شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 38766
سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی گفت: سیگار کشیدن و مشروب خوردن اثر منفی روی اسپرم و تخمک می‌گذارد و کیفیت سلول‌های جنسی این دسته افراد بسیار پایین است.

احمد حسینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چسبندگی جنینی به رحم در نژاد انسان در هر سیکل ماهانه کم است و در برخی حیوانات مانند موش و خرگوش این امر 100درصد است و در انسان حدود ۲۵ درصد است.

رئیس بخش IVF بیمارستان عرفان افزود: یعنی اگر صد نفر انسان سالم در یک ماه تصمیم به بارداری بگیرند حدود ۲۵ نفر آنها موفق می‌شوند و ممکن است جنین تشکیل شود ولی به آندومتر نچسبد.

وی در مورد اینکه زوجین پس از چه دوره‌ای برای درمان‌های کمک باروری باید اقدام کنند، گفت: اگر زوجین سالمی ۱۲ ماه برای بچه‌دار شدن تلاش کردند و این اتفاق نیفتاد باید برای روش‌های کمک باروری اقدام کنند که باز ممکن است در عمل مانند IVF هم با اینکه سه جنین پیاپی منتقل می‌شود ولی باز بارداری اتفاق نیفتند که ممکن است دلایلی از قبیل سن بالا داشته باشد چرا که هر چه سن بالاتر می‌رود میزان چسبندگی جنین به رحم به شدت کاهش می‌یابد.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فاکتورهای اساسی خود سلول‌های جنسی یعنی اسپرم و تخمک هستند با توجه به اینکه این فرد در معرض آلودگی و استرس قرار داشته  یا چه تغذیه‌ای داشته بر کیفیت سلول‌های جنسی تاثیر می گذارد، چرا که تخمک از ابتدا موجود است و ممکن است داروها و بیماری و موارد ذکر شده اثر منفی بگذارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در سلول‌های جنسی یک مسئله دیگر شناخت مولکولی است که ما خیلی از آنها را نمی‌شناسیم و از طرفی فاکتور وراثت و ژنتیک نیز بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: سیستم ایمونولوژیکی و اینکه بدن زوج چه پاسخ‌هایی در موارد مختلف از خود نشان می‌دهد و در عین حال سیگار کشیدن و مشروب خوردن روی اسپرم و تخمک اثر منفی می‌گذارد و کیفیت سلول‌های جنسی این دسته افراد بسیار پایین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha