یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
سلامت نیوز : از هرمزگان خبر می‌رسد كه در سه شهر این استان پنج كودك زیر 10 سال ازدواج كردند. درحالی‌كه این خبر از سوی مدیر‌كل ثبت احوال هرمزگان اعلام شد اما اشاره‌ای به اینكه این كودكان در چه شرایطی قبول كردند وارد زندگی مشترك شوند، نشد. آخرین آمارهای ازدواج كودكان در كشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. 24‌هزار‌و 506‌دختر زیر 14سال در برابر پنج‌هزار‌و ۵۱۹‌پسر ۱۰ تا ۱۴ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌كنند.

شرایطی كه آمادگی‌اش برای دختران در سن مجاز ازدواج هم به احتیاط و تامل بیشتری نیاز دارد. آمار مركز آمار ایران در این خصوص به آخرین سرشماری كشور در سال 85 برمی‌گردد. تعداد كودكان ازدواج‌كرده در سنین 10 تا 18 سال دارای همسر، 848‌هزار نفر است.نگرانی از افزایش ازدواج دختران خردسال در كشور در آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی كشور هم نمود دارد؛ گزارشی كه به پدیده «همسران كودك» در ایران امروز اشاره می‌كند. تعداد «مادران كودك» با ۵/۶ برابر فزونی نسبت به «پدران كودك» گویای این است كه دختران خردسال و كودك واقع در سنین ۱۸ـ۱۰سالگی عمدتا با ۸۵درصد همسر مردانی شده‌اند كه در سنین بالای ۱۸سال قرار دارند و فقط ۱۵درصد از این قشر كودكان با كودكان هم‌سن و سال یا هم‌نسل خود ازدواج كرده‌اند.

 به این پدیده اصطلاحا چنین اطلاق می‌شود كه مردانی كه با دختربچه‌های واقع در سن ۱۸ـ۱۰سال ازدواج می‌كنند، می‌گویند «زن و بچه» را با هم اختیار كرده است. اما به گفته یك فعال حقوق زنان و كودكان برای كمك به دخترانی كه در آستانه ازدواج زودرس هستند، نیاز است تا قانون رضایت پدر برای ازدواج دختران برداشته شود. فریده غیرت در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «امروز شاهد هستیم یك دختر 29 یا 30ساله با تحصیلات دكترا هم هنگام ازدواج اول خود نیاز به تایید و رضایت پدر برای ازدواج دارد. خوشبینی بسیاری وجود دارد كه این قانون برداشته شود، چراكه در گذشته خیلی تلاش شد تا در جهت حقوق اجتماعی خانواده سن ازدواج دختر را به 13‌سال رساندیم و این كار انجام شد و امروز هم تلاش می‌كنیم با وجود اینكه كار مشكلی است، قانون اجازه پدر برای ازدواج دختران را ملغی كنیم.»

به گفته او، سن تعیین‌شده در قانون كشور برای ازدواج دختران 13سال و برای پسران 15سال مقرر شده است: «قانون راهی پیش‌بینی كرده برای ازدواج زودرس دختران مبنی بر اینكه اگر دختران ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند، می‌توانند از معافیت از شرط سن استفاده كنند مثلا اینكه دختری رشید كه از قوای جسمانی بالایی برخوردار باشد و باید توجه داشت كه این آمار در جنوب كشور ارایه شده است؛ جایی كه ویژگی فیزیولوژیكی دختران در جنوب با دختران شمال كشور بسیار متفاوت است.

بنابراین قانون در این زمینه راه را باز گذاشته است. پس این آمار وجود داشته و با تایید مركز ثبت احوال صورت گرفته، اما اگرچه این آمار روز به روز در حال كاهش است اما این مساله وجود دارد و قابل كتمان نیست و ما هنوز نمی‌دانیم این دختران با میل ازدواج كرده‌اند یا با اجبار و اجازه پدر.»غیرت تایید می‌كند كه این موضوع مهمی است كه دختری در هشت‌سالگی شاید بتواند عروسكش را انتخاب كند اما قطعا قدرت عقلانی برای انتخاب همسرش را ندارد و برای این كار به اجازه پدر نیاز است.


درحالی‌كه پیمان‌نامه جهانی حقوق كودك، افراد زیر 18‌سال را كودك دانسته اما حدود هفت‌درصد از كودكان در سنین 10 تا 18ساله كشور تا سال 85 «ازدواج» كرده‌اند كه این درصد بالغ بر حدود 848هزار كودك اعم از دختر و پسر را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha