دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 38520
سلامت نیوز : بیماری راشیتیسم ( ریکتز) را بیشتر والدین تا حدودی می شناسند و از اینکه این بیماری در کودکانشان وجود داشته باشد وحشت دارند. راشیتیسم در واقع به نرمی استخوان در کودکان که ناشی از کمبود کلسیم و املاح معدنی ( مینرالها ) و ویتامین D است ، اطلاق می شود و به عنوان یکی از معلولیتهای کودکان در سالهای آتی به شمار می آید. به راشیتیسم بزرگسالان « استئومالاسی » گفته می شود.

در راشیتیسم، کودک نمی تواند به خوبی بنشیند و راه برود. معمولاً این بیماری در کودکان کمتر از 6 ماه نادر است چون جنین از کلسیم ذخیره ای مادر استفاده کرده است.

علل بیماری
کمبود ویتامین D ، کمبود نور خورشید، کمبود کلسیم و فسفر در غذاهای روزمره ، اختلالات روده ای و کلیوی ، ارثی، استفادۀ مداوم از داروهای ضد صرع ( فنوباربیتال و فنی توئین).

علائم بالینی
تأخیر در رشد استخوانها به ویژه در مچ دست و زانو ها ، تأخیر در رشد دندانها و دنده ها ، ایجاد فتق نافی، کم خونی بدن ، رنگ پریده شدن پوست ،کوتاهی قد در اثر کاهش رشد استخوانی ، جلو آمدن قفسۀ سینه ( سینه کبوتری)، بسته نشدن ملاج ( فونتانل ) حتی تا سه سالگی ، اشکال در راه رفتن ، از هم دور شدن دو زانو، راه رفتن اردکی، استعداد بروز عفونتهای مکرر به ویژه سرماخوردگی ، شکستگیهای کاذب استخوانی ، پهن شدن مچ دست ، تغییر شکل استخوانها.

راههای تشخیص
با توجه به معاینات و رادیولوژی و آزمایشات خونی و ادراری به راحتی می توان به تشخیص بیماری دست یافت.

درمان
با استفاده از آمپول ویتامین D3 و کلسیم و تماس بیشتر با نور خورشید و استفاده از اغذیه و املاح مناسب، می توان به راحتی بیماری را برای همیشه درمان کرد. قرص های روغن ماهی (اُمگا تری ) نیز برای درمان این بیماری بسیار سودمند هستند. قرصهای اُستئوفوس ( آلندرونات سدیم ) نیز بسیار مفیدند.

پیشگیری
استفاده از  اغذیۀ مقوی و حاوی کلسیم ، معاینه نوزاد بلافاصله پس از تولد و چکاپهای دوره ای کودک توسط پزشک معالج ، و نیز تابش نور خورشید در ساعاتی از هفته به بدن کودک ، همگی می توانند به پیشگیری بیماری کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha