هوا، روزی چند تهرانی را به کام مرگ می‌فرستد؟ در سال تهرانی‌ها چند روز سالم را تجربه می‌کنند؟ چه کسی باید زنگ خطر را به صدا درآورد تا مسئولان برای تبدیل نشدن بحران به فاجعه از سطح جلسه و کارگروه فراتر روند و اقدامی درخور انجام دهند؟

کدام مقام ذی‌ربط باید در مورد آلودگی هوا تصمیم بگیرد؟!
سلامت نیوز :استاندار تهران گفته است که در این جلسه تصمیماتی گرفته شده است که در صورت صلاحدید مقامات ذی‌ربط اعلام خواهند شد. اینکه چه نهادی بالاتر از این کارگروه قرار است در مورد آلودگی هوای تهران تصمیم‌گیری کند، پرسشی است که تنها نشان از اختلاف‌نظر اعضای این کارگروه دارد.

به گزارش قانون آلودگی هوا، روزی چند تهرانی را به کام مرگ می‌فرستد؟ در سال تهرانی‌ها چند روز سالم را تجربه می‌کنند؟ چه کسی باید زنگ خطر را به صدا درآورد تا مسئولان برای تبدیل نشدن بحران به فاجعه از سطح جلسه و کارگروه فراتر روند و اقدامی درخور انجام دهند؟

می‌توان لیست بلندبالایی از این دست سوالات ردیف کرد و با یک جستجوی اینترنتی جواب‌های ده‌ها مسئول را در همین چند وقت اخیر یافت که دوبه‌دو با هم در تناقض باشند. اما فاجعه زمانی رخ می‌نمایاند که بحران آلودگی هوای پایتخت و تبعات آن رنگ و بوی جدل سیاسی به خود بگیرد؛

 نزاعی که با درگیری لفظی رییس سازمان محیط زیست و معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی از پرده برون افتاد و حالا در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران؛ دوباره خود را نشان داده است. مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته است که در این جلسه تصمیماتی گرفته شده است که در صورت صلاحدید مقامات ذی‌ربط اعلام خواهند شد. اینکه چه نهادی بالاتر از این کارگروه قرار است در مورد آلودگی هوای تهران تصمیم‌گیری کند، پرسشی است که تنها نشان از اختلاف‌نظر اعضای این کارگروه دارد.

با توجه به شدت آلودگی این روزهای تهران به نظر می‌رسید که پایان هفته از سوی این کارگروه تعطیل اعلام شود تا شاید وضعیت هوای شهر به وضعیت بهتری تغییر کند، اما در کمال تعجب؛ مسئولان در این جلسه به تعطیلی برخی کارخانه‌های آلاینده در اطراف تهران بسنده کردند و حتی تعطیلی مدارس را موکول به نظر وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده‌اند؛ تصمیمی که در نوع خود بسیار غریب و غیرقابل‌هضم است.

یک منبع آگاه در این‌باره به قانون گفته است که تلاش‌های نمایندگان دولت در این جلسه بر این امر استوار بوده که برای حل مشکل تنها به تعطیلی برخی کارگاه‌های شهرداری و مترو بسنده شود؛ تلاشی که بیانگر این موضوع است که هنوز مسئولان دولتی سعی دارند شهرداری و زیرمجموعه‌های آن را مقصر بحران فعلی آلودگی هوا نشان دهند؛ اگرچه اصرار نمایندگان محیط‌زیست برای تعطیلی کارگاه‌های مترو با حمایت استاندار تهران از ادامه کار این کارگاه‌ها، به نتیجه نرسید اما اختلاف‌نظر اعضای کارگروهی که خروجی جلسه آن‌ها می‌تواند تاثیری مستقیم بر سلامت ساکنان پایتخت داشته باشد در نوع خود تامل‌برنگیز و البته تاسف‌برانگیز است.


در حالی که برخی خبرها حکایت از آن دارد که بخش‌های قلب و ریه بیمارستان‌های تهران این روزها شلوغ‌تر و پرکارتر از هر زمان دیگری هستند و حتی در بیمارستانی چون لبافی‌نژاد در شمال شهر، تعداد بیمارانی که مشکل تنفسی و ریوی دارند بیشتر از ظرفیت این مرکز درمانی شده است، اما هنوز اجماعی میان تصمیم‌گیرندگان این حوزه وجود ندارد، به‌گونه‌ای که علیرغم تلاش برخی از کارشناسان برای قانع کردن مسئولان دولتی به تعطیلی تهران، لج‌بازی‌ها میان دولت و مجموعه شهرداری؛ تصمیم‌گیری‌ها را سمت و‌سویی دیگر داده تا آنجا که تمدن، اعلام برخی تصمیمات این کارگروه را موکول به صلاحدید مقامات ذی‌ربطی اعلام کرده که مشخص نیست چه موقع لزوم چنین مصلحتی برای آن‌ها مسجّل خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha