دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷

دبیرانجمن روانپزشكان، اضطراب را عمده‌ترین علامت بیماری وسواس دانست و گفت: بیشترین موارد ابتلا به وسواس اغلب در افراد زیر 25 سال سن قابل مشاهده است.

سلامت نیوز: دبیرانجمن روانپزشكان، اضطراب را عمده‌ترین علامت بیماری وسواس دانست و گفت: بیشترین موارد ابتلا به وسواس اغلب در افراد زیر 25 سال سن قابل مشاهده است.

دكتر پرویز مظاهری در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب كه بیماری وسواس یا اختلال وسواسی جبری در ردیف اختلالات اضطرابی قرار می گیرد، اظهار كرد: عمده ترین زمینه این بیماری، اضطراب است.

وی این بیماری را به انواع وسواس فكری، وسواس شست وشو و وسواس كنترل كردن تقسیم كرد و درباره وسواس فكری توضیح داد: شخص مبتلا به وسواس فكری به طور مداوم افكاری به ذهنش می‌آید كه خود او به غیرمنطقی بودن آن‌ها اذعان دارد ولی نمی‌تواند از خود دورشان كند.

مظاهری افزود: تفكر بیمار شدن پدر یا مادر و از دست دادن آنها، بروز اتفاقات ناخوشایند، صدمه رساندن به خود و اطرافیان و مانند آن از جمله همین افكار هستند.

دبیر انجمن روانپزشكان، درباره وسواس شست وشو نیز گفت: وسواس شست وشو به دو شكل تمیزی- پاكی و یا نجسی - پاكی مشاهده می‌شود. به این معنا كه فرد تصور می‌كند دستانش، لباسهایش و وسایلش نجس هستند و اقدام به شستن آنها می‌كند و یا اینكه تصور می‌كند وسایلش آلوده هستند و برای زدودن این آلودگی‌ها اقدام به شست و شوی مداوم بدن و وسایل اطرافش می‌كند.

وی با بیان اینكه در وسواس كنترل كردن، نیز فرد به طور مرتب بسته بودن در منزل و شیراجاق گاز و نظیر آن و همچنین وسایل كیفش را به دفعات كنترل می‌كند، اظهار كرد: تكرار مداوم این افكار و رفتارها باعث می‌شود فرد زمان بسیاری را از دست داده و زندگی‌اش مختل شود. در عین حال تمامی این رفتارها با اضطراب و نگرانی شدید همراه هستند.

مظاهری با اشاره به اینكه وسواس می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و بهانه جوئی شود، اظهار كرد: این اختلال می‌تواند علل زیستی، روانی و اجتماعی داشته باشد. تاثیر ناقل‌های عصبی در این بیماری كه مهم ترین آن‌ها سروتونین است و همچنین انتقال بیماری از طریق عوامل وراثتی و ژنتیكی از جمله علل زیستی ابتلا به وسواس هستند. البته به یقین نقش یادگیری درابتلا به وسواس پررنگ تر از وراثت است.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران ادامه داد: فرزندی كه در منزل با افراد وسواسی زندگی می‌كند با مشاهده رفتارهای آنها ممكن است یاد بگیرد و همان كارها را انجام بدهد. استرس‌های محیطی و فشارهایی كه در زندگی وجود دارد و اتفاقات ناگواری چون مرگ، ‌از دست دادن شغل و شكست مالی كه فرد در زندگی با آنها مواجه می‌شود همگی كمك می‌كنند كه سیر پیش روندگی یا ابتلا به بیماری تسریع شود.

وی افزود: وسواس در میان زنان شایع‌تر است. البته برخی معتقدند نقش هورمون‌های زنانه چون پروژسترون و استروژن در زنان را نمی‌توان در بروز این بیماری نادیده گرفت. از سویی دیگر مسئولیت مضاعف زنان در زندگی و وظایف خطیری چون تربیت فرزندان و فعالیت‌های شغلی كه در بیرون منزل دارند بر پیشرفت بیماری تاثیرگذار است.

به گفته مظاهری، مطابق آمار جهانی، بین 5 تا 8 درصد افراد هر جامعه به گونه‌ای از وسواس مبتلا هستند. آمار كشور ما نیز تفاوت چندانی با آمار بین المللی ندارد.

وی اضافه كرد: اغلب بیمارانی كه مبتلا به اختلال وسواسی جبری هستند به پزشك مراجعه نمی‌كنند و خانواده‌ها این افراد را برای مراجعه به متخصص ترغیب نمی‌كنند. اطرافیان بیمار تصور می‌كنند وی تنها یك فرد بسیار دقیق، منضبط و پاكیزه است به همین خاطر بسیاری از مبتلایان به وسواس پس از گذشت چند سال از بروز بیماری، به متخصص مراجعه می‌كنند.

دبیر انجمن روانپزشكان درباره روند درمان وسواس عنوان كرد: درمان به دو گونه دارویی و غیر دارویی صورت می پذیرد كه همزمان به كار گرفته می‌شوند. تجویز داروهای ضد اضطراب و ضد وسواس و در كنار آن روان درمانی و رفتار درمانی از جمله روشهای موجود در درمان بیماری وسواس هستند. به كمك این روش ها، تكنیك‌هایی را به بیمار آموزش می‌دهند كه بتواند با افكار و عادات آزار دهنده خود مقابله كند. در عین حال محیط زندگی فرد باید آرام بوده و از استرس، فشار و درگیری به دور باشد.

وی ادامه داد: گاهی این بیماری حتی در كودكان 2 ساله هم مشاهده می‌شود. به عنوان مثال اگر آب برروی لباسشان بریزد حتما باید آن را تعویض كرد. البته بیشترین موارد مربوط به وسواس اغلب در افراد زیر 25 سال سن قابل مشاهده است.

مظاهری در ادامه فعالیت كلینیك‌های تخصصی درمان وسواس را غیرقانونی دانست و گفت: درمان بایستی تنها توسط روانپزشك و در برخی موارد به كمك روانشناس انجام شود. این افراد باید حتما دارو استفاده كنند. در برخی از این كلینیك‌ها معتقدند درمان وسواس نیازی به دارو ندارد. در حالی كه مرتكب اشتباه فاحشی شده و به بیماران تلقین می‌كنند دارو مصرف نكنند و به یقین این بیماران جواب مطلوب را دریافت نخواهند كرد. وزارت بهداشت تاكنون با چند مركز درمان وسواس برخورد و از ادامه فعالیتشان جلوگیری كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha