دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲
کد خبر: 38976

پیچ خوردگی عبارت است از پارگی بافتهای سفت و تسمه مانندی به اسم رباط که کارشان حمایت از مفصل و محدود کردن حرکات آن است. پیچ معمولاً زمانی رخ می‌دهد که کشیدگی بیش از حد یا حرکت پیچشی ناگهانی باعث شود که مفصل بیشتر از محدوده مجاز حرکتش بچرخد.

آیا پیچ خوردگی خطرناک است؟

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلولندکلینیک، پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که یک رباط کشیده یا پاره شود.

 رباط یک نوار قوی و فیبری از بافت طناب مانند است که دو یا چند استخوان را در یک مفصل به هم متصل می کند. وقتی پیچ خوردگی اتفاق می افتد، ممکن است یک یا چند رباط آسیب دیده باشد.

هنگامی که شما دچار رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی می شوید، مستقیماً روی مفصل درگیر تأثیر می گذارد. شدت رگ به رگ شدن می تواند از کشیده شدن رباط، پارگی جزئی یا پارگی کامل متغیر باشد. شدت آسیب هم به میزان پیچ خوردگی و هم به تعداد رباط های درگیر بستگی دارد.

پیچ خوردن در کجا رخ می دهد؟

هر مفصلی در بدن می تواند دچار رگ به رگ شدن شود، اما آسیب پذیرترین مناطق شامل نقاطی است که در معرض خطر بالاتر آسیب ناشی از سقوط و ضربه در هر دو قسمت فوقانی و تحتانی بدن قرار دارند. سه نقطه رایج برای پیچ خوردگی مچ پا، زانو و مچ دست هستند.

  • پیچ خوردگی مچ پا: این نوع پیچ خوردگی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که پا در حین دویدن، چرخش یا فرود آمدن روی مچ پا پس از یک پرش به سمت داخل می‌چرخد.
  • پیچ خوردن زانو: معمولاً پس از ضربه به زانو یا زمین خوردن اتفاق می افتد. 
  • پیچ خوردن مچ دست: این رگ به رگ شدن اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که زمین بخورید و روی دستی دراز شده فرود بیایید.

چه کسانی بیشتر دچار پیچ خوردگی می شوند؟

هر کسی ممکن است در معرض خطر رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی باشد. رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی می تواند برای افراد جوان و پیر و همچنین ورزشکاران و کسانی که فعالیت های معمولی روزانه انجام می دهند اتفاق بیفتد. شما ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید اگر:

  • سابقه رگ به رگ شدن دارید.
  • شما در وضعیت جسمانی نامناسبی هستید یا اضافه وزن دارید.
  • شما در فعالیت های بدنی زیادی که روی سطوح ناهموار اتفاق می افتد شرکت می کنید.
  • شما خسته شده اید؛ عضلات خسته کمتر امکان پشتیبانی خوب از بدن را دارند.

چه چیزی باعث پیچ خوردگی می شود؟

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی به دلیل آسیب مستقیم یا غیرمستقیم (تروما) ایجاد می شود که مفصل را از موقعیت خارج می کند و بیش از حد کشیده می شود و گاهی اوقات باعث پارگی رباط های نگهدارنده می شود. نمونه هایی از آسیب هایی که باعث رگ به رگ شدن می شوند عبارتند از:

  • چرخش ناگهانی و شدید مچ پا: چه در حین دویدن، چه در حال تغییر جهت یا در هنگام فرود آمدن از یک پرش
  • افتادن یا لیز خوردن روی سطح مرطوب یا زمین ناهموار
  • ضربه زدن به بدن، از جمله ورزش های تماسی که باعث ضربه مستقیم یا تغییر تعادل و زمین خوردن می شود

علائم و نشانه های پیچ خوردگی

علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل شدت آسیب متفاوت باشد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد
  • تورم که می تواند نشان دهنده التهاب زمینه ای در داخل مفصل یا در بافت نرم اطراف مفصل باشد.
  • کبودی 
  • بی ثباتی، به ویژه در مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو یا مچ پا مشاهده می شود.
  • از دست دادن توانایی حرکت و استفاده از مفصل

پیچ خوردگی چگونه تشخیص داده می شود؟

پیچ خوردگی را می توان به روش های مختلفی تشخیص داد، از جمله:

  • از طریق پزشک: پزشک شما یک شرح حال می گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا ببیند آیا شرح حال و معاینه با آسیب مفصلی که می تواند باعث آسیب یک یا چند رباط شده باشد مطابقت دارد یا خیر. آنها تورم، دامنه حرکتی و ثبات مفصل را بررسی می کنند.
  • از طریق آزمایش های تصویربرداری: متخصصان ارتوپدی برای اطمینان از عدم شکستگی استخوان، با اشعه ایکس وضعیت شما را بررسی می کنند. اگرچه یک رباط را نمی توان در عکس اشعه ایکس مشاهده کرد، اما بررسی فاصله مفصل و رد شکستگی می تواند مهم باشد. بسته به معاینه آنها یا پاسخ شما به درمان اولیه، ممکن است به تصویربرداری بالاتر مانند سونوگرافی یا MRI برای ارزیابی بیشتر آسیب شما نیاز باشد.

آیا پیچ خوردگی درجات مختلفی دارد؟

بله، مانند سایر صدمات، شدت رگ به رگ شدن ها متفاوت است. میزان آن بر اساس میزان آسیب دیدگی رباط های مچ پا یا مچ دست تعیین می شود.

  • پیچ خوردگی خفیف: فقط کمی کشش رباط ها وجود دارد.
  • پیچ خوردگی متوسط: ترکیبی از کشش و کمی پارگی رباط وجود دارد.
  • پیچ خوردگی شدید: پارگی کامل رباط وجود دارد.

پیچ خوردگی چگونه درمان می شود؟

پزشک به شما توصیه می کند که از روش PRICE برای 24 تا 48 ساعت اول پس از آسیب پیروی کنید. PRICE مخفف:

  • محافظت: سعی کنید ناحیه مورد نظر را بی حرکت کنید یا از مفصل تحمل کننده وزن دوری کنید تا از حرکت بیشتر جلوگیری کنید و تراز را بازیابی کنید. ممکن است به شما توصیه شود که از بریس/آتل یا عصا استفاده کنید تا   به ناحیه آسیب دیده فشار وارد نکنید.
  • استراحت: ورزش‌ها و فعالیت‌های روزمره خود را کاهش دهید. آسیبی مانند رگ به رگ شدن نیاز به تغییر در روال عادی خود دارد تا این ناحیه بهبود یابد.
  • یخ: یک کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار را چهار تا هشت بار در روز انجام دهید. می توانید از کیسه سرد، کیسه یخ یا کیسه پلاستیکی پر از یخ که در حوله پیچیده شده استفاده کنید. حتی یک راه بهتر برای یخ زدن ناحیه مورد نظر، استفاده از روش ماساژ یخ است؛ می‌توانید از یک تکه یخ که در یک پارچه شستشو نگه داشته شده استفاده کنید یا آب را در یک فنجان ریخته و داخل فریزر قرار دهید. بعد از اینکه فنجان یخ زد، دور آن پارچه بپیچید و از حرکات دایره ای یا حرکت رفت و برگشت در ناحیه مورد نظر استفاده کنید. برای جلوگیری از یخ زدگی و آسیب سرما، بیش از 20 دقیقه یخ را استفاده نکنید. به محض اینکه احساس بی‌حسی یا ناراحتی کردید، باید  ماساژ و استفاده از یخ را متوقف کنید.
  • فشرده سازی: فشرده سازی (فشار مداوم) ناحیه آسیب دیده به کاهش تورم کمک می کند.  بانداژ باید راحت باشد، اما نه آنقدر سفت که ناراحت کننده باشد یا گردش خون شما را قطع کند. یک راه ساده تر برای اعمال فشار از زانو به پایین استفاده از جوراب های فشاری است. این نوع جوراب را می توان به راحتی به صورت آنلاین یا بدون نسخه خریداری کرد.
  • ارتفاع: برای کمک به کاهش تورم، ناحیه آسیب دیده را روی بالش بالا نگه دارید. شما باید سعی کنید آسیب را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

آیا پیچ خوردگی نیاز به جراحی دارد؟

بسته به مفصل درگیر و شدت پیچ خوردگی، گاهی اوقات برای درمان پیچ خوردگی نیاز به جراحی است. اگر جراحی توصیه شود، پزشکان آسیب، پتانسیل التیام هم با و هم بدون جراحی را ارزیابی می‌کنند و بر اساس سن، سطح فعالیت و عوامل خطر مرتبط با جراحی، توصیه‌هایی برای بهترین بهبودی ارائه می‌کنند.

آیا پیچ خوردگی نیاز به فیزیوتراپی دارد؟

اغلب، فیزیوتراپی پس از پیچ خوردگی توصیه می شود. این نوع آسیب ممکن است بهبود یابد و ممکن است پویایی مفصل را تغییر دهد. میزان پیچ خوردگی مراحلی را که باید در روند بهبودی بردارید تعیین می کند.

 یک فیزیوتراپیست با شما همکاری خواهد کرد تا قدرت و تحرک را در مفصل خود به دست آورید. درمانگر برای جلوگیری از سفت شدن مفصل آسیب دیده، تمریناتی را به شما آموزش می دهد و همچنین یک برنامه ورزشی خانگی به شما می دهد. 

تمرینات برای ایجاد قدرت و تعادل (در پیچ خوردگی های مچ پا و زانو) به مرور زمان افزایش می یابد تا زمانی که به سطح قبل از آسیب برگردید. فیزیوتراپی شما می‌تواند به بازگشت به ورزش، برنامه‌های ورزشی کمک کند و مفصل آسیب‌دیده را حتی قوی‌تر از ابتدا کند.

بهبودی پس از پیچ خوردگی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بهبودی شما پس از پیچ خوردگی به شدت آسیب شما بستگی دارد. در پیچ خوردگی های خفیف، بهبودی شما ممکن است تنها چند هفته کوتاه باشد. در پیچ خوردگی های شدیدتر، بهبودی ممکن است 12 هفته طول بکشد.

 ترمیم جراحی رباط های کاملاً پاره شده طولانی ترین دوره بهبودی را خواهد داشت، در صورت انجام عمل جراحی، برنامه بهبودی و پس از عمل برای بازگشت به فعالیت ها توسط جراح شما مشخص می شود. با پزشک خود در مورد شدت پیچ خوردگی و جدول زمانی بهبودی خود صحبت کنید.

چه زمانی باید برای  پیچ خوردگی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  • شما نگران مصدومیت خود هستید. گاهی اوقات چیزی که به نظر می رسد پیچ ​​خوردگی خفیف است، ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید طول بکشد. 
  • شما درد شدیدی دارید و نمی توانید روی مفصل آسیب دیده وزن وارد کنید.
  • ناحیه آسیب دیده کج به نظر می رسد، دارای توده ها و برجستگی هایی (به غیر از تورم) است که روی مفصل آسیب ندیده نمی بینید. ممکن است متوجه عدم تقارن بین مفصل آسیب دیده و مفصل طبیعی شوید.
  • شما نمی توانید مفصل آسیب دیده را حرکت دهید.
  • در هر قسمت از ناحیه آسیب دیده بی حسی وجود دارد.
  • قرمزی یا رگه های قرمزی را می بینید که از آسیب پخش شده اند.
  • شما به ناحیه ای که قبلاً آسیب دیده است آسیب می زنید.
  • در قسمت استخوانی پای خود درد، تورم یا قرمزی دارید.



 اگر پیچ خوردگی داریم ابتدا چه کار باید بکنیم؟

  1. اگر مفصل یا عضو آسیب دیده تغییر شکل نداده است (که در آنصورت می‌توانست نشان دهنده یک در رفتگی یا شکستگی باشد) کودک خود را خوابانده و عضو صدمه دیده را بلند کنید.
  2. برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  3. برای حمایت از مفصل ابتدا روی آنرا یک لایه ضخیم از پنبه طبیعی بپوشانید سپس با باندکشی مفصل را باندپیچی کنید. متعاقباً برای آنکه تورم آتی موضع آسیب دیده منجر به سختی بیش از حد باند نشود باندپیچی را مرتباً چک کنید.
  4. از کودک خود بخواهید حداقل برای ۲۴ ساعت مفصل را استراحت دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha