شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 37552
سلامت نیوز: پژوهشگران می‌گویند با استفاده از یک سیستم نرم‌افزاری می‌توان با پیش‌بینی مشکلات زایمانی سزارین‌ها را به طور برنامه‌ریزی‌شده انجام داد و از عوارض ناشی از سزارین‌های اورژانس جلوگیری کرد.

حدود یک سوم همه زایمان‌ها در آمریکا از طریق سزارین انجام می‌گیرد. از طرف دیگر سزارین‌های اورژانس با احتمال شش تا هفت برابر بیشتر ممکن است به مرگ یا آسیب رسیدن نوزاد ختم شود. بنابراین اگر درصد قابل‌توجهی از سزارین‌های اورژانس را بتوان از قبل برنامه‌ریزی کرد، بالقوه می‌توان جان این نوزادان را نجات داد.

به گزارش گیزمگ اکنون نرم‌افزاری به نام PREBIRTH که بوسیله اولیویه آمی و گروهی از پژوهشگران از دانشگاه پاریس جنوبی ایجاد شده است که می‌تواند به دقت احتمال زایمان‌های مشکل را بر اساس انجام MRI از زنان باردار را پیش‌بینی کند.

 این سیستم با استفاده از تصاویر به دست آمده از MRI یک مدل سه‌بعدی از لگن مادران باردار و جنین به همراه 72 مسیر احتمالی که سر جنین ممکن است هنگام عبور از کانال زایمانی طی کند را ایجاد کند. سپس این نرم‌افزار با استفاده از این مدل به شبیه‌‌سازی دیجیتال فرآیند زایمان می‌پردازد، و تعیین می‌کند که چقدر احتمال دارد زایمان طبیعی رخ دهد.

دانشمندان برای آزمایش این سیستم تصاویر MRI از 24 زن باردار را که از هنگام برداشتن تصاویر زایمان کرده بودند، به این نرم‌افزار وارد کردند. این نرم‌افزار تعیین کرد که 13نفر وضعیت بسیار مطلوبی برای زایمان طبیعی دارند، و در واقعیت هم این 13 زن زایمانی بدون عارضه را انجام داده بودند.

سه زن دیگر که این نرم‌افزار خطر بالای زایمان مشکل (دیس‌توشیا) را برای آنها تعیین کرده بود، با سزارین انتخابی نوزادشان را به دنیا آورده بود.

درباره سه زن دیگر از این گروه به خاطر پیش نرفتن زایمان طبیعی مورد سزارین اورژانس قرار گرفتند، نیز نرم‌افزار خطر بالای دیس‌توشیا را تعیین کرده بود.

این نرم‌افزار به دو زن دیگر به خاطر اختلال ریتم قلب مورد سزارین اورژانس قرار گرفتند، نمره مطلوب یا اندکی مطلوب برای زایمان طبیعی داده بود. و نهایتا سه زن که با وانتوز جنین‌شان را از کانال زایمانی بیرون کشیده بودند، نمره اندکی مطلوب برای زایمان طبیعی گرفته بودند.

احتمال زایمان مشکل یا دیس‌توشیا به طور معمول با استفاده از فرآیندی به نام لگن‌سنجی (پلوی‌متری) تعیین می‌شود که شامل اندازه‌گیری ابعاد لگن مادر است.

این پژوهشگران می‌گویند نتایج به دست آمده از نرم‌افزار PREBIRTH دقیق‌تر از شیوه معمول است.

دکتر آمی می‌گوید: "به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های ما بر اساس شبیه‌سازی با این نرم افزار نسبت به روش پلوی‌متری دقیق‌تر است. با استفاده از این نرم‌افزار زایمان مجازی اکثریت موارد سزارین را می‌توان از قبل برنامه‌ریزی کرد، نه اینکه با بروز مشکل زایمانی سزارین اورژانس انجام داد، و همچنین نیاز به استفاده از بیرون کشیدن جنین با ابزارهای مانند وانتوز یا فورسپس  نیز در آینده نزدیک برطرف خواهد شد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha