رییس سازمان نظام پزشكی كشور درباره بیشترین حجم و تخلفات پزشكی گفت: در حال حاضر دو سوم پزشكان كشور را پزشكان عمومی تشكیل می‌دهند لذا حجم شكایات مردم از پزشكان عمومی به علت قصور بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر سید شهاب الدین صدر در جمع خبرنگاران بیشترین شكایات مردم از رشته‌های تخصصی پزشكی را رشته‌های زنان و مامایی و ارتوپدی بیان كرد و افزود: در رشته تخصصی زنان به علت اینكه جان دو نفر(مادر و نوزاد) مورد تهدید قرار می‌گیرد معمولا تعداد شكایت از این رشته نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است.

وی رشته‌های جراحی عمومی، چشم، گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیك را از دیگر شكایات مردم بیان كرد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در پزشكی قانونی 5 هزار پرونده در كمیسیونهای تخصصی تشكیل شده است كه 2 هزار پرونده مربوط به قصور پزشكی است.

دكتر صدر تصریح كرد: در 50 درصد از شكایات مردمی پس از بررسی توسط كارشناسان برائت كامل صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در كشور كمتر از 20 نوع پرونده مربوط به تخلف و قصور در پزشكی تشكیل شده است كه پزشك مربوطه از طبابت محروم شده است.

صدر در ادامه خاطرنشان كرد: به منظور جلوگیری از مرگ مادران و جلوگیری از فعالیت مراكز غیرمجاز سقط جنین، ‌افرادی را كه خواستار سقط جنین بودند در سه گروه بیماریهایی كه مادر به آن مبتلا بوده و ادامه بارداری خطر جانی داشته، مرده زایی و به دنیا آمدن جنینی كه باعث عسر و حرج مادر شود تقسیم بندی كردیم.

وی تصریح كرد: این تقسیم بندی از سال 82 به صورت دستورالعمل در كشور اجرایی شده است و در حال حاضر این الگو در دیگر كشورهای اسلامی مطرح و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینكه بر اساس برنامه پنج ساله كشور مردم باید كمتر از 30 درصد تعرفه پزشكی را پرداخت كنند، تصریح كرد: در حال حاضر60 درصد هزینه درمان را مردم پرداخت می‌كنند كه این كار برای ما غیرقابل تحمل است و دستگاه‌های مربوطه باید طوری برنامه ریزی كنند كه فشار از دوش مردم برداشته شود.

صدر گفت: به منظور تسهیل در خدمات رسانی سازمان‌های بیمه گر دولت هرچه زودتر باید تعرفه‌های دولتی را اعلام كنند تا سازمانهای بیمه گر با توجه به تعرفه‌های دولتی و خصوصی قراردادهای خود را در سال 86 اصلاح كنند.

وی بیماریهای قلبی و تصادفات را از عمده ترین دلایل مرگ‌های طبیعی و غیرطبیعی در كشور ذكر كرد.

وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته دو هزار نفر در كشور مجوز قانونی سقط جنین گرفته‌اند.

وی با بیان اینكه سالانه حدود سه هزار پرونده در خصوص آزمایش DNA در كشور تشكیل می‌شود، گفت:‌ در حال حاضر در استانهای تهران، اصفهان و مازندران مراكز تشخیص DNA وجود دارد و به زودی در خراسان رضوی نیز افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: اگر مراكز تشخیص DNA در كشور تجهیز شوند امكان دریافت جواب آزمایش ظرف چند ساعت میسر خواهد شد.

دكتر صدر در پایان با اشاره به كمبود نیرو در پزشكی قانونی تاكید كرد: كادر پزشكی قانونی باید سه برابر شود و ما نیز مكاتباتی با دولت در این خصوص انجام داده ایم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha