سلامت نیوز: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امید به زندگی در سال 57 حدود 57 سال بوده در حالی که در سال 90 این رقم به 75 سال رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید شهاب‌الدین صدر در همایش روز ملی ثبت‌احوال که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم بهترین شرایط را از لحاظ آماری در کشور داشته باشیم، اظهار داشت: کار ثبت یکی از کارهای مهم حاکمیتی است و وظیفه‌ای مهم در چارچوب قانون بر عهده این سازمان قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر این وظیفه کار این سازمان ثبت اطلاعاتی است که برای تمام اطلاعات و پردازش‌‌هایی که صورت می‌گیرد نقش پایه‌ای و محوری ایفا می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: چند واژه درباره اطلاعات به صورت عام مطرح است که نخستین مورد ثبت واقعیت‌های بیرونی است که به اطلاعات یا داده‌های پردازش‌شده تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این داده‌ها که در یک سیستم وجود داردبعد از پردازش شدن به اطلاعاتی تبدیل می‌شود که به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت اسناد مکتوب درمی‌آید.

صدر اظهار داشت: 4 ویژگی برای اطلاعات لازم است؛ اطلاعات باید «مربوط» باشد چرا که آنها به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی اطلاعات «نامربوط» هستند، برخی اطلاعات باید به موقع و «دقیق» باشند یعنی با دقت و صحت در اختیار قرار گیرند و چهارم ویژگی این است که اطلاعات «شکیل» باشند.

وی خاطر نشان کرد: رابطه‌ای بین زمان و دقت وجود دارد که یک مدیریت بهینه به سمتی می‌رود که این دو با یکدیگر در تضاد نباشند؛ در کنار منابعی که برای یک سازمان لازم است، اطلاعات به عنوان یکی از ارکان مهم سازمان‌ها باید مطرح باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از لحاظ هرم مدیریتی وقتی اطلاعات در اختیار قرار می‌گیرد یکی از کارهای مهمی که باید صورت گیرد پردازش اطلاعات است یعنی هر چه به رأس هرم نزدیک‌تر می‌شویم اطلاعات باید کلی‌تر باشد و هرچه به قاعده هرم نزدیک‌تر می‌شویم اطلاعات به صورت جزئی بیان شود.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات باید در همه برنامه‌های کشور باشد، گفت: اگر وظیفه ثبت موالید و فوت را در نظر بگیریم هر کار دیگری که می‌خواهیم انجام دهیم به داشتن آمار آن نیازمند است؛ این آمارها برای تمام برنامه‌ریزی‌های کشور لازم است و از نظر تأمین و توسعه کشور برای برنامه‌هایی که مربوط به استقرار عدالت افقی‌ست ضروری به شمار می‌آید.

صدر اظهار داشت: روند رشد جمعیت از آمارهای سازمان ثبت احوال به دست می‌اید و مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی‌های کشور است.

وی گفت: بحث کنترل جمعیت موضوع مهمی است و برخلاف اینکه فکر می‌کنند این بحث در حوزه سلامت قرار دارد اما جزء بحث‌های سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود و بخشی است که درباره آن خلط مبحث وجود دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به جمعیت به عنوان یک عنصر منفی نگاه نمی‌شود و باید نگاهی که به این موضوع وجود دارد کارشناسانه باشد؛ آنچه در حوزه سلامت وجود دارد فاصله‌گذاری سلامت مادر و فرزند است.

به گفته صدر امید به زندگی در سال 57 حدود 57 سال بوده در حالی که در سال 90 این رقم به  75 سال رسیده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی جمعیت امیدوار به زندگی افزایش پیدا می‌کنند مسیر تمام برنامه‌ها تغییر می‌یابد، همچنین سنینی که بیشترین فوت‌ها در آن رخ می‌دهد در بسیاری از سیاستگذاری‌ها و بحث‌های مربوط به سلامت تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت سازمان ثبت احوال مبنای تمام برنامه‌ریزی‌های کشور است، خاطر نشان کرد: ازدواج شاخص بسیار مهمی برای تهیه مسکن و اشتغال است و در کنار آن شاخص طلاق نیز حکایت‌های بسیاری دارد.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌های اجرایی و تربیتی بخواهند کاری انجام دهد باید بر اساس آمارهایی که در این سازمان منتشر می‌شود باشد.

صدر با بیان اینکه در برخی نقاط کشور امید به زندگی 65 سال و در برخی دیگر از نقاط کشور بالای 80 سال است، گفت: ممکن است این آمار ساده به نظر بیاید ولی تحلیل‌های بسیاری از آنها می‌توان داشت و در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ وظیفه حاکمیت نیز این است که حقوق مردم را ادا کند و در راستای استقرار عدالت تلاش داشته باشد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha