سلامت نیوز: پزشكان در دو مطالعه مختلف نشان داده‌اند تشخیص سرطان روده بزرگ در بیمارانی كه مبتلا به چاقی یا دیابت هستند معمولا به درستی صورت نمی‌گیرد كه در نتیجه آن، بیماران مبتلا به سرطان روده - راست روده، بیشتر با خطر مرگ مواجه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این مطالعات تاثیر شاخص توده بدنی و تشخیص دیابت نوع دوم روی احتمال زنده ماندن بیماران پس از تشخیص سرطان روده بزرگ مورد ارزیابی دقیق انجام گرفت و معلوم شد كه هر دو فاكتور در كاهش شانس زنده ماندن و افزایش خطر مرگ این بیماران نقش دارند.

به گزارش سایت اینترنتی فود كانسومر، در یكی از این مطالعات معلوم شد كه خطر مرگ مبتلایان به سرطان روده در بیمارانی كه دارای اضافه وزن هستند در مقایسه با بیمارانی كه وزن طبیعی دارند، 30 درصد بیشتر است. در بیماران چاق خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی 68 درصد و احتمال مرگ ناشی از سرطان روده - راست روده 35 درصد بالاتر است.

پزشكان آمریكایی می‌گویند: سرطان روده - راست روده كه سالانه بیش از 101 هزار نفر را در این كشور مبتلا می‌سازد و جان 50 هزار نفر را نیز در سال می‌گیرد در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. خوردن حجم زیادی از فیبر خوراكی و نیز كاهش مصرف گوشت از اقدامات مهم در كاهش خطر بروز این سرطان هستند.

براساس این گزارش، نشانه‌های این سرطان شامل اسهال، یبوست یا هر تغییری که در عادت دفع روزمره به وجود آمده و بعد از چند هفته به حالت اولیه برنگردد، وجود خون در مدفوع یا مدفوع خیلی تیره رنگ، کم خونی غیرقابل توجیه، درد شکمی، انسداد روده‌ای،‌ کاهش وزن بدون دلیل موجه و خستگی مداوم هستند.

نکته مهم این است که بیشتر سرطانهای روده، نشانه‌ای ندارند و معمولا وجود خون در مدفوع اولین علامت است که اغلب با چشم غیرمسلح قابل رویت نبوده و با آزمایش‌های میکروسکوپی تشخیص داده می‌شود.

ارزیابی این مطالعات در مجله اونكولوژی بالینی تشریح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha