سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آمار مربوط به مصرف دخانیات در آقایان ثابت مانده اما مصرف سیگار در خانم‌ها رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غلامرضا حیدری در نخستین کارگاه آموزشی TOT که در مرکز همایش‌های بنیاد بیماری‌های نادر برگزار شد، اظهار داشت: روند مصرف دخانیات در کشور از یک روند جهانی پیروی می‌کند.

وی افزود: سن میانگین مصرف دخانیات کشور در دو دهه قبل به 20 سالگی و در یک دهه قبل به 16 سالگی رسیده بود.

حیدری خاطر نشان کرد: شیوع مصرف سیگار در افراد بالای 15 سال 12.5 درصد است؛ همچنین شیوع مصرف دخانیات بین نوجوانان حدود 2 درصد است.50 درصد افراد 13 تا 15 ساله تجربه یکبار مصرف سیگار را دارند که این موضوع با مصرف دخانیات متفاوت است.

وی تأکید کرد: مقایسه این آمار با آمار مشابه کشورهای منطقه رقم قابل قبولی است و در مقایسه با دنیا رقم بالایی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص گرایش زنان به سیگار نیز اظهار داشت: معمولاً آمار مصرف سیگار در مردان بیشتر از زنان است اما با توجه به موج فمنیستی که از غرب در حال رواج و گسترش به کشورهای شرقی است، شرکت‌های تولید کننده سیگار از این موضوع سوء استفاده کردند و با تولید سیگارهایی برای زنان با این شعار که تفاوتی نباید بین زن و مرد باشد، این سیگارها را روانه بازار کردند،‌ در حال حاضر آمار مربوط به مصرف دخانیات در آقایان ثابت مانده اما مصرف سیگار در خانم‌ها رو به افزایش است.

وی در خصوص برنامه‌های مشترک این مرکز با آموزش و پرورش نیز تصریح کرد:‌ جلسه‌های مختلف و هفتگی با آموزش و پرورش داریم و درحال تدوین برنامه‌های آموزشی و نهادینه کردن آن در آموزش و پرورش هستیم؛ هفته گذشته در یکی از این جلسات طراحی الگوی آموزش را انجام دادیم که در سال آینده تحصیلی در سطح کشور برای دانش‌آموزان اجرایی خواهد شد و این اولین مداخله آموزشی در سطح کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha