وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال موظف بودیم سختی‌های هدفمندی یارانه‌ها را تحمل کنیم از تعیین قیمت تمام شده خدمات پزشکی در وزارت بهداشت خبر داد و درباره میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی سال آینده نیز گفت: همه چیز به میزان قیمت نفت در بودجه ۹۱ بستگی دارد اما افزایش تعرفه‌ها کمتر از ۹ درصد نخواهد بود.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال موظف بودیم سختی‌های هدفمندی یارانه‌ها را تحمل کنیم از تعیین قیمت تمام شده خدمات پزشکی در وزارت بهداشت خبر داد و درباره میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی سال آینده نیز گفت: همه چیز به میزان قیمت نفت در بودجه ۹۱ بستگی دارد اما افزایش تعرفه‌ها کمتر از ۹ درصد نخواهد بود.

مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با فارس افزود:‌ در مورد بودجه سال آینده، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری امسال کار خوبی انجام داد و آن این بود که دستگاههای مختلف را جمع کردند و نظرات و پیشنهادهای آ‌نها را برای بودجه سال آینده شنیدند،‌ما هم نظرات وزارت بهداشت را برای بودجه سال آینده اعلام کردیم.

وی گفت: از اینکه در نهایت چه تصمیمی برای بودجه سال آینده وزارت بهداشت بگیرند ما مطلع نیستیم اما همین که نظرات دستگاهها را شنیدند نسبت به سالهای گذشته پیشرفت محسوب می‌شود،‌چندین جلسه گذاشتند و به نظرم حداقل تأثیرش این است که برخی پیشنهادهای دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت در قانون بودجه لحاظ می شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد بودجه‌های وزارت بهداشت بخشی از بودجه‌های مراکز درمانی از درآمد اختصاصی است که خودمان کسب می‌کنیم،یک مقداری منشأ مالیاتی دارد که وزیر اقتصاد و معاونت نظارت راهبردی برآورد آن را دارند، مبلغ دیگر نیز درآمدهای نفتی است.

همه چیز به قیمت نفت بستگی دارد


وی گفت: میزان افزایش بودجه وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌ها به میزان افزایش قیمت نفت و پیش بینی آن در بودجه ۹۱ بستگی دارد و تا زمانی که در این مورد در دولت تصمیمی گرفته نشود نمی‌توانیم میزان افزایش بودجه وزارت بهداشت و بخش سلامت را برای سال آینده برآورد و اعلام کنیم.

افزایش بیش از ۹درصدی تعرفه‌ها در سال آینده

وحید دستجردی ادامه داد:‌ در مورد میزان افزایش بودجه نیز نظرات مختلفی را در معاونت نظارت راهبری ریاست جمهوری شنیده‌ایم از ۹ درصد و ۱۰ درصد گرفته تا رقم‌های بالاتر ولی اینکه واقعاً چه مقدار افزایش بودجه داشته باشیم به برآورد قیمت نفت در سال آینده وابسته است.

قیمت تمام شده خدمات پزشکی تعیین شد


وزیر بهداشت همچنین درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده نیز توضیح داد: بر اساس قانون برنامه توسعه تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در کشور باید به سمت رقم های واقعی و هزینه تمام شده برود به همین علت یک کار کارشناسی خوبی در وزارت بهداشت درباره قیمت تمام شده این خدمات انجام شده که تقریباً نهایی شده است و بر اساس آ‌ن قیمت تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مسئله دیگری که بر قیمت و تعرفه خدمات پزشکی تأثیر می‌گذارد، نرخ تورم سالانه است، بحث دیگر تأثیر هدفمندی یارانه‌ها بر نرخ خدمات پزشکی است و بخش دیگری که تأثیرگذار است،‌تکالیف قانون برنامه بر نظام سلامت است که باید انجام دهیم همه اینها را که جمع بندی کنیم منجر به این می‌شود که باید افزایش معقولی در نرخ تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی داشته باشیم.

وحید دستجردی گفت:‌ در مورد این افزایش معقول البته بخشی را که فرانشیز است مردم باید بپردازند که برای خدمات سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات بستری ۱۰ درصد است بنابراین تعیین تعرفه‌ها باید طوری باشد که پرداخت از جیب مردم کم شود به نحوی که به ۳۰ درصد کل هزینه‌های سلامت برسد.

پیشنهاد اصلاح تعرفه‌های بخش خصوصی در دولت ماند

وزیر بهداشت اضافه کرد: امسال میزان افزایش تعرفه خدمات پزشکی برای بخش دولتی ۹ درصد و برای بخش خصوصی ۷ درصد بود که البته بخش خصوصی شاکی بودند به همین علت ما به دولت پیشنهاد دادیم که برای ۶ ماه دوم سال تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی را اصلاح کنند که هنوز این پیشنهاد در دولت است.

دولت مابه التفاوت افزایش تعرفه‌های پزشکی را نداد

وی گفت:‌ در مورد تعرفه خدمات پزشکی بخش دولتی نیز معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول داد که فاصله افزایش ۹درصدی تا ۲۳ درصدی پیشنهادی وزارت بهداشت را جبران کند که البته هنوز این کار انجام نشده و با توجه به اینکه در ماههای پایانی سال هستیم هنوز امیدواریم که این کار انجام شود و دوستان در معاونت نظارت راهبردی هنوز در این زمینه به ما امیدواری‌هایی می‌دهند.

وحید دستجردی ادامه داد: تلاش ما برای تعرفه‌های سال آینده این است که فرانشیز پرداختی مردم هر چه کمتر افزایش یابد و یک مقداری هم درآمدهای اختصاصی مراکز درمانی را به وسیله راهکارهای مدیریتی و افزایش بهره‌وری بالا ببریم.

دولت الکترونیک در وزارت بهداشت

وی گفت: ‌امسال هم این کار انجام شد که کار مهمی بود، مسئله دولت الکترونیک را در بیمارستانها اجرا کردیم، سیستم اقتصادی سلامت به کار انداخته شد و بر اساس آن حسابداری تعهدی را انجام دادیم و با افزایش بهره وری و ارتقای مدیریتی سعی می کنیم درآمد اختصاصی بیمارستانها را ارتقا دهیم.

وزیر بهداشت افزود:‌ اما این اقدامات نمی‌تواند کمبودها را جبران کند و افزایش کم بودجه را جبران نمی‌کند و تلاش اصلی ما افزایش بودجه بخش سلامت در بودجه سال ۹۱ است.

تحمل می‌کنیم

وی گفت: تلاش مسئولان وزارت بهداشت این است که این مشکلات روی کیفیت خدمات پزشکی تأثیر نگذارد، یعنی همه سعی می‌کنند سختی‌ها را به جان بخرند و تحمل کنند و به طول زمان واگذار کنند تا اعتباری داده شود و مشکلات حل شود.

تحمل تبعات و عوارض هدفمندی یارانه‌ها وظیفه ما بود

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاده این است که علیرغم همه این مشکلات با توجه به اینکه سال اول برنامه هدفمندی یارانه‌ها هستیم، خودمان را موظف می‌دانستیم که عوارض و تبعات این برنامه را تحمل کنیم و این جزء وظایف ما بود، یک مقداری هم اصلاح الگوی مصرف داشتیم که در این زمینه جای تلاش بیشتر هم وجود دارد.

کسری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی هر دانشگاه علوم پزشکی

وزیر بهداشت افزود: در این مورد هم افزایش نیافتن منطقی تعرفه‌های پزشکی به ما صدمه زد. هم افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار زیاد و مضاعفی را به بیمارستانها وارد کرد، اکثر دانشگاههای علوم پزشکی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان و برخی بیشتر کسری بودجه دارند و در پرداخت حقوق پرسنل و کارهای دیگر مشکلات فراوانی دارند.

وحید دستجردی گفت: آنچه از دانشگاههای علوم پزشکی خواستیم و آنها هم لبیک گفتند این است که کاری کنند که نه تنها کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند بلکه افزایش کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی را هم داشته باشیم تا امید داشته باشیم در آینده نزدیک مشکلات و کسری‌ها بر طرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha