سلامت نیوز: یک استاد دانشگاه و جامعه شناس معتقد است که ازدواج کودکان نه تنها پیامدهای اجتماعی زیادی در بر خواهد داشت بلکه وجهه سیاسی کشور را نیز به خطر می اندازد.

امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با پانا در خصوص ازدواج کودکان در شهرهای جنوبی کشور با بیان اینکه از نظر بیولوژیکی میانگین بلوغ دختران 9/12 سال و بلوغ جنسی آنان در سن 14 سالگی رخ می دهد اظهار داشت: متاسفانه به دلیل فرهنگ سنتی در نقاط مختلف کشور، کودکانی که هنوز بلوغ آنان تکامل نیافته است مجبور به ازدواج می شوند که این امر می تواند پیامدهای منفی بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

ازدواج دو کودک 11و12ساله در یک روستا


وی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که در 33 شهر کشور و در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و برخی شهرهای شرقی و شمالی کشور صورت گرفته است ازدواج کودکان امری رایج محسوب می شود به طوری که چندی پیش دختری 11 ساله با پسری 12 ساله در یکی از روستاهای جنوبی کشور به عقد هم درآمدند.
قرایی مقدم به مشکلات باروری دخترانی که در سن کم ازدواج می کنند اشاره کرد و افزود: عدم باروری، سقط جنین، مشکلات زنانگی و مرگ از مشکلاتی است که بسیاری از دختران جوان را تهدید می کند.
به گفته این جامعه شناس گاهی دختری را به پیرمردی به جای بدهی می سپارند که مشاهده این موارد تاثیرات مختلفی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی در جامعه به جای خواهد گذاشت و بالتبع زمینه های بروز ورود به روابط نامشروع و بزهکاری ها را در جامعه فراهم خواهد کرد.

تاثیرت منفی بر وجهه سیاسی در کشور از جمله مواردی است که این استاد دانشگاه به آنها اشاره و تصریح کرد: عضویت ایران در کنوانسیون جهانی حقوق کودکان باید مد نظر قرار گرفته و با آگاه سازی افراد به خصوص قبایل و قوم ها باید از برچسب زدن کشورهای دیگر به فرهنگ کشور جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha