چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 38639

بهتر است بدانید چشم و پوست هم در این هوای آلوده با مشكلاتی روبه‌رو می‌شود كه باید به آنها توجه داشت؛ شاید با رعایت نكاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آنها مراقبت كنید.

تاثیر آلودگی هوا بر چشم و پوست
سلامت نیوز : هوای تهران باز هم آلوده است؛ بیماران قلبی، كسانی كه مشكلات تنفسی دارند، بچه‌ها و سالمندان باید كمتر از خانه خارج شوند.

بقیه هم باید بیشتر مراقب خودشان باشند. حتماً شما هم این روزها جملاتی از این دست را بارها شنیده‌ یا خوانده‌اید، اما آیا آلودگی هوا فقط قلب و ریه انسان‌ها را هدف گرفته است؟

آیا این معضل فقط عاملی برای بروز بیماری‌های مختلف قلبی ـ عروقی و تنفسی است؟ مگر می‌شود در هوای آلوده شهر كار و زندگی كرد بدون این‌كه بزرگترین سد دفاعی بدن آسیب ببیند؟ آیا می‌توان چشم‌های حساس را بدون این‌كه صدمه‌ای به آنها وارد شود، در چنین هوای آلوده‌ای تمیز و سالم نگه داشت؟

بهتر است بدانید چشم و پوست هم در این هوای آلوده با مشكلاتی روبه‌رو می‌شود كه باید به آنها توجه داشت؛ شاید با رعایت نكاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آنها مراقبت كنید.

دكتر زهره نیكبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» با اشاره به عوارض آلودگی هوا بر سلامت پوست، توضیح می‌دهد: با توجه به این كه پوست، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن است، كاملاً طبیعی خواهد بود كه تماس با مواد مختلف یا جذب آنها توسط پوست، مشكلاتی برای سلامت افراد ایجاد كند.

وی با اشاره به این كه آلودگی هوا را قاتل خاموش می‌دانند، توضیح می‌دهد: خیلی از افراد، این معضل را جدی نمی‌گیرند و چندان به فكر سلامت خود نیستند؛ به خصوص كسانی كه اصلاً نباید در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

دكتر نیكبخت می‌افزاید: ذرات معلق موجود در هوای آلوده در اثر تماس با پوست می‌تواند باعث ایجاد خارش، خشكی، اگزما و حساسیت شود. علاوه بر این، این ذرات حتی می‌تواند به ریه‌ها، مجاری بینی و سلامت قلب نیز آسیب برساند.

به گفته وی زمانی كه مقادیر زیادی آلودگی جذب می‌شود، دفع آن توسط عرق به راحتی ممكن نیست و در نتیجه این مواد می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن، راه یافته و رسوب كند.

دكتر نیكبخت درباره عوارضی كه در دراز مدت ممكن است برای پوست ایجاد شود، می‌گوید: آلودگی هوا یكی از مسائلی است كه موجب پیری زودرس پوست می‌شود. در نتیجه باید به این مورد هم به عنوان یكی از عوارض آلودگی هوا كه در درازمدت ایجاد می‌شود، دقت داشته باشید.

به گفته وی آلودگی هوا می‌تواند باعث اگزما، خارش، حساسیت و خشكی پوست شود. علاوه بر این، آلودگی هوا پس از جذب مواد و با توجه به نوع ذرات معلق موجود در هوا ممكن است رنگدانه‌های پوست را تغییر دهد و موجب كم‌رنگی یا تیرگی پوست شود.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به استفاده از مواد آرایشی، توضیح می‌دهد: به دلیل چربی موجود در مواد آرایشی، در صورت استفاده از این مواد، آلودگی هوا بیشتر جذب پوست می‌شود و مدت زمان بیشتری نیز باقی می‌ماند. به همین دلیل بهترین كار این است كه از مواد آرایشی، كمتر استفاده و سریع از روی پوست پاك شود.

برای سلامت پوست چه كار باید كرد؟

دكتر نیكبخت درباره راهكارهایی برای حفظ سلامت پوست می‌گوید: سعی كنید هنگام آلودگی هوا مدت زمان كمتری در مناطق آلوده و در فضای باز بمانید. همچنین این روزها باید مایعات بیشتری بنوشید تا موادی كه جذب بدن می‌شوند، بهتر و بیشتر دفع شود.

وی می‌افزاید: استفاده از كرم‌های ضدآفتاب مناسب را در این روزها فراموش نكنید و به محض برگشتن به خانه، مواد آرایشی روی پوست خود را پاك كنید. باید حداقل روزی 2 بار پوست را با صابونی ملایم بشویید؛ به خصوص قسمت‌هایی از پوست كه در معرض هوای آزاد قرار دارد.

آلودگی هوا و سلامت چشم‌ها

نباید از سلامت چشم‌ها هم غافل شد؛ این عضو حساس و ظریف به طور حتم در این روزها به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

دكتر امین‌الله نیك‌اقبالی، فوق تخصص شبكیه و زجاجیه با بیان این‌كه آلودگی هوا می‌تواند برای چشم‌ها دردسرساز شود، به «جام‌جم» می‌گوید: چشم هم مانند دیگر اعضای بدن به محیطی سالم و پاكیزه نیاز دارد تا بتواند به خوبی وظایفش را انجام دهد، اما متاسفانه آلودگی هوا كه این روزها با آن روبه‌رو هستیم، باعث تحریك مخاط چشم و در نتیجه اشك‌ریزش و سوزش می‌شود.

این پزشك متخصص با بیان این‌كه آبریزش و سوزش چشم از جمله مشكلاتی است كه در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود، می‌گوید: كسانی كه با مشكلاتی مانند خشكی چشم روبه‌رو هستند و برای حفظ سلامت چشم‌ها باید داروهایی خاص استفاده كنند، در مواقع آلودگی هوا شرایط بدتری را تجربه خواهند كرد.

به گفته این چشم‌پزشك افرادی كه عمل جراحی انجام داده‌اند یا كسانی كه به دلیل بیماری‌ها و مشكلات چشمی، دارو مصرف می‌كنند، در این روزها باید بیشتر مراقب خودشان باشند، چون ممكن است به دلیل اشك‌ریزش، تاثیر داروها كاهش یابد یا در اثر آلودگی هوا نتیجه دلخواه ایجاد نشود.

دكتر نیك‌اقبالی درباره مشكلات چشمی موتورسیكلت‌سواران توضیح می‌دهد: این افراد همیشه باید به فكر محافظت از چشم‌هایشان باشند تا مشكلی برای آنها ایجاد نشود. معمولاً هنگام حركت و در اثر تماس باد با چشم‌ها، فرد ناچار است چشم‌هایش را ریز و كوچك كند تا باد، كمتر او را اذیت كند. ریز كردن چشم‌ها باعث می‌شود تا حدی میدان بینایی تنگ‌تر شود و باید دقت داشت كه این موارد در آلودگی هوا تشدید می‌شود.

این چشم پزشك با اشاره به سلامت چشم كودكان می‌گوید: در این شرایط بچه‌ها كمتر شكایت می‌كنند و فقط ممكن است از سردرد یا سوزش چشم ناراحت باشند، اما افراد بزرگسال كه چشم‌هایشان كمی خشك‌تر است، بیشتر از این وضعیت ناراضی هستند.

به همین دلیل زمانی كه افراد از دیگر شهرها به تهران می‌آیند علاوه بر سوزش گلو و بینی با احساس سوزش و ناراحتی چشم هم روبه‌رو می‌شوند.

به گفته وی آلودگی هوا احتمال عفونت را افزایش می‌دهد و موجب كاهش تاثیر داروهای چشمی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha