یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 40065
سلامت نیوز: برخی افراد عادت دارند به محض سردشدن هوا، چه در منزل و چه در خارج از منزل، کلی لباس گرم بپوشند. این عادت به هیچ وجه درست و پسندیده نیست./خیلی از افراد می گویند «گرمایی» یا «سرمایی» هستند ولی گرمایی یا سرمایی بودن هم به عادت گرم یا سرد نگه داشتن دمای بدن و محیط زندگی مربوط است.

یکی از باورهایی که در بین بسیاری از مردم وجود دارد، این است که گرما باعث می شود بیماری از بدن دور شود؛ یعنی هرچقدر در این روزهای سرد سال بیشتر خودمان را بپوشانیم و گرم تر بمانیم، احتمال بیمارشدنمان هم به حداقل خواهد رسید!

اما این باور، پایه و اساس علمی ندارد و درجه حرارت بدن باید متعادل باشد. به عبارت ساده تر، همه ما باید طوری لباس بپوشیم که نه به شدت احساس گرما کنیم و نه از سرما بلرزیم. اینکه بدن را در حجم انبوهی از لباس های گرم بپیچیم، اصلا تضمینی برای مبتلا نشدن به بیماری ها ندارد.

برخی افراد عادت دارند به محض سردشدن هوا، چه در منزل و چه در خارج از منزل، کلی لباس گرم بپوشند. این عادت به هیچ وجه درست و پسندیده نیست. عادت کردن بدن به هوای متعادل و حتی کمی سرد، خیلی بهتر از این است که به هوای خیلی گرم عادت کند. حتما می پرسید چرا؟ پاسخ ساده است؛ معمولا درجه حرارت محیط منزل، محل کار، داخل اتومبیل و فضای آزاد با یکدیگر تفاوت دارند بنابراین اگر درجه حرارت بدن را در اندازه متعادل که حدود 37 درجه است، نگه داریم، امکان بیمارشدن در اثر تغییر دمای بدن مان را به کمترین حد ممکن خواهیم رساند.

اگر با پوشیدن لباس های زیاد، بدن مان را بیش از حد گرم کنیم و بعد به محیط های کمی سردتر وارد شویم، امکان ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری ها را بالا می بریم. بد نیست بدانید امکان سالم ماندن بچه هیا خانواده هایی که آنها را در هوای متعادل نگه می دارند، از بچه هایی که در محیط کاملا گرم پرورش می یابند، به مراتب بیشتر است. شاید شما هم والدینی که در این روزهای سرد سال، فرزندشان به دنیا می آید، دیده با شید؛ خیلی از آنها از ترس سرما نخوردن نوزاد، او را سخت می پوشانند و گرم نگه می دارند در حالی که هوای اتاق و دمای بدن تمام افراد، از نوزاد گرفته تا کهنسال، باید متعادل و حدود 37 درجه سانتی گراد باشد. گرم کردن بیش از حد هوای منزل با پوشاندن لباس زیاد به نوزاد باعث می شود به محض روبروشدن با هوا یا محیط های خنک تر، بلافاصله واکنش نشان دهد و به بیماری هایی مانند سرماخوردگی مبتلا شود.

چه کسی سرمایی است، چه کسی گرمایی است؟

خیلی از افراد می گویند «گرمایی» یا «سرمایی» هستند ولی گرمایی یا سرمایی بودن هم به عادت گرم یا سرد نگه داشتن دمای بدن و محیط زندگی مربوط است مثلا اگر به کسی در دوران نوزادی و کودکی لباس های زیادی پوشانده و در خانه ای کاملا گرم بزرگ شود، به حض برخورد با هوای سرد بیمار می شود و نمی تواند دمای پایی و هوای سرد را تحمل کند. به این افراد به اصطلاح «گرمایی» می گویند.

در مقابل این افراد، کسانی هستند که در محیط های کاملا خنک بزرگ شده اند و به راحتی می توانند سرما را تحمل کنند. آنها در فصل زمستان هم به سادگی داخل آب سرد رودخانه ها می روند یا در هوای سرد رفت و آمد می کنند. به این افراد هم در اصطلاح، سرمایی می گویند.

عادت به گرما، عادت بدی است

می توان این طور نتیجه گرفت که عادت دادن بدن به گرمای زیاد به هیچ وجه درست نیست و بهتر است بدن به هوای متعادل عادت کند تا احتمال بروز مشکلات و بیماری های مختلف به حداقل برسد. هرطور که بدن را عادت دهیم، همان طور می ماند و گرمایی یا سرمایی شدن فرزندانمان، کاملا دست خودمان است.

لباس زیاد شما را کلافه می کند

زیاد لباس پوشیدن، روی سلامت روان هم تاثیر منفی می گذارد. وقتی لباس خیلی سنگین می پوشیم، عمل تبخیر در بدنمان به خوبی انجام نمی شود و کلافه می شویم. از طرف دیگر، وقتی پوست بدن در معرض هوای متعادل قرار می گیرد، با محیط خارجی تبادل گازی انجام می دهد ولی با پوشیدن لباس زیاد یا لباس خیلی سبک ممکن است بدن آسیب ببیند و دچار مشکلات و بیماری های خاصی شویم.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha