ها در بحث آموزش‌های امدادی و آگاه‌سازی افراد در برابر بلایای طبیعی عملکرد خوبی را داشته است اما می‌تواند به صورت جدی‌تر در این خصوص کار کند و برای تحقق این امر باید تمامی مجموعه‌ها با این نهاد هماهنگ باشند.

* آموزش و پرورش به خانواده‌ها آموزش امدادی ارائه دهد

امیر طاهرخانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش حجم زیادی از افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، می‌گوید: این بهترین فرصتی است که آموزش و پرورش می‌تواند در خصوص هر موضوعی برای دانش‌آموزان فرهنگ‌سازی کند و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهد.

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در آماده‌سازی دانش‌آموزان در برابر بلایای طبیعی و بالابردن آگاهی اظهار می دارد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی کشور مسئولیت مهمی را در این راستا دارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه می‌کند: توصیه می‌شود آموزش‌های پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی به دانش‌آموزان در حین تحصیل و به صورت مستمر انجام شود؛ بهتر است آموزش‌های امدادی و آمادگی در برابر بلایای طبیعی به صورت یک کتب درسی در آید و کارشناسان آن را تدریس کنند.

طاهرخانی بیان می‌دارد: بهتر است دانش‌آموزان را به صورت عملیاتی با بلایای طبیعی آشنا کرد همچنین اگر بتوان خانواده‌ها را در این زمینه آگاه کرد بسیار مفید خواهد بود از این ‌رو انجمن اولیاء و مربیان می‌توانند با ابتکار عمل جهت آموزش دادن خانواده‌ها در برابر بلایای طبیعی تعاملی را بین خود و آنها به وجود بیاورند؛ این امر می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را در مدارس به وجود بیاورد.

 ‌اکثر افراد و متخصصان بر این باورند که آموزش در خصوص کاهش بلایای طبیعی و اقدامات امدادی می‌تواند تا حدود زیادی از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری کند و هر چه این آموزش‌ها اصولی و مستمر باشد مسلمأ عملکرد افراد را بالا خواهد برد که در این راستا آموزش و پرورش به دلیل رسالت آموزشی نهادی است که می تواند در این زمینه تحولی اساسی ایجاد کند و نسلی آماده در برابر بلایای طبیعی بسازد؛ در حقیقت آموزش و پرورش می‌تواند بازوی قوی آموزش‌های امدادی در برابر بلایای طبیعی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha