سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
سلامت نیوز: تحقیقات جدید پزشکی نشان می‌دهد: تغییر در عملکرد یک ژن معین و موثر در رشد سیستم هدایت عصبی در قلب چه بسا باعث بروز ضربان نامنظم قلبی و مرگ ناشی از آن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ساختار ژنی و بیولوژیکی که روند شکل گیری و کار سیستم هدایت عصبی ضربان قلب را کنترل می‌کند، هنوز به خوبی شناخته نشده است.

اما پژوهشگران دانشگاه یوتا که تحقیقات جدیدی را بر روی جنین موشها انجام دادند، دریافتند تغییر در عملکرد ژن Tbx3 در نحوه رشد سیستم هدایت عصبی در قلب وارد می شود و باعث ضربان نامنظم قلبی می‌شود.

تحقیقات نشان داد: سیستم هدایت عصبی در قلب تا حد زیادی از میزان ژن مذکور اثر می‌پذیرد به گونه‌ای که یک جنین موش مورد آزمایش که دارای میانگین کمتر از حد طبیعی این ژن بود، از ضربان نامنظم قلب رنج می‌برد و مرده به دنیا آمد اما میانگین بالای این ژن در سایر جنین‌ها باعث زنده ماندن آنها شد.

 خانم آن ام مون مسئول این تحقیقات گفت: سیستم هدایت عصبی در قلب در قبال  Tbx3 بسیار حساس است.

وی افزود: این ژن برای رشد و شکل گیری این سیستم و ادامه عملکرد خوب آن ضروری است.

تعداد طبیعى ضربان قلب بین ۶۰ و ۱۰۰ ضربان در دقیقه و متوسط آن ۷۲ تا ۷۸ ضربان است و نامنظمى و به هم خوردن آهنگ طبیعى ضربان قلب را آریتمى می‌گویند.

ضربان قلب کمتر از  ۶۰ بار در دقیقه «برادیکاردى» یا همان کندی و ضربان قلب بیش از ۱۰۰ در دقیقه «تاکیکاردى» یا همان تندی خوانده می‌شود.

کندى ضربان قلب که با ورزش یا هیجان افزایش نیابد معمولاً نشانه اختلال هدایت داخل قلبى (بلوک قلبی) است.

شروع ناگهانى افت ضربان قلب به زیر ۴۰ ضربان در دقیقه به ویژه اگر همراه با درد قفسه سینه، خستگی یا تنگى نفس باشد، نشانگر یک حملهٔ قلبى جدید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha