سلامت نیوز: پس از ابلاغ دستورالعمل جدید طرح پزشک خانواده پرداختی به پزشکان عمومی و متخصص افزایش و هزینه های درمانی بیماران نسبت به گذشته کاهش می یابد.

شایان ذکر است، طرح پزشک خانواده شهری از سال گذشته در برخی از شهرهای ۳ استان چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اجرایی شد که با گذشت بیش از یک سال با مشکلات متعددی از جمله ریزش پزشکان خانواده و نارضایتی مردم از این طرح همراه بود، اما برای رفع این مشکلات و اجرای مطلوب طرح پزشک خانواده در شهرها و رضایت مندی مردم، دستورالعمل جدیدی با همکاری وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و تصویب شد که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می شود. در این دستورالعمل نکات مهمی از جمله افزایش پرداختی به پزشکان عمومی و متخصص، کاهش پرداختی مردم، ایجاد پرونده سلامت برای بیماران، استفاده مناسب از بخش خصوصی و مطب پزشکان در طرح پزشک خانواده گنجانده شده است که می تواند قطار پزشک خانواده شهری را روی ریل قرار دهد.

مشکلات اجرایی طرح در قالب دستورالعمل جدید طرح پزشک خانواده رفع شده است

دکتر محسن  پور، معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که با وجود اجرای طرح پزشک خانواده در برخی از شهرها، رضایتمندی مردم از این طرح اندک بود، به خراسان گفت: این طرح با مشکلات متعددی همراه بود که نارضایتی پزشکان و مردم را به دنبال داشت.وی افزود: پزشکان از تاخیر در پرداخت ها گلایه داشتند و مردم و بیماران از نبود پزشک و خدمات درمانی مناسب و یکسان بودن تعرفه ها در این طرح با تعرفه های خارج از چارچوب طرح پزشک خانواده ناراضی بودند که این مسئله به فسخ قرارداد پزشکان با این طرح و استقبال نکردن مردم از آن منجر شده بود و ناهماهنگی ۲ وزارت خانه مسئول اجرای این طرح از دلایل اصلی موفق نبودن طرح پزشک خانواده بود. معاون وزیر بهداشت گفت: اما در حال حاضر هماهنگی میان ۲ وزارت خانه مسئول اجرای طرح ایجاد و در سایه این هماهنگی مشکلات اجرایی طرح در قالب دستورالعمل جدید طرح پزشک خانواده رفع شده است که با اجرای آن رضایت مندی مردم و پزشکان افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: افزایش پرداختی به پزشکان عمومی و متخصص شاغل در طرح پزشک خانواده که در دستورالعمل جدید دیده شده است، به ماندگاری این پزشکان در مناطق محروم و کمتربرخوردار منجر می شود.محسن پور اضافه کرد: در گذشته گروه پزشک خانواده متشکل از ماما، بهورز، بهیار، روان شناس بالینی، پزشک عمومی و متخصص با مسئولیت یک پزشک بود که تاخیر در پرداخت موجب فسخ قرارداد گروه پزشکان خانواده و ایجاد مشکل در طرح می شد که این مسئله مهم در دستورالعمل جدید دیده شده است.دکتر محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز به ایسنا گفت: اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده در ۱۷ شهر زیر ۵۰هزار نفر در ۳استان از سال گذشته آغاز شده است که این طرح با موفقیت ها و ناکامی هایی همراه بود که در حال حاضر نقاط قوت و ضعف احصا شده و برای رفع نقاط ضعف اقدامات لازم انجام شده است.وی در تشریح تغییرات ایجاد شده در دستورالعمل جدید برنامه پزشک خانواده شهری گفت: این دستورالعمل به گونه ای تدوین شده که سهم ذی نفعان و پزشکان گروه سلامت در سطوح یک و متخصصان و همچنین وزارتخانه های بهداشت و رفاه مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: در دستورالعمل جدید اعداد و رقم های پرداخت پزشکان عمومی و متخصص به گونه ای اصلاح و افزایش یافته است که بتواند حداقل ها را تامین کند. این موضوع بسیاری از پزشکان را راضی خواهد کرد. همچنین یکی از پزشکان خانواده که در مرکز بهداشت و درمانی منطقه مربوطه مستقر می شود، مسئول سلامت منطقه خواهد بود. به این ترتیب سلامت مردم، مدارس، اماکن، مساجد و ... در مدیریت این پزشک خانواده خواهد بود. به این ترتیب با رویکرد مبتنی بر سلامت جامعه، خدمات ارائه می شود.شریعتی با اشاره به میزان پرداخت ها به ارائه دهندگان خدمات در برنامه پزشک خانواده شهری براساس دستورالعمل جدید این برنامه گفت: میزان پرداخت ها از ۸۰ تا ۱۲۰درصد تغییرپذیر است. کار پزشک ملاک میزان پرداخت های انجام شده خواهد بود.

کاهش پرداخت های مردم در طرح پزشک خانواده

شریعتی افزود: براساس دستورالعمل جدید برنامه پزشک خانواده، فرانشیزها تغییرات جدی یافته است که رضایت مردم را بسیار جلب خواهد کرد. به این ترتیب پرداخت های مردم به شدت کاهش می یابد.

پزشک خانواده الزاما پزشک عمومی نخواهد بود

وی درباره چگونگی ارجاع به سطوح تخصصی براساس دستورالعمل جدید برنامه پزشک خانواده گفت: براساس این دستورالعمل، پزشک خانواده الزاما پزشک عمومی نیست به این ترتیب پزشک خانواده می تواند متخصص پزشک خانواده، برخی تخصص های دیگر که دوره پزشک خانواده را گذرانده باشند و یا پزشک عمومی که دوره های مربوطه را گذرانده، باشد. این موضوع به بیمار کمک می کند که یا مشکلش تنها با مراجعه به پزشک خانواده رفع شود و یا با انتخاب درست به متخصص مربوطه مراجعه کند.

طرح پزشک خانواده مبتنی بر سامانه سلامت ایرانیان است

وی ادامه داد: در زمینه ارجاع به سطوح تخصصی، مکانیسم های تنظیمی و کنترلی دقیقی در نظر گرفته شده است. در مجموع پرونده پزشک خانواده مبتنی بر سامانه سلامت ایرانیان راه اندازی می شود و این امکان وجود خواهد داشت تا تمام رفتار ارائه دهندگان خدمات در این برنامه با استانداردها مقایسه و در صورت تخلف احتمالی برخوردهای قانونی انجام شود.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین گفت: اگر مراحل اجرای دستورالعمل جدید با موفقیت طی شود امکان اجرای برنامه پزشک خانواده در تمام شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر تا پایان امسال دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha