سلامت نیوز : سرطان دهان چهارمین سرطان شایع نزد مردان و ششمین سرطان شایع در میان زنان جهان است. این سرطان در هندوستان عامل 50 درصد از سرطانهای مرگزا است اما در غرب تنها 4 % را شامل می شود.

نسبت ابتلای مردان به سرطان دهان، سه برابر زنان است  و بیشتر پس از 40 سالگی رخ می دهد. شایعترین محل سرطان دهان ابتدا لب و سپس زبان و کف دهان هستند.

علل
استعمال دخانیات (توتون ، سیگار، پیپ ، ناس ، تنباکو) ، نوشیدن مشروبات الکلی، کمبود آهن و ویتامینها ، سیفیلیس ، عفونت قارچی دهان ، ویروس ، روکش دندان ، دندانهای مصنوعی ، بریجهای دندانی و علل ناشناختۀ دیگر.

علائم بالینی
ایجاد لکۀ سفید در مخاط دهان که با ساییدن پاک نمی شود، زخم در لب و دهان ، درد ، تورم و قرمزی و ضایعات تخریبی مزمن در روی لب و زبان و حفرۀ دهان.

عوارض
در صورت عدم تشخیص بهنگام ، می تواند مرگ زا باشد و یا متعاقب جراحی، ایجاد نقص عضو کند.

درمان
با جراحی و رادیوتراپی ( اشعه ) انجام می گیرد.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از سرطان حفرۀ دهان ، عدم استفادۀ مطلق از انواع فرآورده های دخانی و الکل است. مصرف غذاها و میوه ها حاوی آهن و ویتامین از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. اگر یک زخم در بخشی از بدن به ویژه در لب و دهان ، بیش از یک یا دو هفته ماندگار شده و بهبود نیابد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد و به درمان قطعی آن اقدام ورزید. مراقبتهای بهداشتی از دهان و انجام معاینات مکرر ، در صورت بهره مندی از دندانهای مصنوعی و یا سایر اقدامات دندانپزشکی ، ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha