سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شیوع مصرف سیگار در سنین نوجوانی در ایران حدود 2 درصد است و نیمی از نوجوانان در سنین 13 تا 16 سالگی حداقل یك بار مصرف دخانیات مانند استعمال سیگار را تجربه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا حیدری در حاشیه برگزاری گردهمایی TOT با محوریت ترك سیگار در محیط‌های دندانپزشكی كه در بنیاد بیماری‌های نادر برگزار شد، افزود: روند مصرف دخانیات در ایران از روند جهانی تبعیت می‌كند به گونه‌ای كه حدود 2 دهه قبل سن شروع مصرف سیگار 20 سالگی بود و در یك دهه بعد این سن به 16 سالگی كاهش یافت و در حال حاضر سن آغاز استعمال دخانیات در ایران حدود 14 سال است،  هرچند كه اخباری از شروع مصرف دخانیات در سنین 10 -11 سالگی نیز به گوش می‌رسد. البته در كل این آمار در مقایسه با كشورهای منطقه قابل قبول است.

وی در ادامه گفت: بر اساس آمار سال جاری، در حال حاضر 5/12 درصد از مصرف كنندگان دخانیات بالای 15 سال هستند.

رییس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه گرایش زنان به سیگار تصریح كرد: روند مصرف سیگار در چند گذشته در كشورهای پیشرفته مشابه روند كنونی استعمال این ماده در كشورهای در حال توسعه است. مصرف دخانیات در هر جامعه‌ای از مردان آغاز می‌شود و به اوج می‌رسد سپس زنان شروع به استعمال این ماده می‌كنند و زمانی كه مصرف دخانیات در مردان به روند ثابتی می‌رسد استفاده از این ماده در زنان افزایش می‌یابد.

وی درباره علت طی شدن این روند اظهار كرد: موج فمنیستی كه در دهه 60 و 70 میلادی به وجود آمد و در آن بر تساوی حقوق مرد و زن تاكید می‌شد، باعث شد كه شركت‌های دخانی با سوء استفاده از این موج سیگارهای زنانه‌ای را تولید و آنها را با تبلیغات زنانه وارد بازار كنند.

حیدری افزود: بر اساس این موج فمینیستی، زنان می‌توانستند رفتارهای مشابه مردان داشته باشند همین امر باعث شد كه گردانندگان شركت‌های تولید كننده دخانیات تلاش كنند از پتانسیل موجود در كشورهای در حال توسعه برای فروش محصولات خود استفاده كنند.

وی درباره اقدامات انجام شده در وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از استعمال دخانیات از سوی نوجوانان، اظهار كرد: بیش از 10 سال است كه مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با وزارت آموزش و پرورش در این زمینه تعاملاتی دارد، البته اگرچه شروع استعمال دخانیات از سنین مدرسه است ولی نباید از نقش خانواده‌ها غفلت كرد و همه مسئولیت را به دوش آموزش و پرورش انداخت.

حیدری اضافه كرد: در طی 10 سال اخیر ستاد پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) در وزارت آموزش و پرورش تشكیل شد، این ستاد برنامه‌های آموزشی را در زمینه رعایت بهداشت و رفتارهای پرخطر دارد اما هنوز این طرح به طور مطلوب اجرا نشده است و در بسیاری از مدارس به صورت آزمایشی به اجرا در آمده است.

رییس مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: هفته گذشته در آخرین جلسه برگزار شده درباره این طرح قرار شد كه برنامه‌های آموزشی تدوین شود و قرار است در سال تحصیلی 91 -92 این طرح به صورت آزمایشی در سه منطقه آموزش و پرورش در سطح كشور اجرا شود.

حیدری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رابطه طبقه اجتماعی با استعمال سیگار اظهار كرد: به طور كلی مصرف دخانیات در قشر فقیر و با تحصیلات كم، بیشتر شیوع دارد اما این حرف به معنای آن نیست كه افراد تحصیلكرده و مرفه اصلا سیگار نمی‌كشند.

وی درباره فعالیت‌های مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهاركرد:‌ این مركز در چهار سال اخیر به عنوان همكار سازمان جهانی بهداشت در زمینه‌هایی مانند تحقیقات در منطقه امرو انتخاب شده است علاوه بر آن برای نخستین بار برنامه‌های ترك سیگار را در كشور اجرا كرده و برای نخستین بار، سامانه هوشمند تلفن گویای ترك سیگار را در ایران راه اندازی كرده است البته در سطح جهان به جز ایران این سامانه تنها در كشورهای برزیل و ایرلند فعالیت می‌كند.

حیدری در پایان در زمینه رابطه استعمال سیگار و تولد كودكان مبتلا به لب شكری گفت: برای پیشگیری از ابتلا كودكان به این عارضه، مرد و زن نباید سیگار بكشند و پیش از ازدواج سیگار كشیدن را ترك كنند، در غیر این صورت پیش از حاملگی زن، این كار را انجام دهند چون اگر حتی پدر سیگاری باشد امكان دارد فرزنش لب شكری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha