سلامت نیوز: در بارداری‌های بالای 35 سالگی؛ قبل از بارداری می‌توان از طریق سلول درمانی از سلامت جنین مطمئن شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، داوود حکمت‌پور مدیر امور تحقیقات و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در همایش علمی سلول‌های بنیادی اظهارداشت: کاربرد تکنولوژی سلول‌های بنیادی امروزه گسترش بسیاری در حوزه درمان بیماری‌ها پیدا کرده است.

حکمت‌پور افزود: امروزه بانوان بارداری که بیش از 35 سال سن داشته و نگران تولد کودکان ناهنجار هستند می‌توانند قبل از بارداری از طریق سلول درمانی از سلامت جنین مطمئن شوند.

وی همچنین با اشاره به امکان جلوگیری از ابتلای جنین مادران مبتلا به سرطان سینه به این بیماری با استفاده از سلول درمانی، ادامه داد: امروزه بسیاری از ناهنجاری‌ها از طریق انجام مطالعات ژنتیکی بر روی سلول‌های بنیادی قابل شناسایی است.

حکمت پور اظهار داشت: برای اولین بار در خاورمیانه اولین شبیه‌سازی در ایران انجام شد و امروزه می‌توان حیوانات در حال انقراض را از طریق به کارگیری این تکنولوژی از خطر انقراض نجات داد.

مدیر امور تحقیقات و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تأکید براین‌که تکنولوژی شبیه‌سازی در ایران بومی شده است،افزود: هم‌اکنون در حال تولید داروهای نوترکیب از شیر حیوانات هستیم.

وی اظهار کرد: برخی از داروها از جمله داروی سکته مغزی را می‌توان در حوزه داروهای نوترکیب تولید کرد و امیدواریم این توانمندی با توانمندی‌های موجود داروسازی کشور پیوند خورده و موجبات رشد هرچه بیشتر ایران در تولید داروهای مختلف فراهم شود.
 
حکمت پورگفت: از آن‌جا که در حال حاضر تنها کشورهای معدودی در دنیا به تکنولوژی سلول‌های بنیادی دست پیدا کرده‌اند، چشم‌انداز قابل توجهی در حوزه این علم برای ایران قابل تصور است.

صابر جباری سرپرست بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در ادامه مراسم با بیان این مطلب که تکنولوژی سلول‌های بنیادی جزء تکنولوژی‌های نو و به روز دنیاست، تصریح کرد: معرفی این علم به اقشار مختلف دانشگاهی نقش بسزایی در تولید علم داشته و موجبات بالندگی و خودباوری را در آحاد جامعه و بویژه جامعه دانشگاهی فراهم می‌کند.

جباری گفت: یکی از مهمترین نکات در خصوص این تکنولوژی بکارگیری آن در درمان بیماری‌های لاعلاج و ایجاد داروهای نوترکیب است.

وی با بیان این مطلب که این همایش در قالب کنفرانس و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران پژوهشکده رویان برگزار شد،افزود: مخاطبان این همایش را اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، متخصصان و پزشکان فوق تخصص، پزشکان عمومی،پرستاران و ماماها تشکیل می‌دهند.

جباری در پایان،با اشاره به گران بودن داروها و این تکنولوژی خاطرنشان کرد: کاربرد این علم در استان مرکزی بیشتر در حوزه درمان ناباروری است و اگر ما بتوانیم از این تکنولوژی در استان بهره‌مند شویم از مراجعات بیماران به اصفهان و تهران خواهیم کاست و مردم استان می‌توانند به صورت عملی از دستاوردهای علمی و پژوهشی رویان بویژه در حوزه ناباروری بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha