چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 37654

فروش و عرضه‌ی چای فله‌ای به دلیل جذب بالای رطوبت هوا و آلودگی در چای، ممنوع است اما عرضه و فروش گونی‌های چای در مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی سطح شهر را شاهد هستیم و برخوردی با این موضوع نمی‌شود.

ممنوع‌هایی كه در بازار چای آزاد هستند!
سلامت نیوز: فروش و عرضه‌ی چای فله‌ای به دلیل جذب بالای رطوبت هوا و آلودگی در چای، ممنوع است اما عرضه و فروش گونی‌های چای در مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی سطح شهر را شاهد هستیم و برخوردی با این موضوع نمی‌شود.

در حالی كه عرضه‌ چای فله‌ای به دلیل جذب بالای آلودگی‌های هوا ممنوع بوده و همچنین واردات بسته‌های خارجی چای با وزن زیر 10 كیلوگرم از سوی گمرك ممنوع‌الورود است، در مغازه‌های سطح شهر شاهد عرضه و فروش این محصولات ممنوعه اعم از چای فله‌ای و  بسته‌های چای خارجی نیم كیلویی، یك یا دو كیلویی و ... هستیم كه هیچ برخوردی با این ممنوع‌ها صورت نمی‌گیرد؛ گویا كه عرضه‌شان آزاد و بلامانع است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا سالانه 100 هزار تن چای مورد نیاز و مصرف جامعه‌ی ایرانی است كه حدود 60 هزار تن آن غیرقانونی، 35 هزار تن قانونی و پنج هزار تن از چای تولید داخل تامین می‌شود.

فروش و عرضه‌ی چای فله‌ای به دلیل جذب بالای رطوبت هوا و آلودگی در چای، ممنوع است اما عرضه و فروش گونی‌های چای در مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی سطح شهر را شاهد هستیم و برخوردی با این موضوع نمی‌شود.

همچنین در حالی‌كه طبق قانون گمرك جمهوری اسلامی واردات چای بسته‌بندی شده در خارج با وزن كمتر از 10 كیلوگرم ممنوع بوده و ترخیص نمی‌شود، مغازه‌ها مملو از انواع برند‌های چای خارجی با بسته‌بندی‌های كمتر از وزن 10 كیلوگرم است.

به گفته‌ی نعمت یاورزاده - مدیر اجرای سندیكای چای شمال سازمان بازرسی نظارت بر قیمت‌ها باید در بنگاه‌های فروش، از عرضه‌ی كالاهای قاچاق جلوگیری كند.

از سوی دیگر در حالی‌كه به‌ازای خرید و صادرات هر كیلو چای ایرانی، مجوز واردات دو كیلوگرم چای خارجی بدون تعرفه به تجار داده می‌شود، حواله‌های چای خریداری نمی‌شود و بازار قاچاق چای داغ‌داغ شده است؛ به‌طوری كه چای ایرانی با چای خارجی مخلوط و به عنوان چای خارجی با قیمت بالا در بازار فروخته می‌شود.

گفتنی است؛ واردات چای 34 درصد تعرفه دارد و برای واردات رسمی هر كیلو چای خارجی معادل هزار تومان باید پرداخت شود.

و اما راه‌های شناسایی چای طبیعی از چای تقلبی:

- چای طبیعی فقط در آب جوش و در حالت دم‌كشیدن به رنگ می‌آید، اما چای‌ تقلبی به دلیل وجود اسانس رنگ در آب سرد هم به رنگ می‌آید.

- چای تقلبی به دلیل وجود اسانس‌ها و مواد حل‌نشدنی،‌ محلول را كدر و با لایه چربی همراه می‌كند به طوریكه رنگ آن به ظرف باقی می‌ماند و در آب جذب نمی‌شود كه این مواد برای بدن سرطان‌زا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha