سلامت نیوز :برنامه اقتضایی جهت مقابله با حوادث تهران باید با توجه به مقتضیات جغرافیایی، ژئوپلوتیکی وانسانی، زیرساخت‌های شهری و سایر شاخص‌های همین شهر تهیه شود و وظایف مردم، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی وغیردولتی دراین برنامه مشخص و سناریو‌های مربوطه تدوین گردد و مرتبا با برگزاری مانور‌های اصولی وعملیاتی مورد ارزیابی وتمرین واقع شوند.

به گزارش سینا نیوزدکتر احمد اسفندیاری رئیس سابق سازمان بهزیستی که قبل از این سمت، رئیس سابق امداد و نجات هلال احمر نیز بودند درمورد اقداماتی که در مرحله آمادگی در برابر وقوع حوادث غیرمترقبه باید وجود داشته باشد و همچنین وضعیت حال حاضر کشور برای مقابله با حوادث و بلایا، یادداشتی برای سینانیوز ارسال کرد که در ادامه می​آید:
«تربیت نیروهای انسانی داوطلب ماهر و امدادگر و فراهم کردن امکانات و تجهیزات جهت مقابله باحوادث وبلایا درمرحله آمادگی بر اساس قانون جمهوری اسلامی یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر درکنار سایر دستگاه‌های مسوول در امداد ونجات است.

البته نیروهای آموزش دیده و ماهری در بسیج، سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح نیز داریم که بسیار تاثیر گذار وموثر می‌باشند. و این مساله بایستی در تمامی پادگان‌های نظامی آغاز گردد و به صورت جدی آموزش‌های امدادی به تمامی سربازان وظیفه داده شود.»

«درطی سال‌های گذشته درخصوص تامین و استفاده از تجهیزات نوین با حمایت مجلس و دولت اقدامات خوبی انجام شده است. آمبولانس‌های جدید، طراحی وساخت خودروهای جدید نجات، بالگرد‌ها، تربیت سگ‌های زنده یاب وتوسعه مراکز آنست (نگهداری و تربیت سگهای جستجو و نجات) و خرید بعضی ملزومات که مورد نیاز در عملیات امداد و نجات است فراهم شده است. البته درخصوص استفاده ازتکنولوژی‌های روز وآموزش ومهارت نیروی انسانی علی​رغم تلاش​های صورت گرفته جای کار زیادی بویژه درزمینه جستجو و نجات داریم و به نظر هنوز برای زلزله مخربی چون زلزله تهران آمادگی لازم را نداریم و این نیازمند آن برنامه اقتضایی و اهتمام جدی مسوولین است.»

«مهم‌ترین مشکل در حوزه نرم افزاری است.در بحث تدوین برنامه و پروتکل‌های اجرایی مشخص برای دستگاه‌های مختلف و امدادگران ونجاتگران مشکل‌های زیادی داریم. در دوره‌ای که مسولیت سازمان امداد و نجات هلال احمر را برعهده داشتم برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه اقتضایی جهت مقابله با حوادث و بلایا» توسط یک تیم علمی ومجرب درحال تهیه و تدوین بود وکار دارای پیشرفت خوبی بود و وارد مرحله اجرایی می‌شدیم اما نمی‌دانم در حال حاضر درچه مرحله ایست و آیا این کار ادامه پیدا کرده یا خیر؟»

«زلزله تهران با زلزله بم متفاوت خواهد بود. برنامه اقتضایی جهت مقابله با حوادث تهران باید با توجه به مقتضیات جغرافیایی، ژئوپلوتیکی وانسانی، زیرساخت‌های شهری و سایر شاخص‌های همین شهر تهیه شود و وظایف مردم، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی وغیردولتی دراین برنامه مشخص و سناریو‌های مربوطه تدوین گردد و مرتبا با برگزاری مانور‌های اصولی وعملیاتی مورد ارزیابی وتمرین واقع شوند. اگر برنامه اقتضایی نباشد پیامدهای زلزله تهران افزایش می‌یابند. پیامدهای زلزله در تهران آنقدر زیاد است که از حوصله خواننده گان این یادداشت خارج است.

مشکلاتی چون ناامنی و آشوب بعد از زلزله نیز وجود دارد که مربوط به حوزه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌باشد که بایستی در سازمان‌هایی چون سازمان بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام برنامه ریزی آن انجام گیرد. عدم وجود گروه‌های امداد و نجات به دلایل مختلفی چون درگیربودن خود نیروهای امدادی به خانواده خودشان، قطع لوله‌های آب و شبکه برق، آتش سوزی ناشی از ترکیدن لوله‌های گاز و بسیاری مشکلات دیگر بر مشکل زلزله دامن زده و بحران را جدی‌تر می‌کند.»

«یکی از مشکلات در حوزه امداد و نجات عدم تعریف علمی و واحد و یکسان میان دستگاه‌ها است.دستگاه‌های مختلف تعریف‌های مختلفی دارند. باید ادبیات وتعریف علمی متناسب با وضعیت بومی وفرهنگی کشور درخصوص واژگان کاربردی درمدیریت بحران و امداد ونجات داشته باشیم. به طور مثال واژه امداد و نجات در جمعیت هلال احمر، اورژانس و سازمان آتش نشانی مفاهیم مختلفی را شامل می‌شود و هیچ کدام از این سازمان‌ها ادبیات واحدی برای این واژه و عبارت ندارند.»

«عملیات نجات شامل جستجو ودسترسی ودستیابی، تثبیت ورهاسازی، ارائه کمک هاو خدمات اولیه پزشکی وانتقال فرد آسیب دیده به مراکز درمانی و عملیات امداد به مجموعه کمک‌های اضطراری به آسیب دیدگان حوادث وسوانح شامل تغذیه و فراهم نمودن سرپناه اضطراری وامکانات زیستی می‌باشد که درمجمو ع از وظایف هر مجموعه یا دستگاهی است که می‌خواهد یک عملیات امداد و نجات صحیح واصولی انجام دهد. اما متاسفانه مادر این مورد بویژه نجات مشکل داریم وهماهنگی لازم وجود ندارد. دراینجا باید فرماندهی واحدی داشته باشیم.»
«در امداد هوایی نیز امکانات زیاد است اما هماهنگی لازم وجود ندارد. سال ۸۴هلال احمر ۵ بالگرد عملیاتی داشت که در سال ۸۸ به ۱۲ فروند رسید. در بحث امداد هوایی نیروهای مسلح درصورت نیاز به کمک می‌ آیند اما این همراهی نیروهای مسلح نیازمند هماهنگی و به طور کلی یک برنامه ریزی جامع است.»
«مشاغل وپست‌های مدیریتی حرفه‌ای باید به معنی واقعی، از مشاغل سیاسی جدا شوند چون نیاز به تجربه و تخصص دارند. مدیریت در حوزه‌های امداد و نجات، در حوزه مدیریت بحران، حوزه سلامت و بسیاری از مدیریت‌های دیگر باید در انتخاب دقت‌های لازم را بعمل آورد وتغیرات نباید تابع سایر مسائل سیاسی وتغیرات زودهنگام شود. عرصه مدیریت بویژه درحوزه‌های سلامت، بحران و امداد ونجات نباید دچار آزمون وخطا شود زیرا طبیعت به ما فرصت آزمون و خطا را نخواهد داد و اگر تجربه و تخصص کافی در مهار زلزله وجود نداشته باشد، هزاران نفر انسان که میلیارد‌ها تومان سرمایه ملی برای تربیت آن‌ها هزینه شده است، به زیر خاک خواهند رفت و این یک فاجعه غیر قابل جبران است. می‌توان ساختمان‌ها را از نو ساخت، طبیعت و جنگل را دوباره احیا کرد اما با فوت انسان‌ها و ایجاد بحران‌های اجتماعی و روانی ناشی از آن، فجایعی غیر قابل جبران بوجود می‌آید.»

«طبق نظر سنجی ایسپا که شاید تا کنون تغییرات عمده‌ای نیز داشته باشد اما در کل خطایی کمتر از ۵ درصد دارد باید گفت حدود ۶۰ درصد شیوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی را نیاموخته‌اند، ‌حدود ۴۰ درصد تمایلی به شرکت در کلاسهای آموزش مواجهه با خطرات ناشی از زلزله ندارند، ۶۵ درصد هیچ گونه بروشور، جزوه و یا کتابی پیرامون زلزله دریافت نکرده‌اند و ‌۳۵ درصد از آنهایی که این جزوات را دریافت کرده‌اند اثر آن‌ها را کم می‌دانند.

بر اساس این نظرسنجی ‌۷۵ درصد مردم نیز اعتقاد دارند که مسائل ایمنی بر ساخت و سازهای شهر تهران رعایت نمی‌شود و ‌۷۰ درصد مردم عنوان کردند که میزان نظارت مهندسین ناظر در ساخت و سازهای شهر تهران کم است. همچنین به اعتقاد ‌۶۵ درصد شهروندان میزان توجه صدا و سیما و ‌۶۰ درصد توجه مطبوعات به موضوع زلزله و آموزش همگانی آن کم بوده است.

نتایج این نظرسنجی در کل حکایت از این دارد که ۸۵ درصد از جمعیت تهران آمادگی مقابله با زلزله را ندارند که البته به اعتقاد بنده آن ۱۵ درصد نیز اگر با مانورهای مستمر و آموزش‌های دائم، داشته‌های خود را ارزیابی نکنند، آن‌ها نیز در مقابله با زلزله آمادگی لازم را نخواهند داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha